
همیشه زمانی که صحبت از تولید محتوا میشود، همه نگاهشان به فرآیندهایی مثل تحقیقات کلمات کلیدی یا بررسی رقباست. اما خب همیشه هم استفاده از اینها به عنوان منابع تولید محتوا و ایده های تولید محتوا جوابگو نیست و نیاز به خلاقیت بیشتری داریم!
اصلا گاهی دلمان میخواهد کمی نسبت به بقیه متفاوت بوده و محتوای خاصی تولید کنیم. اینجاست که باید از منابع جدیدی برای تولید محتوا استفاده کنیم! منابعی که در این مقاله به شما معرفی میکنم:
منابع تولید محتوا سایت و شبکههای اجتماعی
منابعی که در ادامه به شما معرفی میکنم، همه برای تولید محتوا در ایران تست شدهاند. بنابراین میتوانید از همه آنها برای ساخت محتواهای جذاب و مخصوصا کاربردی کمک بگیرید:
انجمنهای عمومی
در سطح وب یک سری انجمن وجود دارد که میتوانید از آنها به عنوان منابع تولید محتوا کمک بگیرید. در این انجمنها، کاربران در دسته بندیهای گوناگون اقدام به طرح پرسش کرده و شما میتوانید از این پرسشها برای ایده های تولید محتوا استفاده کنید. تصویر پایین را ببینید:
همانطور که میبینید، میتوان به کمک این پرسش در فروم، یک مقاله جامع در مورد آپلود سنترها نوشت. در ادامه هم لیست چند فروم و انجمن معتبر فارسی را برای شما مینویسم:
انجمنهای تخصصی
بعد از فرومهای عمومی، انجمنهای تخصصی یک منبع عالی تولید محتوا هستند. منظورم از انجمنهای تخصصی، فرومهایی هستند که در یک دسته بندی خاص فعالیت میکنند یا مخاطبان خاص و مخصوصی دارند. مثلا انجمن نی نی سایت، مخصوص مادران و بانوان است. اگر شما یک سایت تخصصی در زمینه بانوان داشته باشید میتوانید از پرسش و پاسخهای موجود در این انجمن، به عنوان منابع تولید محتو استفاده کنید.
گروههای آنلاین
در کنار انجمنها، گروههای آنلاین هم یک منبع تولید محتوا عالی محسوب میشوند. مطمئنا در 90 درصد زمینهها، در سطح تلگرام و دیگر شبکههای اجتماعی یک سری گروه وجود دارند و افراد متخصص و مبتدی هر حیطه در آن جمع شدهاند.
مثلا من در تلگرام در یک گروه چند هزار نفری افراد تولید کننده محتوا عضویت دارم. با توجه به تعداد اعضای زیاد این گروه، میتوان هر روز از مباحث مطرح شده در آن برای تولید محتوا استفاده کرد. مثلا یکی از سوالاتی که امروز پرسیده شده بود این است: کدام نرم افزار برای تولید محتوای ویدیویی بهتر است؟ در ادامه از جواب های مطرح شده در مورد این سوال میتوان به عنوان منبع تولید محتوای کاربردی استفاده کرد.
نظرات مخاطبان در سایتها
به جرئت پرسش و پاسخ کاربران زیر پست سایتهای پربازدید، یک منبع عالی برای تولید محتوا محسوب میشود. مطمئنا در هر صنعتی یک سری سایت پربازدید وجود دارد که در کلمات مربوط به حیطه خودشان، در صفحات اول گوگل هستند. در ادامه با توجه به بازدید بالای این سایتها، زیر هر پستشان تعداد زیادی هم نظر و سوال مطرح میشود.
این سوالات از بهترین منابع و مراجع ایدههای تولید محتوا محسوب میشوند. مثلا من ماه پیش به یکی از سایتهای پربازدید در زمینه سئو رفتم و نظرات زیر یکی از مقالات آن را خواندم. شاید برایتان جالب باشد که از بین حدود 45 نظر، نزدیک به 12 ایده تولید محتوا پیدا کردم. نقطه مثبت ماجرا اینجاست که جواب این سوالات در همان بخش نظرات هر پست مطرح شده و میتوانید از آن به عنوان منبع تولید محتوا هم استفاده کنید.
نظرات مخاطبان در شبکههای اجتماعی
علاوه بر سایت، نظرات مخاطبان در شبکههای اجتماعی هم یک مرجع مناسب ایده یابی تولید محتواست. البته پیدا کردن ایدهها در شبکههای اجتماعی کار راحتتری است. کافی است به سراغ هشتگهای مرتبط و پربازدید صنعت خودتان رفته و علاوه بر موضوع پستهای موجود در هر هشتگ، نظر مخاطبان آن حوزه را هم مطالعه کنید. این نظرات و سوالات برای ایده یابی کمک زیادی به شما میکنند.
تاثیرگذاران در شبکههای اجتماعی
منظور از تاثیرگذاران، آن دسته افرادی هستند که در یک صنعت شناخته شدهاند. مثلا در زمینه مد و زیبایی، صدف بیوتی در اینستاگرام یک تاثیرگذار یا همان اینفلوئنسر است. با پیدا کردن این افراد یا پیجها در اینستاگرام، آنها را فالو کنید و ببینید در مورد چه موضوعاتی صحبت میکنند؟ موضوعات مورد بحث آنها در اغلب مواقع میتواند برای شما هم به عنوان ایده تولید محتوا انتخاب شود. همینطور جواب این تاثیرگذاران منابع تولید محتوای خوبی هستند.
علاوه بر این، با توجه به تعداد بالای مخاطب این افراد، نظرات خوبی در پایین هر پست آنها مطرح میشود و میتوانید از آنها ایدههای تولید محتوای زیادی پیدا کنید.
یوتیوب
یوتیوب فوقالعاده است! باور کنید بیشتر از آنچه در ذهنتان بگنجد در یوتیوب ایده تولید محتوا وجود دارد. کافی است موضوع مورد نظر خودتان را به زبان انگلیسی یا حتی فارسی در این سایت جستجو کرده و ببینید افراد فعال در یوتیوب، چه محتواهای جذابی برای آن تولید کردهاند! اگر با زبان انگلیسی آشنایی ندارید، کافی است از ترجمهگر گوگل کمک بگیرید.
نظرسنجی کنید!
اگر یک جامعه مخاطب حتی چند صد نفری داشته باشید، میتوانید از آنها به عنوان منابع ایده های تولید محتوا استفاده کنید. چطور؟ کافی است در سایت، شبکههای اجتماعی یا پیامرسانی که مخاطبانتان در آن جمع شدهاند، از آنها بخواهید در مورد ایده های تولید محتوا نظر بدهند. اینکه چه محتوایی برایشان مفید است و اصلا چه سوالاتی در این زمینه برایشان وجود دارد؟
شاید برایتان جالب باشید بدانید که حتی بعضی از کسب و کارها برای پیدا کردن ایده های تولید محتوا، به سراغ رسانههای پرمخاطب رفته و از آنها برای نظرسنجی کمک میگیرند. یعنی به آنها پول پرداخت میکنند تا یک پست و استوری منتشر کرده و از مخاطبانشان نظرسنجی کنند!
جلسات و رویدادهای عمومی
در سایتهای خبرگذاری و شبکههای اجتماعی بگردید و ببینید چه جلسات و کنفرانسهایی در مورد موضوع محتوای شما برگزار شده؟ مثلا در دنیای بازاریابی اینترنتی، هر ساله حدود 10 رویداد برگزار میشود و مشاهده ویدیو هر کدام از این رویدادها، از جمله بهترین منابع تولید محتوا هستند که شما میتوانید از آنها استفاده کنید.
خدمات سرویس مشتریان
اگر یک خط تلفن ثابت دارید و مشتریان برای سوال پرسیدن در مورد محصول و خدمات با شما تماس میگیرند، باید به آن به چشم یک منبع تولید محتوای غنی نگاه کنید. در واقع بخشی از استراتژی محتوای هر مجموعهای، تولید محتوا طبق سوالاتی است که مشتریان از آنها میپرسند. بنابراین شما هم از این فرصت استفاده کرده و ایده های تولید محتوای جدید را پیدا کنید.