آموزش سئو محتوا

یکی از دغدغه‌های افراد بعد از ورود به دنیای کسب‌وکار اینترنتی و مدیریت سایت، سئو محتواست! خب آموزش‌ها و مقالات زیادی در مورد سئو محتوا در سطح وب وجود دارد اما به نظر من، (و البته انیشتین) هیچ راهی برای آموزش بهتر از مثال زدن وجود ندارد.

به خاطر همین، در این مقاله قرار است به طور کامل یک مقاله سئو شده را به عنوان مثال بررسی کرده و به مرور، همه اجزای سئو محتوا را به شما آموزش بدهم.

بررسی موردی سئو محتوا

بررسی موردی سئو محتوا

خب، مقاله ای که می‌خواهم سئو محتوایش را بررسی کنم، مقاله “تولید محتوا چیست” در سایت خانه محتواست. پیشنهاد می‌کنم قبل از اینکه مثال را شروع کنیم، سری به محتوا زده و یک بررسی اجمالی روی آن داشته باشید.

کلمه کلیدی مقاله

خب، کلمه کلیدی مقاله‌ای که به شما معرفی کردم واژه “تولید محتوا چیست” است. در همین ابتدای مطلب یک نکته خیلی مهم را باید به شما بگویم.

اینکه خیلی‌ها می‌گویند شما باید به نسبت تعداد کلمات در مطلب‌تان، کلمه کلیدی را بین 1 تا 5 درصد تکرار کنید. اما در این مقاله چند بار این کلمه تکرار شده؟

کلمه کلیدی مقاله

همانطور که می‌بینید با جستجو کلمه کلیدی مورد نظر در کادر جستجوی مرورگر-که با دکمه‌های ctrl+f ظاهر می‌شود- عدد 4 نشان داده شده. تازه این عدد با حساب شدن کلمه کلیدی در عنوان و لینک بردکرامب مقاله تعیین شده. در اصل در کل این مقاله، کلمه کلیدی تولید محتوا چیست 2 بار تکرار شده. اما چرا؟ این تعداد که حتی نیم درصد کل این محتوا هم نیست!

دقت کنید که نرخ تکرار کلمه کلیدی یا همان چگالی کلمه کلیدی نسبت به خود کلمه شما مشخص می‌شود. اینکه من بارها عبارت گفته شده را در متنم تکرار کنم تا به یک درصد مناسب از چگالی برسم، مطمئنا باعث کاهش کیفیت و زیبایی مقاله‌ام می‌شود. این الگو در تمامی سایت‌ها هم به همین شکل است و در اغلب اوقات کلمات کلیدی که واژه “چیست” در کنار آنها نوشته می‌شود، نیاز به تکرار زیادی ندارند. یعنی صرفا کافی است که کمی عادی رفتار کنیم و بقیه را به دست گوگل بسپاریم.

پس در همین ابتدای مقاله باید یادتان باشد که در سئو محتوا نباید لزوما به صورت ثابت، چندین بار کلمه کلیدی‌تان را به شکل مداوم تکرار کنید، بلکه همه چیز نسبت به خود کلمه کلیدی مشخص میشود.

کلمات کلیدی اضافه مقاله در سئو محتوا

یک موضوع مهم: هیچ کدام از مقالات شما قرار نیست صرفا به یک کلمه کلیدی محدود شود! اصولا هر مطلب یک کلمه کلیدی اصلی و چند کلمه فرعی دارد. مثلا در همین مقاله، کلمه تولید محتوا چیست عبارت اصلی و کلمات اضافی عبارتند از:

  • تولید محتوا،
  • شغل تولید محتوا چیست،
  • اهداف تولید محتوا،
  • درآمد تولید محتوا،
  • و…

اما اینجا سه سول پیش می‌آید:

  1. تا چند کلمه کلیدی اضافه را می‌توانیم در مقاله سئو کنیم؟
  2. چطور کلمات اضافه را سئو کنیم؟
  3. از کجا این کلمات را پیدا کنیم؟

کلمات کلیدی اضافه مقاله در سئو محتوا

خب، به طور کلی محدودیت خاصی برای تعداد کلمات در مقاله تعیین نشده، اصولا کلمات مرتبط و مخففی را در یک مقاله سئو می‌کنیم که ارتباط زیادی به کلمه کلیدی اصلی دارند. مثلا در همان مقاله می‌توان کلمه کلیدی سئو محتوا را هم سئو کرد! اما مشکل اینجاست که در چنین شرایطی احتمال سئو شدن آن کم می‌شود. چون عبارت سئو محتوا خودش یک کلمه پر رقابت است و نیاز به یک مقاله جداگانه دارد. اما عبارت درآمد تولید محتوا کلمه‌ای کم رقابت است و البته مخاطبی که در مورد تولید محتوا جستجو می‌کند، علاقه دارد که در مورد این موضوع هم اطلاعاتی به دست بیاورد.

درباره سوال دوم: برای سئو کردن کلمات کلیدی اضافه، مثل همان کلمه کلیدی اصلی:

  • چند بار کلمات را در متن تکرار می‌کنیم،
  • از آنها در تگ‌های H یا همان سرتیترهای مقاله استفاده می‌کنیم،
  • در بخش “ALT” تصاویر کم و بیش از آنها استفاده می‌کنیم.

و در نهایت سوال سوم: برای پیدا کردن این کلمات یا باید از کلمات LSI که گوگل به شما پیشنهاد می‌دهد استفاده کنید یا از فرآیند تحقیقات کلمات کلیدی کمک بگیرید. تحقیقات کلمات کلیدی یک فرآیند متفاوت است که در آینده روند آن را به شما آموزش می‌دهم. اما در مورد کلمات LSI تصویر پایین را ببینید:

کلمات lsi

همانطور که می‌بینید، بعد از جستجو کلمه کلیدی اصلی در گوگل، در کادر بالای جستجو و همینطور کادر پایین صفحه، یک سری کلمات مرتبط، مخفف، هم خانواده و… به شما پیشنهاد می‌شود. از بین این کلمات آنهایی که ارتباط بیشتری به خود محتوا و البته نیاز مخاطب شما دارد را انتخاب کنید. همینطور در صورتی که روی هر کدام از این کلمات کلیک کنید، یک سری کلمات مرتبط دیگر هم به شما پیشنهاد می‌شود که به دردتان می‌خورند.

URL مقاله

خب، موضوع بعدی در سئو محتوا بحث URL مقاله است. همانطور که در تصویر پایین هم پیداست، لینک مقاله‌ای که در حال بررسی آن هستیم، یک عبارت انگلیسی است. ترجمه این عبارت برابر با جمله “تولید محتوا چیست” است.

URL مقاله

شما می‌توانید برای سئو کردن یک صفحه، لینک را به زبان فارسی یا انگلیسی بنویسید. با توجه به اینکه لینک‌های فارسی، کمی در زمان اشتراک گذاری در صفحات وب و… ظاهر بدی پیدا می‌کنند، من همیشه از کلمات انگلیسی استفاده می‌کنم.

تعداد کلمات مقاله

اگر یک دسته سئوکار را در اتاقی جمع کنید و از آنها در مورد تعداد کلمات محتواها بپرسید، احتمالا به بیشتر از 10 جواب متفاوت می‌رسید!

  • یکی می‌گوید برای هر کلمه کلیدی یک مقاله 500 کلمه‌ای بنویسید،
  • یکی دیگر می‌گوید هر چه مطلب شما طولانی‌تر باشد، گوگل بیشتر آن را دوست دارد،
  • یکی دیگر می‌گوید مقالات بالای 1500 کلمه بنویسید،
  • و…

اما اگر به من اعتماد دارید و نظر من را در مورد این موضوع بپرسید می‌گویم:

اول از همه اینکه به هیچ عنوان مطلب زیر 500 کلمه در وب سایتتان ننویسید. و دوم اینکه تعداد دقیق کلمه نسبت به خود مخاطب و نیاز مخاطب شما تعیین می‌شود.

مثلا مخاطبی که در مورد “مدیریت منابع انسانی” جستجو می‌کند؛ احتمالا یک مدیر لیسانسه است که حتی حاضر می‌شود برای مطالعه یک مطلب 10 هزار کلمه‌ای مفید، 1 ساعت از زمانش را صرف کند. اما در مقابل مخاطبی که در گوگل جستجو می‌کند “مسیر ورود به بزرگراه غرب” احتمالا مخاطبی است که در پشت چراغ قرمز ایستاده و به دنبال یک جواب سریع می‌گردد. در چنین حالتی یک مقاله 300 کلمه‌ای هم شاید بتواند در لینک یک گوگل قرار گرفته و مخاطبان را راضی کند. پس به دنبال اصول نباشید و صرفا به مخاطب فکر کنید.

تصاویر مقاله

تصاویر مقاله

تصاویر یک بخش مهم از سئو محتوا سایت شما هستند. البته باید بدانید که سئو تصاویر خودش یک مفهوم جداگانه است که باید در یک مقاله دیگر به آن اشاره کنم.

(هضم تجربه: دقت کنید که من می‌توانستم کلمه کلیدی سئو تصاویر را در همین مقاله سئو کنم، اما با توجه به اینکه این مطلب یک مفهوم جداگانه و البته نسبتا پررقابت است، ترجیح می‌دهم یک مقاله جامع دیگر برای آن بنویسم و در این مطلب صرفا یک اشاره کوتاه و کافی به آن بکنم.)

به طور کلی برای انتخاب عکس در مقاله این موارد را در نظر بگیرید:

  • عکس‌های باکیفیت را انتخاب کنید،
  • حجم عکس‌ها را به کمک گزینه SAVE FOR WEB در فتوشاپ کاهش بدهید. (در دوره آموزش فتوشاپ رایگان آموزش آن وجود دارد.)
  • متن جایگزین عکس را گاها با کلمات کلیدی و LSI پر کنید.

منظورم از متن جایگزین یا ALT، بخشی است که در تصویر پایین مشخص شده:

متن آلت

همانطور که گفتم برای نوشتن متن جایگزین در عکس، گاها از کلمه کلیدی اصلی، گاها از کلمات کلیدی مرتبط و گاها هم از کلمات توصیفی که خود عکس را توصیف می‌کنند استفاده کنید. دقت کنید که هیچ کدام از متن های جایگزین در تصاویر یک مقاله نباید نسبت به هم تکراری باشند.

لینک خارجی در سئو کردن محتوا

لینک خارجی در سئو کردن محتوا

به لینک بالا در تصویر دقت کنید. این یک لینک به سایتی در سطح وب است. اگر کمی در مورد سئو اطلاعات داشته باشید می‌دانید که دادن لینک از سایت شما به سایت دیگر، باعث می‌شود که کمی از اعتبارتان به آنها منتقل شود. پس چرا من در این مقاله لینک به خارج از سایتم دادم؟ بگذارید یک مثال بزنم:

تصور کنید که شما در زمینه آموزش هدف گذاری کار می‌کنید. در بین یکی از سخنرانی‌هایتان، می‌گویید که آقای “محمدی” در یک تحقیق به فلان نتیجه در مورد هدف گذاری رسیده. در این بین آقای محمدی که یک انسان گمنام است به دلیل معرفی شدن توسط شما کمی معتبرتر می‌شود.

اما اگر در بین صحبت‌هایتان بگویید که پروفوسور x -که یک انسان معروف است- در زمینه هدف گذاری اینطور گفته، اعتبار شما افزایش پیدا می‌کند! چون شما دارید صحبت‌های یک انسان معتبر را بیان می‌کنید. در وب سایت و سئو محتوا هم شرایط به همین صورت است.

زمانی که شما به یک سایت معتبر لینک خارجی می‌دهید، در اصل اعتبار خودتان نزد گوگل و مخاطبان را افزایش می‌دهید. در این بین اگر لینکی که می‌دهید به یک سایت کوچک و نامعتبر باشد، احتمالا شرایط برعکس می‌شود. مثلا در همین مقاله که در حال خواندنش هستید، من به مقاله آموزش سئو محتوا در سایت yoast و backlinko لینک میدهم تا به هدفم که افزایش اعتبار است، برسم. البته دقت کنید که این روش لینک دادن، کمی کلاه سیاه است!

به طور کلی برای دادن لینک به خارج:

  • زیاده روی نکنید، در یک مقاله 2 هزار کلمه‌ای تعداد 1 یا 2 لینک کافی است،
  • به سایت‌های معتبر و البته صفحات مرتبطشان با مقاله شما، لینک بدهید،
  • با کلمات کلیدی مقاله به هیچ سایتی لینک ندهید،
  • به سایت‌هایی لینک بدهید که به درد کاربر می‌خورند (کاری که در مقاله تولید محتوا کردم.)

لینک داخلی در سئو

لینک داخلی در سئو

خب، موضوع مهم بعدی درمورد سئو محتوا، لینک داخلی است. منظورم لینک‌هایی است که قرار است از صفحه وب سایت شما به یکی دیگر از صفحات سایتتان داده می‌شود.

دلیل دادن لینک‌های داخلی، اینهاست:

  • از خارج شدن سریع کاربر جلوگیری کنیم،
  • با دادن لینک‌های داخلی، قدرت صفحات را افزایش بدهیم،
  • به گردش ربات‌های موتور جستجو در وب سایت کمک کنیم.

پیشنهاد می‌کنم برای دادن لینک داخلی، هر قسمت از محتوا و البته هر صفحه‌ای را انتخاب نکنید. یعنی چه؟ مثلا اینکه در مقاله آموزش سئو محتوا، بی دلیل به یک مقاله آموزش خلاقیت لینک بدهیم، بازخورد خیلی خوبی ندارد. مگر اینکه در متن برای دادن لینک به این صفحه کمی زمینه چینی کنید. مثلا بگویید:

برای پیدا کردن ایده‌های تولید محتوا باید به خوبی با تکنیک‌های خلاقیت آشنا باشید، پس پیشنهاد می‌کنم مقاله خلاقیت و رژیم غذایی را بخوانید تا بهتر با این موضوع آشنا شوید.

بنابراین پیشنهاد می‌کنم تا جای ممکن به صفحات مرتبط وب سایت خودتان لینک بدهید. (البته رعایت نکردن این موضوع ضرری به سئو سایتتان نمی‌زند و حتی گاها هم مجبوریم از لینک‌های نامرتبط استفاده کنیم. اگر نیاز به توضیح بیشتر دارید، در بخش نظرات مطرح کنید تا کامل‌تر توضیح بدهم.)

عنوان مقاله

عنوان در سئو محتوا

بحث سئو محتوا در رابطه با عنوان، 2 موضوع را هدف گیری می‌کند:

  • نوشتن عنوان سئو شده،
  • نوشتن عنوان جذاب و گیرا.

برای نوشتن عنوان سئو شده، باید کلمه کلیدی اصلی و گاها یکی از کلمات کلیدی فرعی ولی مهم را در آن قرار بدهیم. به این شکل به گوگل می‌فهمانیم که کلمه کلیدی مهم این مقاله کدام است.

اما در مورد نوشتن عنوان جذاب: باید متنی را در بخش عنوان بنویسید که باعث شود مخاطب بعد از خواندنش در گوگل، ترغیب به کلیک روی آن شود. مثلا در عنوان مثال، من از کلمات مربوط به درآمد و هزینه و… استفاده کردم که برای اغلب مخاطبان جذاب است. علاوه بر اینها می‌توانید از تکنیک‌های دیگر عنوان نویسی جذاب مثل آوردن عدد، کلمات قدرت و… استفاده کنید.

کلمات کلیدی و تگ های H در سئو محتوا

تگ‌های H، همین سرتیترهایی است که در بین مقاله می‌بینید. دقیقا همین خط بالایی یک سرتیتر 3 یا H3 است. برای سئو کردن یک محتوا، باید کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی LSI را در تگ‌های H2 تا H6 که قرار است در مطلب نوشته شود، بنویسید. اما 2 نکته مهم را به یاد داشته باشید:

  • زیاده روی در نوشتن کلمات کلیدی در تگ‌های H، بازخورد خوبی ندارد،
  • تگ‌های H مقاله شما نباید متن تکراری داشته باشند،
  • در هر صفحه صرفا از یک تگ H استفاده کنید.

خوانایی مطلب و جذابیت

یکی دیگر از نکاتی که به صورت غیر مستقیم روی سئو محتوا تاثیر دارد، موضوع خوانایی است. اما منظورم از این یکی چیست؟ به مقاله‌ای که در حال بررسی آن هستیم نگاه کنید. یا اصلا راه دور نروید، به همین مقاله سئو محتوا که دارید آن را می‌خوانید:

  • اولین نکته اینکه سعی کرده ام هر 100 تا 400 کلمه متن را زیر یک سرتیتر بنویسم. به این صورت شما بهتر می‌توانید مطالب را مطالعه و درک کنید.
  • دوم اینکه بین هر 3 الی 4 خط متن، یک خط فاصله کامل وجود دارد. به این شکل چشمان شما بین یک صفحه سیاه و سفید گیر نمی‌کند و به خوبی می‌توانید جملات را بخوانید.
  • در متن از لیست‌ها استفاده کرده‌ام تا جذابیت آن را بالا ببرم.
  • سعی شده هیچ جمله‌ای بیشتر از دو خط نوشته نشود و در بین اغلب جملات طولانی حتما یک نقطه می‌بینید. به این صورت در زمان مطالعه جملات خسته نمی‌شوید.
  • تا جایی که می‌توانم سعی می‌کنم در مقالات از داستان، طنز و مثال استفاده کنم تا حوصله‌تان سرنرود.
  •  مخاطبم را به صورت مستقیم خطاب می‌کنم. همانطور که تا اینجا دیدید، دائما با ضمیر‌های شما، هستید، دیده‌اید و… صحبت می‌کنم تا حس صمیمیت را حفظ کنم

خوانایی مطلب و جذابیت

با کمک این نکات مهمی که در بالا گفتم، میتوانید به خوبی مخاطب را با مطلب درگیر کنید. به این شکل احتمال اینکه کاربر در وسط کار شما را ترک کرده و از سایتتان خارج شود، کم خواهد شد. این یعنی نرخ پرش پایین و نرخ پرش پایین هم به معنی افزایش رتبه مقاله است!

کلام آخر؛ درخوست از مخاطب در سئو محتوا

خب، بگذارید کلام آخر این مقاله کمی متفاوت‌تر باشد! می‌خواهم از شما درخواست کنم که در این مطلب یک کامنت بگذارید. چه کامنتی؟

  • اگر نظری در مورد آن داشتید، آن را مطرح کنید.
  • اگر سوالی دارید، آن را بنویسید تا سریعا جواب تخصصی‌اش را برایتان بنویسم.
  • و اگر انتقادی هم دارید آن را در همین بخش نظرات با من مطرح کنید.

اما چرا؟ چون اولا با این کار به افزایش کیفیت این مطلب کمک می‌کنید و دوما اینکه؛ شما با نوشتن کامنت در بخش نظرات هر مطلب، به سئو آن کمک خواهید کرد. بنابراین به عنوان نکته آخر باید این تکنیک در سئو محتوا را یاد بگیرید:

از مخاطب برای گذاشتن نظر، برای ورود به یکی از صفحات دیگر یا اصلا اشتراک گذاری مطلب در شبکه‌های اجتماعی‌اش، به صورت مستقیم درخواست کنید. به این درخواست CTA یا اقدام به عمل می‌گویند.

تمام سعیم را کردم که از مطالعه این مطلب لذت ببرید و نکات واقعا مفید یاد بگیرید. امیدوارم به هدفم رسیده باشم؛ با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان.

 

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *