به عنوان یک تولید کننده محتوا، سئوکار یا صاحب کسب و کار، باید به خوبی با مفهوم و معنای رپورتاژ آگهی آشنا باشید. در این مقاله در یک توضیح خلاصه به شما توضیح میدهم که رپوتاژ چیست و در مقالات دیگر، شما را با نحوه نوشتن رپوتاژ سئو شده و حرفه ای آشنا میکنم. با من همراه باشید:
رپورتاژ چیست؟

رپورتاژ یک مقاله است! بله دقیقا یک مقاله مشابه چیزی که الان در حال خواندنش هستید. اما این مقاله در وب سایت شما منتشر نمیشود، بلکه مقاله مورد نظر در یک وب سایت خبری، سرگرمی یا یک سایت عمومی قدرتمند و پربازدید به انتشار درمیآید.
در واقع صاحب سایتی که متن رپورتاژ شما در آن منتشر میشود، بابت انتشار این مقاله از شما هزینهای بین 50 هزار تا چندین میلیون تومان دریافت میکند. اما چرا؟ چون مقاله رپوتارژی شما 2 ویژگی مهم دارد:
ویژگی اول این است که میتوانید کسب و کار یا محصول خودتان را در آن معرفی کنید. یعنی شما آزادید هرجای این مقاله که دلتان خواست، محصولی از خودتان را به مخاطب معرفی کرده یا برای ذهن او برندسازی کنید.
ویژگی دوم اما به مباحث سئو و بهینه سازی سایت برمیگردد. شما اجازه دارید در رپورتاژ آگهی خودتان، بین 3 تا 5 بک لینک منتشر کنید. این لینکها از سایت مبدا به وب سایت شما و صفحات دلخواهتان داده میشوند. مثلا میتوانید به صفحه اصلی سایتتان، به صفحه محصول و یک دسته بندی مقالات لینک بدهید.
به این ترتیب بخشی از اعتبار بالای سایت منتشر کننده رپورتاژ، به وب سایت شما منتقل میشود. تا اینجا فهمیدیم که رپورتاژ آگهی چیست و چه ویژگیهایی دارد. در ادامه بیایید به سراغ این سوال برویم که چرا باید برای سایت خودمان رپورتاژ آگهی بخریم؟
چرا رپورتاژ؟ مزایای رپورتاژ
راستش در ایران مهمترین دلیلی که کسب و کارهای اینترنتی به خاطرش اقدام به انتشار رپورتاژ آگهی میکنند، همان کمکی است که رپورتاژ به سئو خارجی میکند. اما چرا بک لینکها به سئو کمک میکنند؟
یکی از نکاتی که گوگل به کمکش میزان قدرت سایت شما را بررسی کرده و سپس نسبت به آن در کلمات مختلف به سایت رتبه میدهد، بحث اعتبار شماست. گوگل میگوید اگر وب سایت شما معتبر باشد، مطمئنا سایتهای دیگر در سطح وب به آن لینک میدهند. خب با توجه به اینکه در وب فارسی خیلی صاحبان سایتها علاقهای ندارند به سایتهای دیگر لینک بدهند، اینجا مجبوریم خودمان به سراغ خرید بک لینک برویم.
در حال حاضر هم یکی از به صرفهترین و البته تاثیرگذارترین روشهای خرید بک لینک، خرید رپورتاژ است. چرا؟
- به دلیل قدرت بالای سایت منتشر کننده رپورتاژ،
- به دلیل اینکه گوگل به رپورتاژها کمتر شک میکند،
- به این خاطر که تعداد بک لینکهای درون رپورتاژ، نه کم است و نه زیاد!
- و…
اما خب گفتم یکی از دلایلی که به خاطرش به سراغ رپورتاژ میرویم، سئو سایت. دلیل بعدی چیست؟
تبلیغات و رپورتاژ آگهی
موضوع دومی که کسب و کارها به خاطرش اقدام به انتشار رپورتاژ آگهی در سایتهای معتبر میکنند، بحث تبلیغات است. ببینید الان سایتی مثل ایسنا، چطور و… که از منتشر کنندههای بزرگ رپورتاژ هستند، روزانه نزدیک به چند هزار نفر مخاطب دارند! این یعنی ممکن است از ساعت 8 صبح تا 12 شب چندین هزار مخاطب جدید به این سایتها سر بزنند تا محتواهای آن را بخوانند.
در این شرایط اگر شما بتوانید یک رپورتاژ آگهی حرفه ای منتشر کنید، مطمئنا تعداد زیادی از این مخاطبان را به سمت خودتان جذب میکنید. به این ترتیب ممکن است بعضی از این مخاطبان با برند شما آشنا شوند، بعضی دیگر وارد وب سایتتان شده و حتی به مخاطب شما تبدیل شوند، و علاوه بر اینها امکان دارد بعضی از مخاطبان همان جا نسبت به محصول شما علاقهمند شده و بعد از ورود به سایتتان، از شما خرید کنند.
البته که هدف اصلی انتشار رپورتاژ تبلیغات نیست و بیشتر با هدف سئو و بک لینک از این راهکار استفاده میشود، اما در هر حال رپورتاژها به عنوان تبلیغات هم استفاده میشوند.
آیا رپورتاژ روی سئو سایت تاثیر سریع دارد؟
ببینید اصولا اینکه انتظار داشته باشید همین امروز یک بک لینک معتبر یا رپوتاژ برای وب سایتتان بخرید و فردا نتیجهاش را ببینید، کاملا اشتباه است! رپورتاژ شما در همان روز اول توسط گوگل بازدید شده و اعتبار لینکهایش هم برایتان در نظر گرفته میشود اما موضوع اینجاست که تاثیر آن ممکن است بعد از مدت نسبتا طولانی یا شاید هم واقعا طولانی روی سایت دیده شود.
به عنوام مثال ممکن است رتبه چند صفحه از سایت شما 1 ماه بعد از انتشار رپورتاژتان تغییر کند. از طرفی هم اما ممکن است این زمان بیشتر باشد و نزدیک به 3/4 ماه شما را منتظر بگذارد.
اما یادتان باشد این تاخیر مربوط به رپورتاژ نیست. بلکه اصولا هر نوع بک لینکی هم که بسازید یا بخرید، باید مدت زمانی را منتظر بمانید تا سایتتان نتایج آن را نشان دهد. پس نگران نباشید.
کلام آخر
خب، تا اینجا فهمیدیم رپورتاژ چیست اما این تازه اولین مقاله رپورتاژ در سایت خانه محتوا بود. پیشنهاد میکنم بعد از خواندن این مقاله، سراغ مابقی مقالات ما یعنی مقاله آموزش نوشتن رپورتاژ حرفه ای و… بروید. با آرزوی موفقیت.