رابطه خلاقیت و رژیم غذایی

در مقاله خلاقیت چیست به خوبی با اهمیت این مفهوم آشنا شدیم، همینطور مثال‌هایی از افراد موفق و خلاق را در این مقاله با هم مرور کردیم. یکی از نکات مهمی که در مبحث افزایش خلاقیت باید به آن توجه کنیم، تاثیر تغذیه روز ذهن است! در این مقاله می‌خواهم به شما توضیح دهم که تغذیه و خلاقیت چه رابطه‌ای دارند و چطور می‌توانیم با تغذیه سالم انرژی و پتانسیل ذهنی‌مان جهت ساختن ایده‌های خلاقانه را افزایش دهیم.

رابطه خلاقیت و رژیم غذایی!

رابطه خلاقیت و غذا

خب، بگذارید مثل همیشه از مقدمات اضافی عبور کنم و به سراغ اصل مطلب بروم. اولین نکته‌ای که در رابطه با خلاقیت و رژیم غذایی باید بدانید، تاثیر کربوهیدرات‌ها بر ذهن است:

1_ کربوهیدرات در رژیم غذایی

به طور کلی کربوهیدرات‌ها باید در یک رژیم غذایی سالم حضور داشته باشند. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که حضور آنها بیش از حد در سبد غذایی ما حس شود. شما با مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل شیرینی جات، انواع نان و… باعث افزایش این مواد در بدن می‌شوید.

در ادامه افزایش کربوهیدارات‌ها، بدن مجبور می‌شود برای کاهش آن از انسولین کمک بگیرد، پس انسولین بیشتری ترشح می‌کند. در ادامه این معادله هورمون‌هایی مثل تریپتوفان و سروتونین در بدن افزایش پیدا کرده و انرژی شما را کاهش می‌دهد.

این موضوع در درجه اول باعث خستگی شده و نیاز شما را به استراحت بیشتر می‌کند. در ادامه هم با ایجاد خستگی ذهنی، مانع از کارکرد صحیح مغز و خلاقیت آن می‌شود.

2_ کاهش قند خون

کاهش قند خون

قند خون از موادی است که باید به صورت متعادل در بدن انسان وجود داشته باشد. اگر قند خون بدن شما افزایش پیدا کند با مشکلات زیادی روبرو می‌شوید. در مقابل قند خون پایین هم می‌تواند باعث ایجاد دردسرهای مختلف از جمله کاهش خلاقیت شود!

در فرآیند خلاقیت، یکی از نیازهای اساسی ما، تمرکز است! تمرکز روی بارش فکری، تمرکز برای ساخت ایده و حتی تمرکز روی انجام با دقت یک فعالیت. (کار عمیق) کاهش قندخون می‌تواند باعث کاهش تمرکز شده و فرآیند خلاقیت‌تان را با مشکل روبرو کند.

3_ بی خوابی در اثر تغذیه ناسالم

بی خوابی

در دوره آموزش خلاقیت به این نکته اشاره کردم که: عدم استراحت کافی و خواب نامناسب می‌تواند باعث شود که خلاقیت ذهنی شما کاهش پیدا کند. پس به اندازه‌ای که بدنتان نیاز دارد، باید بخوابید و استراحت کنید. البته ساعت خواب کافی ممکن است برای انسان‌های مختلف، متفاوت باشد. به عنوان مثال انیشتین، اسطوره خلاقیت، در روز حدودا 10 ساعت می‌خوابید!

در هر حال، یکی از نکات مهمی که تاثیر منفی روی خواب شما دارد، تغذیه ناسالم است. مهم‌ترین بخش آن هم زمانی اتفاق می‌افتد که در وعده غذایی شام، پرخوری کنید. علاوه بر این مصرف غذاهای چرب هم باعث کم خوابی و بد خوابی شما طی شب می‌شود. بنابراین برای افزایش خلاقیت خودتان، به این موضوع توجه زیادی داشته باشید.

4_ میوه و کنجکاوی

میوه و کنجکاوی

طبق اطلاعات سایت pickthebrain  یک تحقیق بزرگ در دانشگاه اوتاگو نیوزلند برای بررسی تاثیر تغذیه روی ذهن خلاق انجام شد. در این تحقیق، 400 نفر از افراد بین 17 تا 25 سال حضور داشتند. در این تحقیق 13 روزه، افراد مواد غذایی مختلفی از میوه و سبزیجات گرفته تا چیپس و… را مصرف می‌کردند. در نهایت محققان متوجه شدند که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات در دراز مدت روی افزایش عملکرد ذهن و همینطور کنجکاوی افراد تاثیر مثبت داشته است.

5_ غذاهایی که باعث خلاقیت میشود

ویتامین C: اولین مواد غذایی که می‌تواند باعث افزایش خلاقیت بدن شود، مواد دارای ویتامین c است. این ویتامین با افزایش ترشح ماده دوپامین باعث افزایش خلاقیت و انگیزه خواهد شد. از جمله این موارد عبارتند از:

  • پرتقال،
  • توت فرنگی،
  • آناناس،
  • انبه،
  • کیوی،
  • جوانه بروکسل،
  • و کلم بروکلی.

زمان

ویتامین B: ویتامین B هم با افزایش شور و نشاط و انگیزه، می‌تواند باعث افزایش خلاقیت شود. از جمله مواد حامل این ویتامین عبارتند از:

  • کلوچه،
  • میگو،
  • ماهی قزل آلا،
  • خرچنگ،
  • شاه ماهی،
  • گوشت گاو،
  • مرغ ،
  • بوقلمون،
  • جو،
  • غلات،
  • و شیر

کلام آخر

در نهایت و به عنوان کلام آخر، پیشنهاد می‌کنم برای افزایش خلاقیت به کمک تغذیه، از همین امروز یک برنامه غذایی صحیح و عادات مناسب برای خودتان ایجاد کنید.

البته منظورم این نیست که تمامی عادت‌های قبلی را یک شبه رها کنید. می‌توانید به عنوان قدم اول، وعده غذایی نهارتان را کمی با تغییرات همراه کنید. نظرتان در مورد اضافه کردن سبزیجات بیشتر و خوردن برنج کمتر چیست؟

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *