اعضای تیم محتوا؟ عنوان های شغلی بازار محتوا

فقط کافی است کلمه محتوا از دهانتان دربیاید. در این شرایط نیمی از اطرافیان تان با چشم های گرد که حاصل از عدم آشنایی با موضوع است به شما نگاه میکنند و نیم دیگر هم احتمالا با حالتی بی حوصله میگویند: آهااااا تولید کننده محتوایی؟

با نیمه اول کاری ندارم ولی در مورد آن دسته دوم: بابا لامصب ها من یک مدیر محتوا، کارشناس محتوا و… هستم! به خدا اینها در دنیای بازاریابی دیجیتال شغل های پر احترامی است. ولی خب چه کسی میفهمد؟!

در هر حال با توجه به اینکه علاقه زیادی دارم همه بدانند من به عنوان یک مدیر محتوا و کارشناس محتوا چه شغل پرعظمتی دارم، (با کمی اغراق) در این مقاله قرار است تمامی اعضای تیم محتوا یا به زبان ساده تر؛ عنوان های شغلی در بازار محتوا را به شما توضیح بدهم:

شغل های حیطه محتوا

شغل های حیطه محتوا

1_ Data entry یا محتواگذار سایت

یکی از ابتدایی ترین شغل های دنیای محتوا، دیتا اینتری یا وارد کردن محتوا در سایت است. در این شغل فرد اقدام به انتشار محتواهای از پیش آماده شده در سایت میکند. مثلا به شخص فعال در این حوزه میگویند تعداد 500 مقاله را از فایل های word کپی کرده، در سایت قرار داده و بقیه جزئیات آن مثل تصاویر و… اش را هم درون وب سایت بارگذاری کند. یا مثلا به شخص گفته میشود که تعداد 200 عدد محصول را از سایتی مثل دیجی کالا کپی کند، عنوان و تصویر و متن هر محصول را درون سایت قرار بدهد.

2_ تولید کننده محتوا یا خالق محتوا (Content Creator)

این عنوان شغلی به موضوع بازاریابی محتوا نزدیکی بیشتری دارد تا عنوان شغلی محتواگذار. تولید کننده محتوا کسی است در وب سایت یا پیج اینستاگرام یا اصلا دیگر رسانه ها، اقدام به ساخت یک محتوای جدید میکند.

مثلا در وب سایت، تولید کننده محتوا بعد از مطالعه چندین مقاله انگلیسی و فارسی در مورد موضوع سئو محتوا، با توجه به دانش به دست آمده اقدام به نوشتن یک محتوای جدید در مورد آن میکند.

در اینستاگرام اما کار بیشتر با تصاویر است تا نوشتن. در این شبکه اجتماعی، تولید کننده محتوا با توجه به نیاز برند، اقدام به تولید محتواهای مختلفی میکند. از تولید یک پست تصویری از محصول با دوربین عکاسی تا یک پست اسلایدی آموزشی.

3_ ویراستار یا ادیتور (editor)

البته هنوز اهمیت وجود یک ویراستاری در تیم های تولید محتوای ایرانی به خوبی درک نشده و اغلب تیم ها از داشتن چنین شخصی محرومند. اما در حال به شکل اصولی، یک تیم بزرگ محتوا مخصوصا تیم های فعال در حوزه وب سایت، باید شخصی با سمت ویراستاری داشته باشند. تمامی متن ها قبل از انتشار در سایت باید از نظر این شخص گذشته و غلط های املایی شان گرفته شود.

ویراستارها اصولا دانش تخصصی در حوزه زبان منطقه و کشور خودشان دارند. اغلب این ویراستارها با شرکت در کلاس های آموزشی یا سالها تجربه، به مهارت ویراستاری قدرتمند دست پیدا کرده و میتوانند متن ها را طبق اصول نوشتار، ویرایش کنند.

4_ استراتژیست محتوا (Content Strategist)

استراتژیست محتوااستراتژیست محتوا

خب به بخش ترسناک ماجرا رسیدیم. تعیین استراتژی برای بعضی یک کار سخت و برای بعضی دیگر کار مورد علاقه است. یک استراتژیست محتوا، ابتدا اهداف اصلی شرکت را بررسی میکند، سپس به آنالیز رقبا و شرایط آنها پرداخته و در نهایت سعی میکند برنامه کل سایت را بچیند.

اینکه مثلا سایت برای رسیدن به این مقدار فروش در ماه، باید چه تعداد مقاله داشته باشد، روی چه کلمات محتوا تولید کنید، مخاطب را از چه مسیری به یک خریدار و سپس طرفدار برند تبدیل کنید و… . البته اغلب در ایران کار استراتژیست محتوا را همان مدیر محتوا انجام میدهد.

5_ تبلیغ نویس یا کپی رایتر

مخصوصا در وب سایت های فروشگاهی، وجود یک نفر تبلیغ نویس به شدت مهم است. تبلیغ نویس ها در واقع همان هایی هستند که متن صفحات محصول را مینویسند. مثلا متن صفحه محصول دوره آموزش فن بیان در سایت فلان، صفحه محصول موبایل آیفون 7 و… . هنر تبلیغ نویس ها نوشتن متن هایی است که مخاطب را به خرید یا انجام یک کار قانع میکند.

البته کار کپی رایترها صرفا به نوشتن متن های تبلیغاتی خلاصه نمیشود. مثلا همان متنی یک خطی که باعث میشود شما به عنوان یک کاربر ایمیل تان را در کادر مربوطه در سایت بنویسید هم نتیجه کار یک کپی رایتر است.

6_ مدیر محتوا یا Content Manager

و بالاخره به بخش مورد علاقه من رسیدیم! مدیریت محتوا… ببینید مدیر محتوا انتهای همه شغل هایی است که تا اینجا گفتم، یعنی خود این فرد هم با دیتااینتری آشناست، هم به حوزه تولید محتوا کاملا مسلط است، بلد است چطور متن های ترغیب کننده جذاب بنویسند، مهارت ویراستاری خوبی دارد و به خوبی با استراتژی محتوا کنار آمده.

این شخص وظایف مختلفی را هم در یک مجموعه آنلاین دارد. مثلا:

  • مطمئن شود استراتژی محتوای سایت با بقیه رسانه های برند یکسان است،
  • بر استراتژی انواع رسانه ها نظارت کند،
  • محتواها را توزیع کند یا این کار را به شخص دیگری سپرده و بر آن نظارت کند،
  • بتواند نرخ تعامل در سایت را افزایش بدهد،
  • هزینه های محتوای برند را مدیریت کند،
  • کل اعضای تیم را مدیریت کند،
  • داده ها و نتایج را برای بهبود شرایط آنالیز کند،
  • و علاوه بر همه اینها، دانش سئو بالایی داشته باشد.

کلام آخر

خب، فعلا به انتهای مقاله عناوین شغلی تولید محتوا رسیدیم. در ادامه اگر دوست دارید در مورد درآمد شغل تولید محتوا هم اطلاعاتی به دست بیاورید، حتما مقاله آن را در خانه محتوا مطالعه کنید. با آرزوی موفقیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *