تبلیغ نویسی چیست

امروز می‌خواهم در این مقاله از سایت خانه محتوا به ساده‌ترین شکل ممکن و به کمک داستان‌ها و مثال‌ها به شما معنی عبارت کپی رایتینگ را آموزش بدهم:

بارها شده در سطح وب وارد صفحه یک محصول بشوید. شاید یک تلفن همراه برند سامسونگ یا شاید هم یک دوره آموزش فن بیان. یادتان هست متن این صفحات چقدر با متن یک مقاله آموزشی فرق داشت؟

در واقع متن مقالات آموزشی بیشتر با تمرکز بر افزایش علم و دانش شما نوشته می‌شود اما متن یک صفحه محصول صرفا یک هدف دارد؛ ترغیب و قانع کردن شما برای خرید! برای رسیدن به این هدف فرد نویسنده آن متن که به او تبلیغ نویس یا کپی رایتر می‌گوییم؛ از هر تکنیکی کمک می‌گیرد. از قرار دادن ویدیو در صفحه گرفته تا نمایش مزایای محصول به شکلی متفاوت و نوشتن متنی که شما را از نخریدن محصول بترساند و…

در واقع در اینجا نویسنده یک متن تبلیغاتی نوشته که به آن کپی رایتینگ می‌گوییم. در ادامه مقاله بهتر با این موضوع آشنا می‌شوید:

تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ چیست؟

تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ چیست؟

تبلیغ نویسی به معنی نوشتن یک متن تبلیغاتی است که مخاطب را به خرید یا انجام کاری که برای ما سودآور است ترغیب کند. البته منظور از نوشتن متن تبلیغاتی یک متن با جملاتی کاملا آشکار نیست که می‌خواهد مخاطب را به زور وادار به فشردن دکمه خرید کند. بلکه برای ترغیب مخاطب در تبلیغ نویسی، از تکنیک‌هایی استفاده می‌شود تا او نسبت به محصول و برند بدبین نشده و البته احتمال خرید یا انجام فعالیتش هم بالا برود.

نمونه تبلیغ نویسی

در تبلیغ نویسی چه اتفاقی می‌افتد؟

ببینید در حالت عادی اگر بخواهید به کمک یک تکه متن محصولی را به مخاطبتان بفروشید؛ صرفا می‌توانید چند ویژگی از محصول را نوشته، کمی در مورد مزایای خرید آن صحبت کرده و در نهایت هم روی قیمت مناسبش مانور بدهید.

اما اگر دقت کنید این کاری است که همه انجام می‌دهند و مطمئنا چنین متن‌هایی که نمونه‌اش در سراسر وب دیده می‌شود خیلی در تبدیل مخاطب به خریدار موفق نیست.

اما حالا اگر بخواهید به جای نوشتن آن متن به دست خودتان، نوشتنش را به عهده یک تبلیغ نویس بگذارید یا اصلا کپی رایتینگ را یاد گرفته و سپس اقدام به نوشتن کنید؛ چنین کاری می‌کنید:

  • به کمک کلمات متفاوت و تاثیرگذار نظر مخاطب را به سمت خودتان جلب می‌کنید،
  • برای به دست آوردن اعتماد او سعی می‌کنید تکنیک‌های مختلفی مثل استفاده از ویدیو، ارائه نظرات مخاطبان قبلی و… را به کار ببندید،
  • برای اینکه او را ترغیب به داشتن این کالا کنید، مزایا استفاده از آن و دنیای مطلوبی که مخاطب به کمک این محصول تجربه می‌کند را برایش تصویرسازی می‌کنید،
  • برای ایجاد ترس از دست دادن محصول و نزدیک کردن مخاطب به خرید، سعی می‌کنید ترس‌های مختلف را در ذهنش ایجاد کنید،
  • و در نهایت به هر تکنیکی که شده او را وادار به خرید کنید.

کپی رایتینگ کلاه برداری است؟

کلاه برداری

شاید با خواندن متن بالا و مواجهه با کلماتی مثل “ترغیب”، “وادار” و… تصور کنید که در تبلیغ نویسی هدف اصلی گول زدن مخاطب و مجبور کردنش به خرید یک محصول است. اما اصلا اینطور نیست!

زمانی به درستی متوجه جواب منفی به سوال بالا می‌شوید که روند خرید مشتری را درک کرده باشید: اصولا مخاطبان، منطقی خرید نمی‌کنند. یعنی اینطور نیست که فرد به سایت شما وارد شود، یک محصول به شدت کاربردی و باکیفیت را دیده و به دلیل نیازی که به آن دارد دکمه خرید را فشار بدهد.

دقیقا برعکس؛ کاربران برای خرید هرچیزی، احساسی تصمیم‌گیری می‌کنند. این یعنی نسبت به احساساتی که در آنها در مورد محصول برانگیخته می‌شود، اقدام به خرید آن می‌کنند. در ادامه و بعد از خرید هم سعی می‌کنند این خرید احساسی را با منطق توجیه کنند.

بنابراین در تبلیغ نویسی تمرکز ما روی ترغیب مخاطب و گول زدن او نیست. بلکه هدف تحریک احساسات مخاطب برای خرید محصول باکیفیت و معتبری است که بتواند پاسخگوی نیازهای او باشد. شاید بهتر است بگویم تبلیغ نویسی یک جنگ نرم بین شما و رقبایتان است که با هدف ترغیب مخاطب به خرید و با کمک محتوا انجام می‌شود.

آیا همیشه تبلیغ نویسی جواب می‌دهد؟

یک سوال مهم دیگر: آیا اگر تبلیغ نویسی کنیم و از متن کپی رایتینگ در سایت‌مان کمک بگیریم، دیگر قرار است همه مخاطبان محصولاتمان را بخرند؟

خب در واقع حتی اگر متن همه صفحات محصول سایت شما را تبلیغ نویسان زبده نوشته و برای آن هزینه‌های خیلی زیاد و حتی میلیونی هم دریافت کنند؛ به هیچ عنوان قرار نیست همه محصولاتتان به فروش برود. چرا؟

ببینید نرخ تبدیل در سطح وب بسیار اندک است. یعنی ممکن است سایت شما در روز هزار بازدید از صفحات محصول داشته باشد اما صرفا 5 نفرشان تبدیل به مشتری یا خریدار شوند. این یک موضوع کاملا طبیعی است.

در ادامه ما سعی می‌کنیم از هر راهکاری در سطح وب کمک بگیریم و این نرخ تبدیل پایین را افزایش بدهیم. مثلا یکی از راهکارهای بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO، افزایش اعتماد مخاطبان است. در این تکنیک سعی می‌کنیم با نشان دادن زوایای انسانی کسب و کارمان مثل پشت صحنه شرکت و… اعتماد او را به خودمان جلب کنیم.

علاوه بر اینها یکی دیگر از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای بهینه سازی نرخ تبدیل همین تبلیغ نویسی است. بنابراین ما به کمک کپی رایتینگ سعی می‌کنیم احتمال خرید مخاطبان را افزایش بدهیم. پس اینکه چه تعداد از آنها را به خریدار تبدیل کنیم، با توجه به کیفیت کار تبلیغ نویس سایتتان و دیگر جزئیات تعیین می‌شود و هیچ قطعیتی در خرید همه مخاطبان وجود ندارد.

تفاوت تبلیغ نویس و محتوانویس

تفاوت تبلیغ نویس و محتوانویس

اما تفاوت تبلیغ نویس و محتوانویس در چیست؟ ببینید اصولا محتوانویسان با هدف نوشتن متن صفحات عادی و مقالات یک سایت استخدام می‌شوند. مثلا برای نوشتن متن مقاله سئو محتوا، آموزش تولید محتوا و… می‌توان از یک محتوانویس کمک گرفت. اما در مقابل برای نوشتن متن صفحه محصول دوره آموزش تولید محتوا نیاز به کسی داریم که با تکنیک های تبلیغ نویسی آشنا باشد. این همان تبلیغ نویس است.

دقت کنید که هنوز هم در خیلی از سایت‌ها کار تبلیغ نویسان را همان محتوانویسان انجام می‌دهند و هیچ مشکلی هم به وجود نمی‌آید. اما در هر حال می‌توان گفت این کار خیلی اصولی و درستی نیست.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *