شغل تولید محتوا چیست؟

به تصاویر پایین نگاهی بکنید:

 

همانطور که می‌بینید؛ شغل تولید محتوا این روزها یکی از محبوب‌ترین مشاغلی است که فضای کسب و کار ایران به آن نیاز دارد. همین بازار کار عالی و پرسود باعث شده خیلی افراد علاقه‌مند باشند نسبت به این شغل اطلاعات بیشتری کسب کرده و حتی در آن مشغول به کار شوند. این مقاله دقیقا برای همین دوستان نوشته شده. در ادامه با هم با چیستی شغل تولید آشنا شده و مسیر اشتغال و میزان درآمد آن را هم بررسی می‌کنیم.

شغل تولید محتوا چیست؟

برای اینکه بفهمیم شغل تولید محتوا چیست اول از همه باید بفهمیم که خود محتوا چه چیزی است؟ در دنیای وب منظور از محتوا این موارد هستند:

  • ویدیو،
  • صوت،
  • متن،
  • تصویر.

بنابراین می‌توانیم بگوییم که شغل تولید محتوا؛ شغل کسی است که انواع این محتوا را تولید می‌کند. اما خب راستش را بخواهید این تعریف کمی کلی است! در واقع در سطح وب فارسی 90 درصد کارفرماها زمانی که صحبت از نیروی تولید محتوا می‌کنند؛ صرفا به یکی از این 2 جایگاه نیاز دارند:

  1. تولید کننده محتوای شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام.
  2. تولید کننده محتوای وب سایت که کار تولید محتوای متنی (نویسندگی) را انجام می‌دهد.

منظور از تولید محتوای شبکه های اجتماعی چیست؟

تصویر پایین را ببینید:

تولید محتوای شبکه های اجتماعی

این تصویر پیج اینستاگرام وب سایت خانه محتواست. همانطور که می‌بینید این پیج دارای یک پروفایل، متن بیو، چندین پست و… است. در واقع یک نیروی تولید محتوای شبکه اجتماعی باید پیج اینستاگرام (یا دیگر شبکه‌های اجتماعی) کسب و کارها را به همین شکل مدیریت کند. یعنی متن بیو جذاب برای آنها بنویسد، برایشان پست و استوری منتشر کند و در کل مخاطبان را در این پیج یا کانال جذب کند.

منظور از شغل تولید محتوای سایت چیست؟

همین مقاله‌ای که الان در حال خواندنش هستید؛ یک محتوای وب سایت است. وظیفه نیروی تولید محتوای وب سایت، نوشتن مقالات، متن صفحات محصول و متن صفحات دیگر سایت مثل صفحه درباره ما و… است.

(بدون قضاوت وارد شوید: آیا شغل تولید محتوا برای من مناسب است؟)

 به عنوان نمونه یک نیروی تولید محتوا که در یک شرکت فروش لوازم خانگی مشغول است، باید به صورت دائم مقالات آموزشی در این زمینه را تولید کرده و روی سایت بگذارد. مثلا مقاله آموزش کار با آبمیوه گیری lg مدل e12.

همینطور، این نیروی تولید محتوا باید صفحات محصول روی سایت را هم بنویسد. مثلا توضیحات مربوط به “لباسشویی samsung پنج کیلویی مدل 12 هزار”. ممکن است علاوه بر این دو نوع محتوا، تولید محتواهای دیگری هم به وظایف یک نیروی تولید محتوای سایت اضافه شود. مثلا:

  • جواب دادن به سوال مخاطبان،
  • جواب دادن به کامنت مخاطبان در صفحات سایت،
  • و…

خب تا اینجای مقاله به جواب این سوال رسیدیم که تولید محتوا چیست و همینطور متوجه شدیم که شغل تولید محتوا، دقیقا چه شغلی است. قبل از اینکه به موضوع جذاب و شیرین درآمد این کار برسیم، بیایید ببینیم چرا اصلا کسب و کارها برای وب سایتشان محتوا تولید می‌کنند؟!

چرا تولید محتوا؟

چرا تولید محتوا؟

چرا تولید محتوا؟ چرا وب سایت‌ها در سطح وب برای استخدام نیروهای تولید محتوا تقاضا می‌دهند و چرا کسب و کار برای مدیریت پیج اینستاگرام خودشان نیرو جذب می‌کنند؟

خب در واقع چرایی این موضوع به بحث بازاریابی محتوایی برمی‌گردد. اصول این روش بازاریابی این است: محتوای رایگان و جذاب برای مخاطب هدفت منتشر کن، او را به سمت کسب و کار خودت بکش، سپس محصولت را به او بفروش. همانطور که می‌دانید؛ در اینستاگرام و در سطح وب همیشه سایت‌ها و پیج‌هایی که محتوای مفید داشته باشند؛ مخاطب زیادی هم دارند. در ادامه این مخاطبان همان‌هایی هستند که قرار است به مشتری کسب و کار تبدیل شوند.

نقش سئو و تولید محتوای سایت

نکته مهم: محتوایی که در سایت تولید می‌شود؛ باعث جذب مخاطبان از موتورهای جستجویی مثل گوگل به سایت خواهند شد. مثلا زمانی که من مقاله شغل تولید محتوا را در سایت خانه محتوا می‌نویسم؛ گوگل این مقاله را روی همین کلمه شناسایی کرده و به مخاطبانی که آن را در گوگل جستجو می‌کنند؛ نمایش می‌دهد. البته این فرآیند بخش کوچکی از فرآیند سئو سایت یا همان رقابت در نتایج گوگل است.

با توجه به این؛ یک نیروی تولید کننده محتوای سایت باید بتواند محتوایی بنویسد که مورد توجه گوگل قرار بگیرد. این نوع محتوا را محتوای سئو شده می‌گویند. (در آموزش‌های تولید محتوا سایت، سرفصل آموزش سئو محتوا وجود دارد.)

درآمد شغل تولید محتوا چقدر است؟!

درآمد تولید محتوا چقدر است؟!

درآمد نیروهای تولید کننده محتوای پیج اینستاگرام از ماهانه 400 هزار تومان شروع شده و تا 10 میلیون تومان هم ادامه دارد. در مورد نیروهای تولید کننده محتوای سایت هم این درآمد از 400 هزار تومان تا بیشتر از 12 میلیون است. با توجه به اینکه هدف اصلی این مقاله آشنایی شما با شغل تولید محتوای سایت است؛ ادامه آن را در مورد همین شغل پیش می‌برم:

خب راستش را بخواهید درآمد شغل تولید محتوا به خیلی چیزها بستگی دارد. اگر قرار باشد دقیق‌ بگویم، برای 8 ساعت کار یک نیروی تولید محتوا با حداقل 6 ماه سابقه کار، می‌توان درآمدی نزدیک به 2 تا 3 میلیون تومان در نظر گرفت. البته این برای یک نیروی دورکار یا همان فریلنسر است. اگر قرار باشد در یک شرکت مشغول به کار شوید، حقوقتان بین 1/5 میلیون تومان تا 3 و گاها تا 7/8میلیون تومان است.

نیروهای تولید محتوایی که دست به قلم حرفه‌ای دارند (محتوای خوبی می‌نویسند) و کیفیت متن‌های نوشته شده توسط آنها بالاست، اغلب روزانه درآمدی در حدود 100 تا 300 هزار تومان دارند. البته گاها در سطح‌های حرفه‌ای‌تر، درآمد بیشتر از این هم می‌تواند باشد.

به عنوان نمونه، شغل اصلی خود من تولید محتواست و حدودا 4 سال است که در این زمینه کار می‌کنم. درآمد من زمانی که به صورت فریلنسری روی پروژه‌های سایت‌های طرف قراردادم کار کنم، برای 4 ساعت حدودا 100 تا 250 هزار تومان است.

بنابراین اگر واقعا حال و حوصله یادگیری را دارید، به معنای واقعی شغل تولید محتوا یک شغل ایده‌آل است. در ضمن اگر به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشید، می‌توانید با فعالیت برای برندهای خارجی و تولید محتوای انگلیسی، درآمد دلاری و به شدت چشمگیری کسب کنید!

دستمزد تولید محتوا

شرایط شغلی تولید کننده محتوا به چه صورت است؟

شغل تولید محتوا به چند روش مختلف قابل اجراست:

  • دورکاری،
  • تمام وقت،
  • پاره وقت.

تولید کننده محتوای دورکار یا فریلنسر کسی است که برای یک یا چند شرکت مختلف و از راه دور (در خانه) کار می‌کند. تنها نیاز من و افراد دورکار دیگر؛ یک لپ تاپ و یک خط اینترنت است. علاوه بر این تعداد زیادی از نیروهای تولید کننده محتوا به شکل حضوری و در زمان‌های 4 تا 8 ساعته در شرکت‌ها فعالیت می‌کنند.

آینده شغل تولید محتوا

مطمئنا اگر قرار باشد به عنوان یک نیرو تولید کننده محتوا مشغول به کار شوید؛ باید بدانید بازار کار این شغل در آینده به چه صورت است؟ خب اگر نظری من را بخواهید که در حدود 4 سال سابقه تولید محتوا دارم؛ فکر می‌کنم آینده این شغل واقعا روشن باشد. چرا؟ این جمله از بیل گیتس را بخوانید:

در آینده 2 نوع کسب و کار وجود دارد؛ کسب و کارهای آنلاین و کسب و کارهایی که دیگر وجود ندارد!

خب شاید اوایل چنین تعریفی واقعا کمی اغراق‌آمیز به نظر می‌آمد اما بعد از دیدن کسب و کارهای موفق آنلاینی مثل دیجی کالا و اسنپ مطمئن شدیم که آینده همه کسب و کارها، آنلاین شدن است. در ادامه هر کسب و کاری که قرار باشد به فضای آنلاین وارد شود باید به کمک محتوا مخاطبان خودش را جذب کند.

جدای از بازار کار فوق العاده‌ای که در حاضر شغل تولید محتوا دارد؛ کافی است نگاهی به اطراف خودتان انداخته و ببینید چه تعداد کسب و کار فیزیکی وجود دارد که هنوز آنلاین نشده‌اند؟ در واقع اینها کسب و کارهایی هستند که آینده شغل تولید محتوا را تامین می‌کنند!

هزینه تولید محتوا؛ دستمزد تولید محتوا چقدر است؟

درآمد شغل تولید محتوا

اما به عنوان یک برند و صاحب کسب و کار، هزینه تولید محتوای برای شما چقدر است؟ چه هزینه‌ای باید برای نوشته شدن یک مقاله به نیروی شاغل در زمینه تولید محتوا (دورکار) بدهید؟

خب ببینید، دستمزد نیروهای تولید محتوایِ متنی دورکار، اغلب به صورت کلمه‌ای تعیین می‌شود. به عنوان نمونه این جمله را در نظر بگیرید:

من سال‌هاست که به شغل تولید محتوا مشغولم.

جمله بالا، یک جمله 8 کلمه‌ای است. مقالات تولیدی برای کسب و کار و سایت شما هم مثل همین جمله، کلمه شماری شده و نسبت به دستمزدی که خود فرد تعیین کرده باشد، حساب می‌شود.

هزینه تولید محتوا از کلمه ای 15 تومان شروع شده و گاها به کلمه‌ای 300 تومان (در بعضی حیطه‌ها که تولید محتوا در آن سخت است) هم می‌رسد. اما به طور معمول، می‌توانید یک مقاله با کیفیت و مناسب را از یک نیروی حرفه‌ای با کلمه‌ای 50 تا 130 تومان درخواست کنید. یعنی یک مقاله هزار کلمه‌ای به قیمت 50 تا 130 هزار تومان.

(برای شمارش کلمات مقاله اصولا از نرم افزار word استفاده می‌شود اما می‌توانید از سایت‌های کلمه شمار یا حتی پنل خود وردپرس هم استفاده کنید.)

کلام آخر؛ چطور در شغل تولید محتوا مشغول به کار شویم؟

چطور در شغل تولید محتوا مشغول به کار شویم؟

و اما به عنوان آخرین سوال این مقاله، چطور باید وارد شغل تولید محتوا شوم؟ خب جواب این سوال کمی طولانی است به همین دلیل یک مقاله جداگانه برای آن در آینده می‌نویسم. اما به صورت خلاصه مسیری که شما برای رسیدن به این شغل باید طی کنید، این است:

  • یادگیری کار با نرم افزار word،
  • یادگیری نحوه بازنویسی محتوا،
  • آشنایی مبتدی با سئو،
  • یادگیری سئو محتوا،
  • یادگیری کار با فتوشاپ، (ابتدایی)
  • اصول نویسندگی و ویراستاری،
  • ترجیحا یادگیری کار با سیستم مدیریت محتوای وردپرس.

می‌توانید برای طی کردن این مسیر از مقالات رایگان در خانه محتوا کمک بگیرید یا همین حالا برای ثبت نام در دوره آموزش تولید محتوا اقدام کنید.

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ اگر سوالی در مورد تولید محتوا و این شغل دارید؛ آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *