بازاریابی محتوا چیست

بازاریابی محتوایی چیست؟ بگذارید با یک داستان به دل content marketing برویم! سال‌ها پیش در شهر تهران، در گوشه و کنار بازار، پدرم یک فروشگاه لوازم خانگی داشت و من هم در آن کار می‌کردم. ما در طول سال راه‌های مختلفی برای جذب مشتری به مغازه استفاده می‌کردیم.

یک ماه نیرویی را استخدام می‌کردیم تا درب مغازه با داد زدن و توضیح اینکه قیمت اجناس ما چقدر پایین است، مردم را به فروشگاه بکشاند و ماه دیگر تبلیغات تراکتی خودمان را در سطح شهر پخش می‌کردیم. این روند ادامه داشت و خب درآمد فروشگاه هم خب بود. تا اینکه از جایی به بعد متوجه شدیم بازار دیگر مثل قبل نیست! اول گفتیم به دلیل رکود اقتصادی است اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که دلیل این کاهش فروش و سود مغازه هر چیزی که باشد، دارد زندگی و کسب و کارمان را از پا در می‌آورد!

به عنوان پسر بزرگتر که از دنیای تکنولوژی سر در می‌آورد، به دنبال راهکار و چاره گشتم. راه‌های مختلفی را امتحان کردیم. از چاپ هدایای تبلیغاتی گرفته تا تبلیغات در مکان‌های جدید و حتی طراحی سایت و فروش محصول در سطح وب. اما در نهایت، به یک راهکار تازه برخورد کردم که به نظر خیلی شگفت‌انگیز می‌آمد؛ بازاریابی محتوایی.

بازاریابی محتوایی چیست؟

content marketing

در آن سالها مثل الان سطح وب پر از مقالات آموزشی نبود. همینطور گوگل از ابزار ترجمه‌گر رایگان و دوست داشتنی‌اش رونمایی نکرده بود و نمی‌توانستم به کمک آن دنبال منابع خارجی بروم. در نهایت به کمک کتاب و مقاله و مطالب سطح وب، چیزی که فهمیدم این بود:

بازاریابی محتوایی یعنی به جای اینکه به سراغ مخاطب برویم و محصولاتمان را تبلیغ کنیم، محتوای آموزشی رایگانی به او بدهیم که در عین کمک کردن، به خرید محصولات ما ترغیبش کند.

یعنی این بار به جای اینکه روی یک تراکت از مزایای فروشگاه لوازم خانگی‌مان صحبت کنیم، باید با نوشتن یک مقاله، به مشتری در خرید محصولات کمک می‌کردیم.

مثال و نمونه بازاریابی محتوا

نمونه بازاریابی محتوایی

در حالت عادی ما بعد از طراحی سایت برای فروش محصولاتمان، باید دست به دامن تبلیغات بنری در سطح وب می‌شدیم. اما برای فروش محصول به روش بازاریابی محتوا باید از مقالات آموزشی کمک می‌گرفتیم. مثلا یک مقاله آموزشی متنی درباره برندهای معتبر لباسشویی در سایتمان منتشر کردیم. در ادامه کاربر با جستجو در گوگل به این مقاله می‌رسید و مطالب مفید آن را مطالعه می‌کرد. حالا در همین زمان که کاربر در حال مطالعه مقاله مذکور بود، می‌توانستیم کمی شیطنت به خرج بدهیم و در میان مقاله به او توضیح بدهیم که اگر قصد خرید ماشین لباسشویی مورد نظر خودش را دارد، فروشگاه ما هم در بازار می‌تواند این محصول را با قیمت مناسب به او ارائه کند.

در اصل هدف در بازاریابی محتوایی این است که به جای مراجعه مستقیم به کاربر، کاری کنیم که او به سراغ ما بیایید، سپس با یک محتوای سرگرم کننده، آموزشی و… کاری کنیم که او حس خوبی نسبت به ما و برندمان پیدا کند. در نهایت هم بعد از جلب اعتماد، او را ترغیب به خرید کنیم. بگذارید یک مثال نزدیک‌تر از بازاریابی محتوایی بزنم تا بهتر متوجه قضیه بشوید.

نمونه دیگر از بازاریابی محتوایی

الان که در حال نوشتن این مقاله هستم، مثل نیمی از شما در دوران قرنطیه کرونایی به سر می‌برم. در این شرایط چه بخواهم و چه نه، بخشی از زمان روزم را سرگرم مشاهده مطالب اینستاگرامی هستم.

حالا بیایید این شرایط را تصور کنیم: شما هم مثل من در حال چرخ زدن در اینستاگرام هستید، در میان پست‌های سرگرم کننده، یک محتوای حذاب مقایسه‌ای بین دو برند اپل و سامسونگ و معتبرترین تلفن‌های همراه آنها را مشاهده می‌کنید.

فیلم را می‌بینید و از دیدن آن لذت می‌برید. در ادامه هم برای اینکه از این دست ویدیوهای بیشتری ببینید، پیج منتشر کننده آن را دنبال می‌کنید. در آینده در این پیج ویدیوهای زیادی در زمینه تلفن همراه منتشر می‌شود. از مقایسه برندها و تلفن همراه‌های جدید تا مطالب آموزشی، مطالب جذاب و فکت، حتی سرگرمی و طنز و…

علاوه بر همه این نوع محتوا، پیج گفته شده گاها هم محتوایی در مورد فروشگاه خودش که یک فروشگاه تلفن همراه است، محصولاتش، مزایای کسب و کارش و… منتشر می‌کند.در این مدت شما به نوعی علاوه بر دنبال کننده این پیج، به دلیل محتوای جذابش تبدیل به یک همراه یا حتی طرفدار آن می‌شوید.حالا یک سوال:

اگر بعد از این مدت قصد کنید که یک تلفن همراه جدید بخرید، به یک فروشگاه تلفن همراه در انتهای بازار شهرتان اعتماد می‌کنید یا به این برندی که مدت زیادی است با محتوای رایگانش با شما ارتباط برقرار کرده؟

در اصل، این پیج اینستاگرامی در حال بازاریابی محتوا و برندسازی به کمک تولید محتواست. این اصول و پایه چیزی است که در بازاریابی محتوایی می‌بینیم:

  • کمک گرفتن از محتوا برای جذب مخاطب،
  • برقراری ارتباط،
  • جلب اعتماد،
  • و فروش!

بازاریابی محتوایی چقدر طول می‌کشد؟

بازاریابی محتوایی چقدر طول می‌کشد؟

برگردیم به داستان خودمان؛ بازاریابی محتوایی برای فروشگاه لوازم خانگی. راستی فروشگاه لوازم خانگی ما تعطیل شد! می‌دانید چرا؟ چون دیدگاهمان به بازاریابی محتوایی اشتباه بود.

یعنی تصور می‌کردیم همانطور که باید بعد از چند میلیون تومان تبلیغ تراکتی، ناگهان زنگ‌خور مغازه بالا برود و مشتریان افزایش پیدا کنند، بعد از انتشار اولین مقاله آموزشی سایت هم باید تعداد زیادی مخاطب به ما سر بزنند. همینطور تصور می‌کردیم که از هر 100 مخاطبی که مقالات سایتمان را می‌بینند، حداقل باید نیمی از آنها محصولاتمان را بخرند!

همین دیدگاه‌ها باعث شده بود که ما تصور کنیم بازاریابی محتوایی قرار است در کمتر از یک ماه کسب و کارمان را زیر و رو کند و بعد از اینکه بازخورد خوبی در این مدت کم نگرفتیم، آن را ادامه ندادیم.

در اصل مشکل ما این بود که نمی‌دانستیم به درآمد رسیدن به کمک محتوا، نیاز به زمان زیادی دارد! در همان روزهایی که ما ادامه بازاریابی محتوایی را تعطیل کردیم، سایت دیجی کالا تازه شروع به کار کرده بود و تولید محتوا می‌کرد.

در ادامه دیجی کالا به کمک همین محتوا و البته با چاشنی استمرار و صبر، تبدیل به بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور شد! اما مغازه لوازم خانگی ما امروز تبدیل به یک مغازه لباس فروشی شده است…

بنابراین اگر قصد دارید وارد دنیای بازاریابی محتوایی بشوید باید بدانید که: شاید این راهکار به سرعت پاسخ ندهد اما بعد از اینکه بتوانید به خوبی در آن فعالیت کنید، بازخورد شگفت‌انگیزی می‌گیرید…

آیا بازاریابی محتوایی صرفا باید به کمک اینترنت انجام شود؟

موبایل

ادامه داستان: چند سال بعد به عنوان یک فروشنده در فروشگاه موبایل فعال به کار شدم. در روز حدود 30 مشتری به فروشگاه ما سر می‌زدند. از این تعداد حدود 20 نفر آنها بعد از پرس‌وجو در مورد محصولشان، تشکر کرده و با گفتن جمله “یه چرخی بزنم برمی‌گردم” فروشگاه را ترک می‌کردند.

در همین شرایط که مخاطب قصد خارج شدن از مغازه را می‌کرد، سریع او را صدا می‌زدم و یک کاتالوگ به دستش می‌دادم. این کاتالوگ یک مقاله چند صفحه‌ای شامل مقایسه برندهای بزرگ فروش موبایل به همراه مقایسه کامل تلفن‌های همراه پرچم‌دار هر کدام با یکدیگر از لحاظ قیمت و… بود.

این محتوای رایگان به مخاطب در خرید تلفن همراهش کمک می‌کرد. این کمک رایگان ما به افراد باعث می‌شد که تعدادی از آنها برای خرید دوباره به سراغ خودمان بیایند. در اصل ما با این کارمان در حال بازاریابی محتوایی بودیم! آن هم بدون کمک گرفتن از فضای آنلاین. پس کانتنت مارکتینگ الزاما نباید در دنیای وب استفاده شود.

تاریخچه بازاریابی محتوایی

زمانی که در مورد تاریخچه بازاریابی محتوایی جستجو می‌کنم، به اطلاعات مختلفی می‌رسم! یکی تاریخچه بازاریابی محتوا را به اولین نقاشی‌های روی دیوارهای غار مربوط به انسان‌های نخستین نسبت می‌دهد. یکی دیگر هم از منشور کورش کبیر به عنوان یک نمونه بازاریابی محتوایی اولیه صحبت می‌کند.

اما به طور اصولی، اولین نمونه ثبت شده از بازاریابی محتوایی، انتشار سالنامه‌‌ای به اسم  Poor Richard’s Almanack توسط بنجامین فرانکلین است. این سالنامه را بنجامین با هدف رشد کسب و کارش منتشر کرد.

بعد از این مورد، در سال 1801 یک کتاب فروشی با اسم Librairie Galignani شروع به انتشار روزنامه اختصاصی خودش کرد. در ادامه و در سال‌های بعدی نمونه‌های دیگری از انتشار مجلات و مقالات انجام شد که به آنها را اولین نمونه‌های بازاریابی محتوایی می‌دانند. این راهکار بازاریابی در سال‌های بعدی به رادیو، تلویزیون و در نهایت سطح وب کشیده شد.

کلام آخر

بازاریابی محتوایی چیزی نیست که بتوان آن را به کمک یک مقاله و مطلب به طور کامل توضیح داد. با توجه به همین موضوع، سعی می‌کنم در آینده این مقاله را به طور جامع‌تری بروز کنم و به مطالبی مثل تاثیر بازاریابی محتوایی، تاریخچه جامع، مزایای آن و… بپردازیم. اگر سوالی در مورد این مفهوم در ذهنتان وجود دارد، آن را در بخش نظرات همین مقاله در خانه محتوا بپرسید.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *