آموزش تولید محتوا

اگر هر کسب و کار اینترنتی را یک موشک تصور کنیم، تولید محتوا دقیقا مثل سوختی است که به مخزن آن تزریق می‌شود. اگر این سوخت را به موشک کسب و کارها نریزیم ولی بقیه نکات را پیاده سازی کنیم، عملا در حال در جا زدن در نقطه صفر هستیم و کار خاصی انجام ندادهایم!

در هر حال، چه شما یک فرد تازه کار بوده و قصد ورود به دنیای تولید محتوا را داشته باشید و چه صاحب یک کسب و کار، باید به خوبی با نحوه تولید محتوا آشنا باشید. در این مقاله از خانه محتوا می‌خواهم به سوال چگونه تولید محتوا کنیم، یک جواب کامل و جامع و در عین حال به زبان ساده بدهم. در انتهای این مقاله، هیچ سوالی در مورد کار تولید محتوا ندارید!

چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش تولید محتوا

چگونه تولید محتوا کنیم؟

قبلا به این سوال که تولید محتوا چیست جواب دادم و گفتم که در تولید محتوا، قرار است ما مقالات مرتبط به کسب و کارمان را در سایت منتشر کنیم. البته تولید محتوا صرفا به مقاله محدود نمی‌شود. یعنی عکسی که در اینستاگرام منتشر می‌کنید، ویدیویی که در سایت آپارات قرار می‌دهید و حتی پادکست‌ها و فایل‌های صوتی شما هم انواع محتوا و تولید محتوا هستند. اما با توجه به اینکه مطمئنا هدف اصلی شما تولید محتوا برای سئو و دیده شدن در گوگل است، باید مسیر نوشتن مقاله سئو شده در سایت را آموزش ببینیم. خب، به سراغ قدم اول برویم:

1_ پیدا کردن کلمات کلیدی

اگر قصدتان تولید محتوا برای وب سایت خودتان باشد، باید فرآیند پیدا کردن کلمات کلیدی که اصطلاحا به آن تحقیقات کلمات کلیدی می‌گوییم را انجام دهید یا آن را به یک سئوکار بسپارید. اما اگر می‌خواهید برای سایت یک کارفرما تولید محتوا کنید، اصولا باید کلمات کلیدی مورد نظر را به صورت یک لیست از او تحویل بگیرید. (حداقل من طی دوران کارم تا جای ممکن قبول نمی‌کردم تحقیقات کلمات کلیدی را خودم و آن هم به صورت رایگان برای کارفرما انجام دهم.)

تحقیقات کلمات کلیدی

در هر حال، در این فرآیند تحقیقات کلمات کلیدی، به کمک یک سری ابزار تمامی کلمات مربوط به کسب و کار شما پیدا می‌شود. مثلا اگر در زمینه فروش موبایل فعالیت می‌کنید، ابزار keywordplanner به شما نشان می‌دهد که مخاطبانتان کلماتی مثل:

  • خرید موبایل،
  • فروش موبایل،
  • خرید موبایل ارزان،
  • مقایسه برندهای موبایل،
  • مقایسه گوشی lg k8 و samasung s8،
  • و…

را جستجو می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع به تصویر پایین نگاه کنید:

 

همانطور که میبینید، ابزار keywordplanner گوگل به ما نمایش داده که کاربران در مورد سئو، چه کلماتی را در گوگل جستجو میکنند.

2_ تصمیم گیری برای انتخاب نوع صفحه در هر کلمه

بعد از اینکه کلمات کلیدی کسب و کارتان را پیدا کردید، نوبت به این می‌رسد که تصمیم بگیرید هر تولید محتوا روی هر کلمه برای چه نوع صفحه‌ای انجام شود. یعنی چه؟

مثلا تصور کنید که امروز می‌خواهید روی کلمه “خرید موبایل” تولید محتوا کنید. شما باید قبل از شروع نوشتن، انتخاب کنید که این کلمه چه نوع محتوایی داشته باشد. انواع محتوای موجود در سطح وب عبارتند از:

  • صفحه محصول،
  • صفحه دسته بندی،
  • مقاله.

اما چطور این موضوع را تشخیص بدهیم؟ خب بهترین کار کمک گرفتن از خود گوگل است؛ اما اگر کمی به حیطه فعالیتی که قرار است برای آن تولید محتوا کنید آشنایی داشته باشید، پیدا کردن نوع صفحه کار سختی نیست.

حالا در ادامه مثال، به شما هر دو روش پیدا کردن صفحه مناسب جهت هر کلمه کلیدی را آموزش می‌دهم:

بررسی نیاز مخاطب

در روش اول فقط کافی است از خودتان بپرسید مخاطب از جستجوی این کلمه چه هدفی دارد؟ مخاطبی که در گوگل کلمه خرید موبایل را جستجو می‌کند، می‌خواهد یک مقاله آموزشی بخواند یا اینکه قصد خرید محصول دارد؟ خب تا جایی که من می‌دانم هدف اصلی او خرید محصول است. پس تا اینجا گزینه “مقاله” از میان انتخاب‌های ما حذف شد.

حالا به سوال بعدی جواب بدهیم: آیا مخاطب بعد از جستجو کلمه “خرید موبایل” می‌خواهد وارد یک صفحه از محصولی خاص شود؟ مثلا صفحه محصول تلفن همراه iphone x؟ مطمئنا جواب منفی است چون خیلی از مخاطبان نیاز به محصولات متفاوت دیگری دارند و اصلا تعداد زیادی هم هنوز تصمیم خودشان را نگرفته‌اند. پس اینجا صرفا یک صفحه دسته بندی میان گزینه‌های ما باقی می‌ماند.

در اصل مخاطبی که در گوگل کلمه خرید موبایل را جستجو می‌کند، دوست دارد با یک صفحه پر از موبایل‌های مختلف روبرو شود تا بتواند پس از مقایسه میان آنها، یکی را بخرد! بنابراین روی این کلمه اصلا نمی‌توانیم تولید محتوای متنی کنیم و باید صفحه‌ای برای آن بسازیم که تعداد زیادی محصول در آن قرار گرفته. مثلا صفحه پایین:

صفحه دسته بندی

خب حالا به سراغ راهکار بعدی جهت انتخاب نوع محتوا برای کلمه کلیدی می‌رویم:

بررسی گوگل

عبارت خرید موبایل را در گوگل جستجو و سایت های صفحه اول را بررسی می‌کنیم:

بررسی گوگل در آموزش تولید محتوا

همانطور که می‌بینید، اغلب سایت‌هایی نمایش داده می‌شوند که در این صفحه از سایت، یک دسته بندی از محصولات قرار داده‌اند. پس با توجه به این موضوع می‌توان فهمید که نیاز مخاطب روی این کلمه همان صفحه دسته بندی است.

اما در مقابل برای کلمه‌ای مثل “مقایسه گوشی lg k8 و samasung s8” می‌توانیم به سراغ نوشتن یک مقاله سئو شده و باکیفیت برویم. کاری که در ادامه قرار است به طور کامل آن را یاد بگیرید.

نکته: در اصل اینکه روی هر کلمه کلیدی چه محتوایی تولید شود، باید توسط کارفرما تعیین شده باشد. اما با توجه به دانش کمی که در زمینه تولید محتوا وجود دارد، بهتر است خودتان قبل از نوشتن هر محتوا، این موضوع را بررسی کنید. من بارها با کارفرماهایی روبرو شدم که با این موضوع آشنایی نداشتند و اگر به اخطار خودم نبود، مقدار زیادی هزینه را صرفا به خاطر تولید محتوای اشتباه روی کلمات اشتباه از دست می‌دادند.

3_ پیدا کردن کلمات مرتبط و LSI

خب، تا اینجا احتمالا برای نوع محتوا و حتی موضوعی تولید محتوا هم تصمیم گرفته‌اید. اما قبل از اینکه اولین کلمه از مقاله را بنویسید، باید یک کار دیگر هم انجام بدهید! چه کاری؟

ببینید مخاطبان در سطح وب، گاها برای رسیدن به یک موضوع و صفحه، عبارت‌های متفاوتی را جستجو می‌کنند. مثلا ممکن است از هزار نفری که در ماه می‌خواهند در مورد SEO (بهینه سازی سایت برای موتور جستجو) اطلاعات بیشتری به دست بیاورند، این کلمات مختلف را جستجو کنند:

  • آموزش سئو،
  • آموزش SEO،
  • آموزش بالا آمدن سایت در گوگل، (!)
  • و…

در اصل اینها کلمات مترادف کلمه اصلی شما هستند که می‌توانید در مقاله از آنها استفاده کرده و شانس سئو شدنشان در گوگل را افزایش دهید. برای پیدا کردنشان 2 راه دارید.

  • راه اول بررسی فایل تحقیقات کلمات کلیدی که قبلا انجام شده و استفاده از کلمات مترادف کلمه کلیدی اصلی،
  • راه دوم هم جستجو کلمه کلیدی اصلی در گوگل و پیدا کردن کلمات مترادف از پیشنهادات خود گوگل که در ابتدا و انتهای صفحه نمایش داده می‌شوند:

کلمات مرتبط و LSI

همانطور که در بالا می‌بینید، بعد از جستجو کلمه اصلی در گوگل، یک سری کلمات LSI به شما پیشنهاد می‌شود. حالا می‌توانید کلمات مناسب و مرتبط را انتخاب کنید و به سراغ قدم بعدی برای تولید محتوا بروید:

4_ رسم نمودار درختی مقاله (اختیاری)

خب، به مرحله چهارم از مقاله چگونه تولید محتوا کنیم رسیدیم. در این مرحله، قرار است شما از همین حالا تعیین کنید که می‌خواهید در مقاله‌تان چه چیزی بنویسید. در اصل باید در مرحله چهار، سرتیترهای اصلی مطلب را تعیین کنید. چطور؟ به کمک کلمات LSI و البته نیاز مخاطب! یعنی چه؟ در ادامه با مثال توضیح می‌دهم:

تصور کنید که قرار است همان مقاله سئو چیست را بنویسید. موضوع اصلی مقاله تا اینجا مشخص شده. پس آن را در ابتدای یک برگه تصور کنید یا واقعا روی یک کاغذ بنویسید. خب، با خودتان فکر کنید مخاطبی که این کلمه را جستجو می‌کند، به دنبال چه چیزی می‌گردد؟ مطمئنا اولین سوال ذهنش این است که این واژه سئو دقیقا چیست؟

پس سرتیتر اول مقاله “سئو چیست” است. بعد از آن چه؟ شاید به تاریخچه سئو علاقه داشته باشد. ممکن است این موضوع را مثل من با حدس زدن بفهمید و همینطور ممکن است کلمات LSI به شما در آن کمک کنند. سرتیترهای بعدی مقاله هم به همین ترتیب می‌توانند چنین مواردی باشند:

  • اهمیت سئو در کسب و کار،
  • هزینه‌های سئو،
  • نقشه مسیر یادگیری سئو،
  • و…

می‌دانم شاید پیدا کردن چنین سرتیترهایی کمی سخت باشد. مخصوصا اینکه ممکن است این کلمات را در بین کلمات LSI و… پیدا نکنید دانش زیادی هم در مورد مطلب نداشته باشید. پس چطور به چنین سرتیترهای کامل و خوبی برسیم؟

بعد از انجام دو مرحله قبل، یعنی حدس زدن نیاز مخاطب و همینطور کلمات مترادف، به سراغ مقالات رقبا بروید و ببینید که سرتیترهای مطالب آنها چه چیزهایی است. همینطور سری هم به مقالات خارجی زده و در نهایت اگر می‌خواهید مقاله خیلی کاملی بنویسید، نگاهی به نظرات و سوالات مخاطبان در بخش نظرات سایت‌های مختلف هم داشته باشید! حالا شما به خوبی می‌دانید که قرار است در این مقاله چه چیزی بنویسید و مطالبی که باید در موردشان دانش کسب کنید را بلدید.

نکته: ببینید دوستان، هیچ اجباری در مقابل راه شما وجود ندارد که قبل از نوشتن مقاله، نمودار درختی آن را رسم کنید. خود من به ندرت قبل از نوشتن مطلب، نمودار آن را می‌کشم و بیشتر به ذهنم در هنگام نوشتن اعتماد می‌کنم. (خیلی از دوستان محتوانویسم هم دقیقا همینطور هستند.) در مقابل خیلی از بزرگان و همکارانم را هم می‌شناسم که تاکید زیادی بر رسم این نمودار دارند. من پیشنهاد می‌کنم برای امتحان کردن، یک یا دو بار این کار را قبل از تولید محتوا انجام دهید و در نهایت تصمیمتان را برای ادامه دادن یا ندادنش بگیرید.

نکته 2: سرتیترهایی که در وب سایت قرار میدهید، با نام تگ های هدینگ یا تگ های H شناخته میشوند. با توجه به تخصصی بودن این موضوع، در این مقاله آموزش تولید محتوا چیزی در مورد آن به شما آموزش نمیدهم. اما در ادامه و مقاله‌ای که معرفی می‌کنم، می‌توانید به خوبی آن را یاد بگیرید.

5_ شروع کنید به تولید محتوا

شروع کردن در آموزش تولید محتوا

خب، از اینجا به بعد قرار است شروع کنیم. اما دقیقا باید از کجای مقاله شروع کنیم؟ خب با توجه به اینکه عنوان و مقدمه مقاله، بخش‌های به شدت تاثیرگذار روی کیفیت و البته سئو محتوای شما هستند، آنها را در ابتدای کار نمی‌نویسیم و به انتها موکول می‌کنیم. چرا؟ چون عنوان و مقدمه به نوعی بازتاب دهنده کل مطالب محتوا هستند و احتمال اینکه مطالب در اواسط کار تغییر کنند، زیاد شده یا کم شوند، بسیار زیاد است.

بنابراین اولین کلمه‌ای که شما قرار است بنویسید، سرتیتر اول مقاله (بعد از عنوان که اصولا باید تگ H2 باشد) است. بعد از نوشتن آن هم باید شروع کنید به نوشتن مطلب پایین آن. به طور اصولی زیر هر سرتیتر از محتوای متنی شما باید چیزی در حدود 100 تا 400 کلمه متن نوشته شود. اما یک سوال مهم، قرار است این چند صد کلمه مطلب را از کجا بنویسیم؟ اینجاست که باید با روش های تولید محتوا آشنا شوید:

چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش انواع روش های تولید محتوا

قبلا در مقاله انواع روش های تولید محتوا به صورت مفصل این موضوع را توضیح دادم. در ادامه هم به صورت خلاصه به آن اشاره می‌کنم. قبل از خواندن روش‌ها باید این نکته مهم را بدانید که کپی کردن متن از مقالات دیگر و قرار دادن آن در مقاله خودمان، به هیچ عنوان تولید محتوا محسوب نمی‌شود. چون گوگل به سرعت محتوای کپی شده را می‌شناسد و از رتبه گرفتنش در نتایج جلوگیری می‌کند. خب به سراغ بررسی انواع محتوا برویم:

بازنویسی: بازنویسی مطلب، راحت‌ترین راهکار برای تولید محتواست. در این روش ما سعی می‌کنیم مطلب یا مطالبی که رقبا در مورد موضوع ما نوشته‌اند را خوانده و آنها را با لحن دیگری بنویسیم تا گوگل متوجه کپی بودنشان نشود. به این کار همان بازنویسی یا پارافرایز می‌گویند.

ترجمه: در این روش تولید محتوا، یک یا چند مقاله خارجی را انتخاب کرده و سعی می‌کنیم مطالبشان را بعد از ترجمه، به فارسی روان در محتوایمان بنویسیم. (منظور از فارسی روان، متنی است که مطالعه آن برای یک کاربر فارسی زبان با دانش کم راحت بوده و کلمات سخت و تخصصی نداشته باشد.)

تالیف: و در نهایت اگر اطلاعات کافی در مورد موضوعی که قرار است آن را بنویسید، دارید؛ خودتان شروع کرده و نسبت به تجربیات و دانشتان، مطلب را بنویسید.

6_ نوشتن نتیجه گیری در تولید محتوا

نوشتن نتیجه گیری در تولید محتوا

خب، بعد از اینکه تمامی بخش‌های مطلب و مقاله را نوشتید، نوبت به نوشتن یک نتیجه گیری می‌رسد. اصولا نتیجه گیری را برای این در مقاله قرار می‌دهیم که مخاطب متوجه انتهای مطلب شده و علاوه بر آن، یک مرور کلی بر همه آن داشته باشد. برای نوشتن نتیجه گیری به این موارد دقت کنید:

  • نتیجه گیری مطلب زیر یک سرتیتر با عبارتی مثل “نتیجه گیری”، “کلام آخر”، “در نهایت…” و… قرار می‌گیرد.
  • متن پایین آن بهتر است طولانی نشود؛ حدود 100 تا 200 کلمه متن کافی است.
  • مطالبی که قرار است در آن قرار بگیرد می‌تواند اینها باشد: یک خلاصه کوتاه از کل مطلب، یک نتیجه گیری از مطالب یا آموزش یک نکته جدید.

برای درک بهتر نتیجه مقاله، بهتر است به نتیجه گیری این مقاله آموزش تولید محتوا که در حال خواندنش هستید نگاهی داشته باشید.

7_ نوشتن مقدمه

خب، حالا مقاله ما کامل شده و می‌توانیم با خیال راحت‌تری به سراغ نوشتن مقدمه برویم. ببینید، مقدمه اهمیت زیادی در ترغیب کاربر به خواندن ادامه مطلب شما دارد. این یعنی نوشتن یک مقدمه عادی و ساده باعث می‌شود تعداد زیادی از مخاطبان، از خواندن کل مطلب صرف نظر کرده و از صفحه خارج شوند. بنابراین برای نوشتنش زمان کافی صرف کنید.

مقدمه متن شما، باید در مرحله اول جذاب باشد و در مرحله دوم بتواند کاربر را کنجکاو به خواندن ادامه کند. برای ایجاد جذابیت، می‌توانید از داستان، مثال، آمار، سخن بزرگان و… استفاده کنید. همینطور برای اینکه کاربر را ترغیب به ادامه دادن کنید، باید به محتویات جذاب مقاله اشاره‌ای داشته باشید. مثلا این جمله:

((در ادامه قرار است یک آموزش تولید محتوا جامع و کامل در اختیار همه کسانی قرار دهم که هیچ دانشی در مورد این موضوع ندارند.))

8_ نوشتن عنوان

نوشتن عنوان

هرچقدر در مورد اهمیت مقدمه در آموزش تولید محتوا صحبت کردم، باید بدانید که نوشتن عنوان جذاب 3 برابر اهمیت بیشتری نسبت به آن دارد. یادتان باشد که عنوان مخاطب را به صفحه مطلب شما جذب کرده و مقدمه او را مجاب به خواندن می‌کند. بنابراین اگر جذبی صورت نگیرد، اصلا مقاله‌ای وجود ندارد که خوانده شود یا نه…

اما چطور عنوان جذاب بنویسیم؟ نوشتن عنوان جذاب کار نسبتا تخصصی و شاید سختی است. اما به طور کلی نکات مهمش را در ادامه به شما توضیح می‌دهم:

  • وجود اعداد در عنوان باعث جذابیت آن می‌شود: مثلا آموزش تولید محتوا در 8 قدم.
  • کلمات خاص و قدرتمند را در عنوان به کار ببرید: مثلا 6 نکته حیاتی در مسیر تولید محتوا.
  • کنجکاوی مخاطب را افزایش بدهید: مثلا 8 نکته که قبل از تولید محتوا باید بدانید.

9_ آموزش تولید محتوا و افزودن تصاویر به مقاله

خب، بعد از اینکه کار تولید محتوا و نوشتن متن مقاله تمام شد، نوبت به انتخاب تصاویر برای آن می‌رسد. نقش تصاویر در محتوا، در درجه اول بهبود تجربه کاربری و افزایش جذابیت متن و سپس سئو محتوا برای گوگل است. در انتخاب عکس برای مقاله، باید به این نکات توجه زیادی داشته باشید:

  • تصاویری انتخاب کنید که کیفیت بالایی داشته باشند،
  • در کنار کیفیت بالا، حجم عکس‌ها باید کم باشد،
  • بهتر است به ازای هر 300 تا 500 کلمه متن، یک عکس در مقاله قرار دهید،
  • سایزی برای تصاویر انتخاب کنید که متناسب با سایز قالب وب سایت شما باشد.

در مورد انتخاب تصاویر یک سری نکات مهم دیگر هم وجود دارد که بهتر است آنها را در مقاله سئو عکس مطالعه کنید.

10_ سئو محتوا

سئو محتوا

خب، در نهایت نوبت به سئو کردن محتوا می‌رسد. اصولا محتوانویسان در حین نوشتن یک مقاله، به صورت خودکار آن را سئو می‌کنند. چون در اصل سئو کردن محتوا کار سختی نیست. اما با توجه به اینکه آموزش آن کمی زمانبر است، تصمیم گرفتم یک آموزش سئو محتوا کامل در مقاله‌ای دیگر در اختیار شما قرار دهم. (بعضی از بخش‌های آن در همین مقاله توضیح داده شد.) پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله آموزشی سئو محتوا را مطالعه کنید. همینطور می‌توانید در این مقاله ویدیو سئو محتوا را به صورت رایگان دریافت کنید.

به طور خلاصه کارهایی که برای سئو کردن مقاله باید انجام دهید به این ترتیب است:

  • تنظیم نرخ کلمه و کلمات کلیدی،
  • سئو کردن عنوان و توضیحات متا،
  • سئو تگ‌های هدینگ،
  • سئو تصاویر،
  • لینک داخلی،
  • لینک خارجی،
  • و…

11_ انتشار محتوا

انتشار محتوا

و در نهایت به انتشار محتوا رسیدیم. بعد از اینکه تمامی جزئیات سئو محتو را در مقاله پیاده سازی کردید، حالا نهایتا نوبت به انتشار آن می‌رسد. در مورد انتشار مطلب صرفا 2 نکته وجود دارد که باید حتما به آن توجه کنید:

1_ انتشار زمان بندی شده مطلب

اولین نکته اینکه مطالبتان را به صورت زمانبندی شده منتشر کنید. این یعنی به جای اینکه بگویید هفته‌ای یک مطلب در سایت انتشار می‌دهم، بهتر است هر هفته و در روز یکشنبه، ساعت 6 عصر این مطلب را منتشر کنید. اما این کار چه بازخوردی دارد؟

در مرحله اول باعث شرطی شدن ربات‌های موتور جستجو شده و سرعت ایندکس مطالب وب سایتتان را بالا می‌برد. در مرحله دوم هم در بحث برندسازی، کاربرانتان را عادت می‌دهید که هر هفته دقیقا سر این ساعت منتظر یک محتوای مفید از طرف شما باشند.

2_ انتشار مطلب در شبکه‌های اجتماعی

بعد از اینکه تولید محتوا تمام شد و آن را در وب سایتتان منتشر کردید، نوبت به این می‌رسد که لینکش را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. با اشتراک گذاری لینک مقاله در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین، توییتر و فیسبوک و… علاوه بر افزایش سرعت ایندکس آن، باعث جذب مخاطب به مقاله و بهبود سئو آن خواهید شد.

کلام آخر

خب، در نهایت به انتهای مقاله آموزش تولید محتوا رسیدیم. در طول این مطلب سعی کردم به بهترین شکل ممکن سوال “چگونه تولید محتوا کنیم؟” را جواب بدهم.

باز هم اگر سوالی در مورد این مطلب در ذهن شما وجود دارد، آن را در بخش نظرات مطرح کنید. فکر می‌کنم با توجه به سابقه 4 ساله‌ای که در تولید محتوا و سئو سایت دارم، بتوانم بهترین جواب را در اختیارتان بگذارم. با آرزوی موفقیت.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *