من، شما و تمامی افرادی که در سطح وب فعالیت میکنیم، برای اینکه بتوانیم وب سایت خودمان را سئو کرده و در مقابل دید مخاطبان و مشتریان قرار بدهیم، نیاز به تولید محتوا داریم.
در این بین ممکن است برخی مواقع یا شاید اصلا در همه اوقات برای تولید محتوا نیاز داشته باشیم که به نیروهای دورکار و فریلنسر اعتماد کنیم. در چنین شرایطی اولین سوالی که در ذهن ما به وجود میآید این است:چطور بفهمیم مقاله کپی شده یا نه؟ در این مقاله میخواهم یک آموزش کوتاه ولی عملی برای تشخیص کپی بودن متن در گوگل را در اختیار شما قرار بدهم:
تشخیص کپی بودن متن در گوگل
برای تشخیص کپی بودن متن در گوگل، 2 راهکار داریم:
- استفاده ابزارهای تشخیص کپی بودن متن،
- بررسی دستی.
خب اگر نظر من به عنوان یک کارشناس و استراتژیست محتوا را بخواهید، پیشنهاد میکنم از راهکار دوم استفاده کنید. اما در هر حال در این مقاله با هر دو روش آشنا میشوید و خودتان میتوانید تصمیم بگیرید که کدام بهتر است:
1_ ابزارهای تشخیص کپی بودن متن
این ابزارها به کمک الگوریتمهای گوناگونی که دارند، سعی میکنند متن شما را در سطح وب جستجو کرده و بخشهای کپی آن را تشخیص دهند. البته باید بدانید که بیشتر آنها برای تشخیص کپی متن، اغلب از خود گوگل استفاده میکنند و آنچنان هم سیستم پیچیدهای ندارند. در ادامه و به صورت خلاصه آنها را به شما معرفی میکنم:
غیر از ابزار اولی که مربوط به وب سایت آپ سئو است، همه ابزارهای دیگر از وب انگلیسی هستند. خب، همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتم، من خیلی اعتقادی به کارکرد صحیح این ابزارهای تشخیص کپی متن ندارم و البته پیشنهاد میکنم که شما هم نداشته باشید. بنابراین بهتر است به سراغ آموزش دستی و عملی بررسی کپی بودن متن برویم:
چطور بفهمم متن مقاله کپی است؟
بهترین راهکار برای تشخیص کپی بودن متن، کمک گرفتن از خود گوگل است! اما چطور؟ با آموزش زیر متوجه میشوید:
برای اینکه ببینیم متن این مقالهای که در حال نوشتنش هستم، کپی است یا نه، وارد گوگل شده و در حدود یک پاراگراف (20 تا 30 کلمه) آن را سرچ میکنم. نتیجه را در پایین ببینید:
همانطور که در تصویر پیداست، من حدود یک پاراگراف از مقاله را در گوگل جستجو کردم و گوگل هم طبق رسم همیشگی، نزدیکترین متن را به این پاراگراف به من نشان میدهد: هیچ کدام از مقالههای نمایش داده شده متنی که دقیقا مشابه این پاراگراف باشد ندارد؛ پس این متن کپی نیست.
حالا برویم به سراغ یک نمونه دیگر:
همانطور که پیداست، من یک جمله از مقالهای در سطح وب را در گوگل جستجو کردم. در ادامه گوگل سریعا این مقاله را شناخته و در نتایج آن را نمایش داد و همینطور بخش کپی شده متن را به حالت bold درآورد.
کلام آخر
همانطور که مشاهده کردید، بهترین ابزار برای تشخیص و بررسی کپی بودن متن، گوگل است. با توجه به اینکه ابزارهای مورد استفاده در اغلب مواقع کارکرد درستی ندارند، بهتر است برای تشخیص کپی بودن متن از بخشهای مختلف آن چند پاراگراف را در گوگل جستجو کرده و نسبت به کپی بودن و نبودن آن تصمیم بگیرید. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.