محتوای evergreen

بزرگان حوزه محتوا، افرادی مثل جو پولیتسی همیشه از این گفته و می‌گویند که محتوا یک سرمایه گذاری است و به نظر من، محتوای همیشه سبز بهترین نوع سرمایه گذاری است که می‌شود در حوزه محتوا انجام داد.

در این مقاله به شما توضیح می‌دهم این محتوای همیشه سبز چیست؟ چه تفاوتی با محتوای سبز دارد و اصلا چطور می‌توانیم از این نوع محتواها در سایت‌مان تولید کنیم؟

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز چیست؟

حدودا ماه پیش برای یکی از کارفرماهایم در سطح وب، مقال‌ ای در مورد روش‌های بازاریابی خلاق نوشتم. این مقاله در واقع یک محتوای همیشه سبز است. چرا؟

  • چون اولا موضوع آن همیشه توسط کاربران علاقه‌مند به بازاریابی جستجو می‌شود،
  • دوما این مقاله نیاز به بروزرسانی مداوم ندارد. یعنی راهکارهای آن تا مدت زیادی بدون نیاز به بروزرسانی، قابل استفاده هستند.

به طور خلاصه محتوای همیشه سبز، محتوایی است که هیچ موقع منقضی نمی‌شود. این یعنی هم مطالب آن و هم موضوعش همیشه قابل استفاده هستند. مثلا محتوایی در مورد تاریخچه تخت جمشید شیراز، مقاله‌ای درباره نادرشاه، یک مقاله آموزش دوخت چرم و… اینها همه محتواهایی هستند که نه خود موضوع‌شان و نه محتوایشان، منقضی نمی‌شوند. یعنی تا مدت زیادی جستجو داشته و همینطور نیاز به بروزرسانی ندارند.

اما در مقابل، خبر یا مقاله‌ای در مورد “نحوه ثبت نام برای خرید پراید در سال 99” یک محتوای همیشه سبز نیست. چرا؟ چون موضوع آن صرفا به مدت یک سال جستجو کننده دارد و در سال بعد، مخاطبان دیگر به دنبال آن نیستند.

علاوه بر این، مقاله “وضعیت بازار بورس در این ماه” هم یک محتوای همیشه سبز نیست. این بار چرا؟ چون محتوای آن نیاز به بروزرسانی دارد! در واقع مخاطبی که این عبارت را در ماه مهر جستجو می‌کند، می‌تواند از این مطلب کمک بگیرد. اما اگر ماه بعدی دوباره این عبارت را جستجو کرد، دیگر همان مقاله قبلی به دردش نمی‌خورد!

تفاوت محتوای همیشه سبز با موضوع همیشه سبز

به مثال‌های بالا دقت کنید:

مقاله نحوه ثبت نام برای خرید پراید در سال 99 نیاز به بروزرسانی مداوم ندارد، چون در سال 99 شرایط برای ثبت نام در این قرعه کشی صرفا به یک شکل بوده. اما با اینکه محتوا نیاز به بروزرسانی ندارد، باز هم همیشه سبز نیست.

در ادامه مقاله “وضعیت بازار بورس در این ماه” موضوعی دارد که همیشه جستجو می‌شود. اما این هم باعث نمی‌شود این یک مقاله همیشه سبز باشد، چون نیاز به بروزرسانی مداوم دارد.

بنابراین محتوای همیشه سبز محتوایی هست که هم موضوع همیشه پرمخاطب داشته باشد و هم محتوای بی‌نیاز به بروزرسانی. اما در ادامه بگذارید یک نکته مهم را هم با همین مثال‌ها یاد بگیریم:

در واقع مقاله دوم یا همان “وضعیت بازار بورس در این ماه” یک موضوع همیشه سبز است. این یعنی عبارت و موضوع مورد نظر همیشه جستجو می‌شود. بنابراین موضوع، همیشه سبز است اما محتوایی که برای آن تولید می‌شود، نه! نمونه‌های دیگر، موضوعاتی مثل قیمت دلار، قیمت طلا، قیمت فلان سهام در بازار بورس و… هستند که همیشه جستجو دارند. اینها هم موضوعات همیشه سبز هستند اما محتوایی که برای آنها تولید میشود، همیشه سبز نیست.

تفاوت محتوای همیشه سبز با محتوای سبز چیست؟

تفاوت محتوای همیشه سبز با محتوای سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز یا evergreen content با محتوای سبز یا green content یک تفاوت جزئی دارد. اینکه محتوای سبز، عمر کمتری دارد. مثلا مقاله مقایسه پراید با پیکان، محتوایی است که بعد از مدتی بی‌استفاده می‌شود. یعنی بعد از گذشت چند سال دیگر مخاطبی وجود ندارد که بخواهد یک مقایسه میان این دو خودرو داشته باشد. احتمالا مخاطبان قبلی این مقاله، امروز عبارتی مثل مقایسه پراید با تیبا را جستجو می‌کنند.

بنابراین محتواهایی که عمر موضوع یا محتوای کمتری دارند محتوای سبز هستند. به عنوان یک مثال دیگر، مقاله راهنمای خرید لامپ، یک محتوای سبز است. چرا؟ این بار نه به این دلیل که موضوع آن جستجو نمی‌شود، چرا اتفاقا این عبارت همیشه جستجو دارد. اما دلیل سبز بودن و همیشه سبز نبودن این محتوا، این است که طی چند سال اخیر بارها در صنعت روشنایی انقلاب‌های جدیدی به وجود آمده.

ابتدا لامپ‌های فنری جای خودشان را به کم مصرف‌ها دادند، سپس LEDها پا به بازار گذاشتند و در نهایت لامپ‌های SMD وارد شدند. بنابراین مقاله راهنمای خرید لامپی که 3 سال پیش نوشته شده، باید چندین بار و بنا به اجبار بروزرسانی شود. این موضوع باعث می‌شود به آن یک محتوای سبز بگوییم.

چرا محتوای EVERGREEN؟

بعد از اینهمه، بیایید مروری بر این داشته باشیم که اصلا چرا محتوای همیشه سبز؟ در ادامه به دلایلی که باعث دوست‌داشتنی شدن محتوای همیشه سبز و حتی محتوای سبز می‌شود، اشاره می‌کنم:

1_ اقتصادی بودن

اول از همه اینکه محتوای همیشه سبز به شدت اقتصادی است. شما تصور کنید یک درخت در باغچه منزلتان کاشته‌اید که هر روز در حال میوه دادن است ولی نهایتا مجبورید سالی یک بار آن را آبیاری کنید. این دقیقا همان محتوای همیشه سبز است که همیشه برای سایت شما مخاطب جدید می‌آورد اما در نهایت سالی یک بار به آن مراجعه کرده و چند کلمه متن اضافه‌اش می‌کنید.

2_ دریافت لینک و اشتراک گذاری

محتواهای همیشه سبز اصولا محتواهای غنی و جامعی هستند. این کامل بودن محتوا باعث می‌شود مخاطبان زیادی داشته باشند و در میان این تعداد زیاد مخاطبان، افرادی هم پیدا می‌شوند که حاضرند به آن از سایت و وبلاگ خودشان لینک بدهند. در ادامه حتی این افراد حاضرند محتوای شما را در شبکه‌های اجتماعی خودشان به اشتراک هم بگذارند. این موضوعات باعث بهینه سازی سایت شما و افزایش قدرت سئو آن می‌شود.

آیا همیشه سبز همیشه خوب است؟

 

یک سوال چالشی! آیا محتوای همیشه سبز همیشه هم خوب است؟ خب راستش محتوای اور گرین همیشه خوب است اما نکته مهم اینجاست که قرار نیست تمام محتوای شما از این نوع مقالات باشد! در واقع هر سایتی در استراتژی محتوایی خودش به محتواهای عادی و غیر سبز هم نیاز دارد.

مثلا یک سایت خبری بخش اعظمی از محتوایش باید همان محتواهایی باشند که طی یک روز منقضی می‌شوند، یک سایت بورسی باید محتواهای چند ساعته در مورد بازار منتشر کند و اصلا سایت من هم گاها نیاز دارد محتواهایی در خود داشته باشد که شاید نهایتا 1 ماه عمر دارند. بنابراین نکته مهم اینجاست که خودتان را به محتواهای همیشه سبز محدود نکنید.

 

 

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *