آموزش عنوان نویسی حرفه ای

می‌دانستید بعضی از فروشگاه‌های کیف و کفش، خیلی بیشتر از چیزی که صرف خرید محصول و طراحی نمای داخلی مغازه کرده‌اند، برای طراحی دکور و ویترین دم در فروشگاه هزینه می‌کنند؟ چرا؟ چون آنها به خوبی می‌دانند که اگر مشتری به داخل فروشگاه نیاید، هیچ بازخوردی از هزینه‌های داخلی مغازه نمی‌گیرند. آنها می‌دانند چیزی که مخاطب را به داخل مغازه می‌کشاند، همان ویترین است.

دقیقا شرایط برای تولید محتوا و عنوان نویسی هم به همین شکل است. عنوان همان چیزی است که باعث می‌شود مخاطب تصمیم به خواندن یا نخواندن مطلب شما بگیرد. حالا با توجه به این تعاریف، خودتان به این فاجعه فکر کنید که بعضی از محتوانویسان 4 ساعت برای نوشتن یک مقاله زمان می‌گذارند اما حاضر نیستند حتی 5 دقیقه از وقتشان را برای نوشتن یک عنوان جذاب صرف کنند!

در این مقاله می‌خواهم به شما آموزش بدهم که چگونه عنوان جذاب بنویسیم. عنوانی که به کمک آن، مخاطب را مجبور کنیم برای خواندن، مطلب ما را انتخاب کند.

چگونه عنوان جذاب بنویسیم؟

چگونه عنوان جذاب بنویسیم؟

اصولا اگر می‌خواهید یک عنوان نویس حرفه ای باشید، باید با 3 چیز آشنا شوید:

با خوندن این مقاله بهترین تکنیک های عنوان نویسی را یاد گرفته و عملا با 70 درصد این مهارت آشنا می‌شوید. همینطور در ادامه مقاله شما را به بخش‌هایی برای یادگیری 2 مورد بعدی که همان فرمول‌ها و کلمات تاثیرگذار هستند هم راهنمایی می‌کنم. خب سراغ اولین تکنیک برویم:

1_ نیاز مخاطب را در نظر بگیرید نه نیاز خودتان

نیاز مخاطب

اولین و مهم‌ترین نکته در نوشتن یک عنوان جذاب، توجه به نیاز مخاطب است. کاری که دقیقا بعضی از محتوانویسان برعکس آن را انجام داده و نیاز مخاطب را با نیاز خودشان اشتباه می‌گیرند. بگذارید یک مقال بزنم:

به نظر شما عنوان “خرید لباسشویی باکیفیت و قسطی” برای یک صفحه فروش محصول مناسب است؟ خب در نگاه اول، عنوان بدی به نظر نمی‌آید. اما بگذارید کمی دقیق‌تر شویم؛ کسی که در گوگل به دنبال محصولات اقساطی می‌گردد، چه انسانی است؟ مطمئنا شخصی نیست که خیلی به دنبال تجملات باشد و همینطور فردی هم نیست که اولویت اولش را کیفیت محصولات در نظر گرفته.

این شخص به دلیل وسع مالی کمی که دارد، اولویت اولش هزینه خرید و قیمت خود محصول است. اما نویسنده در نوشتن عنوان به جای نیاز مخاطب، نیاز خودش را در نظر گرفته و به کیفیت اشاره کرده. یک عنوان مناسب برای چنین صفحه‌ای که در حال فروش محصولات قسطی است، عنوانی است که علاوه بر اقساط بلندمدت، بتواند روی قیمت پایین محصول تمرکز کند:

  • خرید لوازم خانگی ارزان با اقساط بلندمدت و کم‌سود

بنابراین، در هر شرایطی که قصد تولید محتوا و پس از آن نوشتن عنوان جذاب را داشتید، سعی کنید کمی مخاطب را بهتر شناخته و نیازهای اولویت‌دارش را درک کنید.

2_ در عنوان نویسی، عموم مردم مهم هستند!

عموم مردم

یکی از مشکلاتی که در دنیای بازاریابی محتوا با آن روبرو هستیم، این است که بعضی مواقع افراد مفاهیم را با هم قاطی می‌کنند. یعنی چه؟ ببینید ما در بحث پرسونا یا همان شناخت مخاطب، به این موضوع اشاره می‌کنیم که باید مخاطب خودتان را به خوبی بشناسید و سپس محتوایی متناسب با نیاز و خواسته‌هایش در اختیار او قرار بدهید.

اما بعضی‌ها این موضوع را در بحث عنوان نویسی هم وارد می‌کنند و می‌گویند: خب پس با توجه به اینکه مخاطب وب سایت من همه افراد حرفه‌ای هستند، باید عنوان را به شکلی بنویسم که فقط برای آنها جذاب باشد.

شاید شما هم فکر کنید این درست است و اصلا دقیقا همان چیزی است که در تکنیک قبلی توضیح دادم. اما نه اینطور نیست! ببینید: واژه خرید قسطی محصول، کلمه‌ای است که همه مخاطبانش به خرید محصول ارزان قیمت علاقه دارند. اما کسی که کلمه آموزش سئو را جستجو می‌کند چه؟ می‌توانید تشخیص دهید همه این فرد به دنبال یک آموزش حرفه‌ای سطح بالا می‌گردند یا یک آموزش کاملا پایه‌ای و ساده؟

اینجاست که اگر با خودتان بگویید چون سایت من برای آموزش‌های حرفه‌ای ساخته شده، پس باید روی مخاطب خودم تمرکز کنم و نسبت به نیاز او عنوان بنویسم، اشتباه کرده‌اید!

عنوان جذاب

در چنین شرایطی مهم سایت شما نیست، بلکه مهم این است که اغلب افراد چه چیزی می‌خواهند؟ اما چرا به اغلب افراد توجه کنیم؟ چون همانطور که در مقاله نرخ پرش هم گفتم: در نتایج جستجو، CTR یا نرخ کلیک افراد روی وب سایت شما، یکی از مواردی است که تعیین می‌کند قرار است در صفحه اول چه رتبه‌ای داشته باشید؛ همینطور اصلا قرار است در صفحه اول بمانید یا نه؟

زمانی که عنوان مقاله شما برای کاربران حرفه‌ای نوشته شده و کلماتی در آن باشد که مخاطبان تازه کار را گیج کند، اما در مقابل تعداد این مخاطبان تازه‌کار زیاد باشد، کسی به شما توجه نمی‌کند. این یعنی کاهش نرخ کلیک و کاهش رتبه در گوگل! بنابراین اگر به دنبال یک عنوان جذاب مقاله هستید، به این موضوع توجه کنید.  البته اگر هدفتان تبلیغ نویسی یا تولید محتوای اینستاگرام است، خیلی نیاز به توجه به این مورد ندارید.

3_ استفاده از اعداد

کمک گرفتن از اعداد، یکی از مهم‌ترین تکنیک های عنوان نویسی است. استفاده از اعداد باعث می‌شود مخاطبان بیشتر به عنوان مقاله شما توجه کنند. اما چرا و چطور؟

در مورد چرایی: اول از همه اینکه اعداد درک کردن یک مسئله را برای مغز راحت‌تر می‌کنند. یعنی در اصل ذهن انسان طوری طراحی شده که یک مسئله را راحت‌تر به کمک اعداد درک می‌کند. مورد دومی که استفاده از عدد در عنوان نویسی جذاب را توجیه می‌کند؛ این است که عدد‌ها باعث شفاف شدن یک موضوع می‌شوند. به دو نمونه عنوان پایین نگاه کنید:

  • آموزش تولید محتوا؛ چطور مقاله بنویسیم؟
  • آموزش تولید محتوا و نوشتن مقاله در 11 قدم!

کدام یکی جذاب‌تر است؟ مطمئنا باید انتخابتان مورد دوم باشد (اگر نبود سریعا به عنوان یک انسان متفاوت به یک روانکاو مراجعه کنید ._.)

در واقع به کمک اعداد، انجام یک کار برای مخاطب شفاف‌تر و البته جذاب‌تر می‌شود. قبل از اینکه سراغ تکنیک بعدی برویم؛ بهتر است دو نکته مهم در مورد عنوان نویسی جذاب به کمک اعداد را بدانید:

اولین نکته اینکه طبق بعضی تحقیقات، اعداد فرد تاثیر بیشتری روی ذهن مخاطب دارد تا اعداد زوج. (من این موضوع را بررسی نکرده‌ام پس نظر قطعی نمی‌دهم.)

و دومین نکته که آن را به عنوان یک مخاطب بررسی و درک کردم اینکه: بعضی مواقع عدد بزرگتر ارزشی کمتر از عدد کوچک‌تر ایجاد می‌کند و گاها برعکس! یعنی چه؟ ادامه مقاله آموزش عنوان نویسی را بخوانید تا متوجه شوید:

عدد بزرگتر یا کوچک‌تر؟

استفاده از اعداد در عنوان جذاب

راستش درک و تشخیص این موضوع شاید کمی سخت باشد. اما در هر حال باید آن را برایتان توضیح بدهم: ببینید در بعضی عناوین، مخاطب به دنبال راه‌های خیلی زیاد نیست! مثلا چه؟

مثلا اگر می‌خواهید مقاله‌ای در مورد آموزش دانلود از سایت یوتیوب بنویسید؛ کاربری که این کلمه را جستجو می‌کند، دنبال یک راه سریع می‌گردد که سریع او را به هدفش برساند. بنابراین مقاله‌ای با عنوان “3 راهکار دانلود از یوتیوب” برایش جذابیت بیشتری نسبت به مقاله‌ای با عنوان “24 راهکار دانلود از یوتیوب” دارد!

اما در یک مثال دیگر: احتمالا می‌دانید که در عنوان نویسی جذاب، هرچه فرمول‌های بیشتری بلد باشید، می‌توانید عنوان‌های بهتری بنویسید. حالا اگر در گوگل جستجو کنید فرمول های عنوان نویسی، احتمالا مقاله‌ای که به شما 87 فرمول را پیشنهاد می‌دهد، برایتان جذاب‌تر از مقاله‌ای با 23 عنوان است! بنابراین به این موضوع هم در زمان استفاده از عددها دقت کنید. (چیزی که اینجا نوشتم تجربه شخصی خودم بود و می‌توانید آن را قبول نکنید.)

4_ نقش کلمات تاثیرگذار در انتخاب تیتر مناسب

نقش کلمات تاثیرگذار در انتخاب تیتر مناسب

یکی دیگر از اصول و راهکارها برای نوشتن عنوان جذاب، استفاده از کلمات تاثیرگذار است. ببینید، به طور کلی یک سری کلمات هستند که روی ذهن ما انسان‌ها، اثر زیادتری از کلمات دیگر و شاید حتی از کلمات مترادف خودشان دارند. مثلا چه کلماتی؟

به خاطر اینکه الان واقعا از نظر ذهنی خسته‌ام، بگذارید همان مثال گفته شده در مقاله چگونه تولید محتوا کنیم را بزنم. از بین 3 کلمه مترادف پایین، کدام یکی روی ذهن شما تاثیر بهتر و بیشتری دارد؟

  • قوی،
  • پر زور،
  • قدرتمند.

اصولا باید کلمه آخر تاثیر بیشتری داشته باشد. این یکی از صدها کلمه تاثیرگذاری است که می‌توانید از آنها را در عنوان نویسی استفاده کنید. البته همیشه هم پای کلمات مترادف در میان نیست! بلکه خیلی مواقع بعضی کلمات ذاتا تاثیرگذارند و شما هم باید از آنها کمک بگیرید. مثلا به کلمات پایین نگاهی داشته باشید:

  • بهترین،
  • بزرگترین،
  • ارزان‌ترین،
  • باکیفیت‌ترین،
  • ارزشمند،
  • فوق‌العاده،
  • و…

اگر می‌خواهید با کلمات بیشتری در این زمینه آشنا شوید، (حدود 40 کلمه) می‌توانید به مقاله کلمات تاثیرگذار در عنوان نویسی مراجعه کنید.

5_ ایجاد حس ترس در عنوان مقاله جذاب

بعضی مواقع مخاطب ما زبان آدمیزاد را نمی‌فهمد! یعنی نمی‌توان با چند تکنیک ساده عنوان نویسی او را دعوت به کلیک و مطالعه مقاله کرد. اینجاست که باید از درِ دیگری وارد شد؛ استفاده از تکنیک ایجاد ترس! چطور؟ عنوان پایین را ببینید:

  • 7 بیماری که عروس هلندی شما ممکن است دچارش باشد

به نظر شما این عنوان حس ترس و نگرانی در مخاطب ایجاد می‌کند؟ خب نه. اما عنوان پایین چطور؟

  • 9 بیماری که در صورت بی توجهی عروس هلندی شما را می‌کشد!

خب با توجه به اینکه خودم از یک عروس هلندی خیلی ناز نگهداری می‌کنم، الان با خواندن عنوان دوم، احساس ترس مخاطب واقعی را درک کردم! چنین عنوانی به معنای واقعی احساس ترس و فوریت مخاطب را بیدار می‌کند. چند نمونه عنوان ترساننده دیگر را هم در پایین می‌بینید:

  • 9 راهکار برای افزایش سرعت سایت قبل از کاهش قدرت سئو آن،
  • 6 دلیل شکست کسب و کارها،
  • 5 راه برای شناسایی کلاهبرداران اینترنتی.

6_ خیال مخاطب را راحت کنید!

خیال مخاطب را راحت کردن

وای که چقدر من عاشق وب سایت‌هایی با محتوای کامل هستم! منظورم همان محتواهایی است که بعد از خواندنشان از مطلب سیر می‌شوی! مثل کسی که صبح کله پاچه خورده و تا شب میل به خوردن غذای جدید ندارد. به طور کلی هر محتوای متنی و غیر متنی باید مخاطب را در یک موضوع سیر کند!

اگر قرار است متنی در مورد راهکارهای دانلود استوری اینستاگرام بنویسید، باید راهکارهایی را بنویسید که مطمئن باشید همه آنها کار می‌کنند و مخاطب بعد از استفاده راهکارهایتان، نیاز به خواندن مقالات دیگر ندارد. حالا اگر چنین مطالبی در وب سایتتان وجود دارد، باید برایشان یک عنوان جذاب مقاله هم بنویسید. چطور؟ به کمک چند کلمه تاثیرگذار که روی موضوع آموزش تمرکز کرده‌اند. مثلا:

  • راهنمای کاملِ…
  • آموزش قدم به قدمِ…
  • آموزش جامعِ …

البته یک نکته را هم اینجا بگویم: بعضی از این کلمات به دلیل استفاده زیاد دچار بی‌ارزشی در ذهن مخاطب شده‌اند. یعنی چه؟ دیده‌اید وقتی در بازار شهر راه می‌رویم و دائما کلمات تخفیف و حراج و… را می‌بینم، هیچ حسی به آنها نداریم؟ دقیقا بعضی از کلمات در عنوان نویسی هم همین حس و حال را به مخاطب می‌دهند. مثلا فکر می‌کنم عبارت “جامع” یکی از آن کلمه‌ها باشد. بنابراین قبل از استفاده از کلمات تاثیرگذار در عنوان جذاب و دوست داشتنی‌تان، کمی در مورد حس مخاطب به آن فکر کنید یا اصلا سراغ نتایج گوگل بروید و اگر آن عبارت را زیاد در نتایج دیدید، کلا بیخیالش شوید.

7_ تکنیک شفافیت در عنوان نویسی

شفافیت در عنوان نویسی

هر چه بتوانید در نوشتن عنوان شفافیت بیشتری به خرج بدهید، مخاطب را بیشتر ترغیب می‌کنید روی آن کلیک کند. اما منظورم از شفافیت چیست؟ اینکه دقیق توضیح بدهید چه ارزشی در این مقاله قرار است به مخاطب بدهید. مثلا در مورد یک مقاله آموزش رژیم‌های لاغری، یک عنوان ساده می‌تواند این باشد:

  • آموزش لاغری با رژیم غذایی فوق‌العاده

اما در مقابل اگر کمی شفاف‌تر باشیم، می‌توانیم از چنین عنوانی استفاده کنیم:

  • 15 کیلو کاهش وزن در 3 ماه با این رژیم غذایی!

به عنوان جذاب بالا کمی دقت کنید. نویسنده به خوبی نیاز مخاطب را شناخته. نیاز او لاغری است و اینکه به او بگویید چه مقدار لاغری در انتظارش است؛ او را حریص می‌کند. همینطور اینکه مطمئنش کنید این میزان لاغری صرفا در 3 ماه برای او امکان‌پذیر است، می‌تواند بیشتر از قبل ترغیب کننده باشد. در نهایت هم که وجود کلمه رژیم غذایی شفافیت دیگری می‌دهد در مورد اینکه راهکار این لاغری شگفت‌انگیز چه چیزی است. به عنوان یک مثال، به این عنوان جذاب مقاله نگاه کنید:

  • کسب 10 میلیون تومان در 6 هفته به کمک این ویدیو!

این هم یک نمونه عنوان نویسی جذاب با کمک تکنیک شفافیت است. البته می‌دانم که این یکی خیلی حس خوبی به شما نمی‌دهد، چون چند سال است در سطح وب مشابه چنین عنوان‌هایی را برای دوره‌های آبکی کسب درآمد دیده و ذهنمان برای آنها ارزش کمی قائل است. در هر حال هدف این است که شما با تکنیک‌ها آشنا شوید.

8_ تکنیک کنجکاوی

تکنیک کنجکاوی

هشتمین تکنیک نوشتن عنوان جذاب، برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب است. در این تکنیک، عنوان باید طوری نوشته شود که ذهن مخاطب را ترغیب کند برای فهمیدن کل ماجرا، به صفحه وب سایت شما مراجعه کند. راستش را بخواهید بدون هیچ دلیل منطقی خاصی، حس خوب و علاقه‌ای به این روش عنوان نویسی ندارم. اما در هر حال سعی می‌کنم به کمک مثال‌ها در ادامه آن را به خوبی به شما آموزش بدهم:

  • چطور در ابتدای کار 300 هزار تومان از سایتم درآمد داشتم؟
  • چطور در 4 ماه به لینک یک گوگل برسیم؟
  • 3 نکته‌ای که در مورد سئو وب سایتتان نمی‌دانید!

9_ ذهن مخاطب را به چالش بکشید!

هر چه از تکنیک قبلی بدم می‌آمد؛ عاشق این یکی هستم :) البته باز هم دلیلش را نمی‌دانم…

در این روش عنوان نویسی، عنوان به شکلی نوشته می‌شود که مخاطب اصلا منتظر آن نیست! مثلا مخاطبی که در سطح وب به دنبال یک مشاوره ازدواج می‌گردد، می‌تواند با دیدن چنین عنوانی به شدت دچار چالش شود:

  • 7 دلیل برای اینکه به سراغ مشاور ازدواج نروید!

اصلا این عنوان‌های چالشی انگار دست آدم را می‌گیرند و تا خود مقاله می‌کشند! البته دقت کنید؛ همانقدر که این نوع عنوان می‌تواند در نظر مخاطب جذاب بیاید، به همان اندازه می‌تواند برای بعضی کاربران ناراحت‌کننده باشد. به عنوان مثال اگر بخواهید با اعتقادات و بعضی ارزشها به کمک چنین عنوان‌هایی بازی کنید، احتمالا بازخورد خوبی نمی‌گیرید.

یادتان باشد مخاطبان شما قرار نیست یک سری انسان به شدت منطقی و دوست داشتنی باشند که با دیدن هر مطلب در آن عمیق شده و بعد از 3 ساعت تفکر، به یک جواب عقلانی برسند! هر جا به سراغ ارزش‌ها رفتید، باید منتظر نتیجه‌های نسبتا ترسناکی باشید؛ حتی اگر حق با شما باشد.

10_ استفاده از “تاریخ” در عنوان وبلاگ

استفاده از "تاریخ" در عنوان وبلاگ

بعضی از مطالب وجود دارند که زمان انتشار آنها برای مخاطب اهمیت زیادی دارد. مثلا همین چند روز پیش من به دنبال راهکاری برای پیدا کردن مخاطبانم در اینستاگرام بودم. با توجه به اینکه این اپلیکیشن هر چند ماه یک بار کلا ظاهرش عوض می‌شود، مقالاتی که بیشتر از 6 ماه پیش منتشر شده بودند، به درد من نمی‌خوردند. از طرفی هیچ کدام از مقالات هم صحبتی از زمان انتشار مطلب نکرده بودند. در چنین جایی صرفا یک عبارت مثل “1399” یا “2020” در عنوان کافی بود تا متوجه شوم که این یک مقاله جدید است و واردش شوم.

بعضی مقالات هم وجود دارند که به جای سال، وجود داشتن نام یک ماه در عنوان آنها، به جذاب شدنشان کمک می‌کند. مثلا مقاله‌ای در مورد ثبت نام در یک رویداد که طی سال چند بار برگزار می‌شود و مخاطب می‌خواهد بداند که مقاله شما در مورد آزمون کدام ماه است. بنابراین در مواقعی که نیاز است، می‌توانید به کمک آوردن تاریخ در عنوان، مقاله را برای مخاطب جذاب کنید.

11_ برای نوشتن عنوان جذاب، از بیل گیتس کمک بگیرید!

نظرتان در مورد عنوان بالا چیست؟ گاهی فقط کافی است نام یک فرد مشهور در عنوان باشد تا نظر مخاطب جلب شود! به همین راحتی در خیلی مواقع می‌توانید برای نوشتن یک عنوان مقاله جذاب، دست به دامن انسان‌های معروف شوید. خب بهتر است طبق روال به سراغ چند مثال برویم:

  •  7 راز بازاریابی از زبان استیو جابز،
  • 5 راهکار دارن هاردی برای ایجاد عادت‌های دائمی،
  • چطور پولدار شویم؟ از زبان بیل گیتس!

12_ وعده‌های بزرگ بدهید

وعده‌های بزرگ بدهید

این نوع عنوان نویسی جذاب کمی حساسیت دارد. در این روش سعی می‌کنیم در عنوان وعده‌های بزرگی به مخاطب بدهیم که واقعا برای او چشمگیر باشند. اما نکته اینجاست که اگر نتوانیم این وعده‌ها را عملی کنیم، اعتبار خیلی زیادی از دست می‌دهیم.

به عنوان نمونه بگذارید یک مثال بزنم. در یکی از جستجوهایی که در سطح وب انگلیسی به دنبال کلمات تاثیرگذار عنوان نویسی داشتم، به مقاله‌ای برخوردم که وعده 999 کلمه تاثیرگذار را می‌داد؛ عددی که نسبت به همه رقبا در صفحه اول بیشتر بود. خب من هم سریعا سراغش رفته و سایت را باز کردم. اما در نهایت دیدم صرفا چیزی در حدود 400 کلمه در این مقاله وجود دارد. خب در این حالت چه اتفاقی افتاد؟

اول اینکه من سریعا این وب سایت را ترک کردم که باعث افزایش بانس ریت و کاهش قدرت سئو محتوا آنها می‌شود. دوم هم اینکه از این به بعد حتی اگر این سایت را در رتبه یک گوگل ببینم، علاقه‌ای به آن نشان نمی‌دهم. بنابراین دقت کنید که نباید از این روش عنوان نویسی جذاب، استفاده نادرست کنید.

در هر حال؛ برای نوشتن وعده‌های بزرگ در عنوان اول به نیاز مخاطب فکر کنید. یعنی چه؟ مثلا اگر مخاطب نیاز به موضوعی مثل افزایش درآمد دارد، عنوانی در مورد 3 برابر کردن درآمدش بنویسید! البته بهتر است این عنوان آنقدرها هم بزرگ نباشد که کسی آن را باور نکند.

12_ تکنیک ارتباطات در عنوان!

این تکنیک یکی از ابداعاتی است که خودم استفاده کرده و به شدت هم به آن افتخار می‌کنم. (البته تنها کاری که من کردم؛ گذاشتن یک اسم ساده روی این تکنیک بود و نه هیچ کار دیگر ._.)

در هر حال، برای نوشتن یک عنوان جذاب به کمک ارتباط، باید کلمه کلیدی اصلی مقاله را در عنوان نوشته و آن را به چیزی ربط دهید که بتواند ذهن مخاطب را به خودش جلب کند. مثلا اگر مخاطب در مورد روش‌های افزایش فروش جستجو می‌کند؛ عنوان شما می‌تواند این باشد:

  • تاثیر استفاده از دستگاه خوش‌بوکننده روی افزایش فروش،
  • تکنیک‌های روانشناسی برای فروش بیشتر،
  • آموزش افزایش فروش با اخراج کارمندان! (مقاله‌ای در مورد اخراج کارمندان بداخلاق)
  • و…

نکته: در هر زمان که از این تکنیک عنوان نویسی استفاده کردید، حتما یک درود بر من بفرستید تا روحم و جسمم شاد شود :)

13_ نستراداموس بازی دربیاورید!

آینده

یادتان هست سر قضیه نستراداموس و پیش بینی انتهای جهان در سال 2012 چه غوغایی در فضای رسانه‌ها ایجاد شده بود؟ خب کلا ذات انسان به شکلی است که به پیش بینی و دانستن آینده علاقه دارد. بنابراین خوب است ما هم کمی از این موضوع استفاده کرده و از آن در نوشتن عنوان های جذاب کمک بگیریم! مثلا به عنوان‌های پایین نگاهی داشته باشید:

  • 3 الگوریتم گوگل که آینده سئو را دگرگون می‌کند!
  • دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 چگونه خواهد بود؟
  • 4 سال دیگر چه بلایی سر این مشاغل می‌آید؟
  • در سال 2025 به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

همه اینها برای کاربران جذاب هستند و می‌توانند باعث جذب او به مقالهِ جذاب‌تر از عنوانتان شود!

14_ منفی‌گرا باشید!

درست است که در دنیای واقعی منفی‌گرایی انسان را بدبخت می‌کند؛ اما در دنیای عنوان نویسی، این می‌تواند یک تکنیک فوق العاده باشد! چطور؟ به عنوان نمونه به عنوان های جذاب پایین نگاه کنید تا متوجه حرفم بشوید:

  • 9 راهکار قدیمی سئو که بدبختتان می‌کند،
  • چرا با استفاده از سم آلفا، درختانتان از بین می‌روند؟
  • چرا ساندویچ می‌تواند شما را 10 سال به مرگ نزدیک‌تر کند؟

دقت کنید که برای نوشتن عنوان منفی، کار سختی در پیش ندارید. کافی است صرفا از یک جنبه دیگر به عنوان اصلی نگاه کنید. مثلا عنوان اصلیِ “معایب استفاده از سم آلفا” تبدیل شده به عنوانی که در بالا نوشته شده. در اصل نیاز به یک زاویه دید کمی متفاوت و مقداری چاشنی بدبینی و بزرگنمایی داریم.

15_ از خودت بگو!

تجربیات شخصی در عنوان نویسی

اگر من تا صبح برای شما در مورد معایب نوشیدن مشروبات الکلی بگویم، شما صرفا سری تکان می‌دهید و احتمالا به اندازه درب همان شیشه مشروب هم برای حرف‌های من ارزش قائل نمی‌شوید. اما اگر در مورد خودم و اینکه مصرف یک ساله مشروبات الکلی چه بلایی سرم آورد بگویم، با چشمانی گرد و دقت بالا به صحبت‌هایم گوش می‌کنید! (به خدا مثال بود.)

به طور کلی ما انسان‌ها علاقه شدیدی به شنیدن تجربیات، مخصوصا در مورد یک موضوع جذاب داریم. حالا با توجه به همین موضوع، نگاهی به عنوان‌های پایین داشته باشید:

  1. آموزش رسیدن به رتبه یک گوگل در 3 ماه!
  2. چطور در عرض 3 ماه به رتبه یک گوگل رسیدم؟

کدام جذاب‌تر است؟ خب معلوم است که عنوان دومی یک عنوان جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر است. چرا؟ چون قرار است تجربه و داستان یک انسان را در اختیار ما بگذارد!

16_ اشاره به مطالعه موردی در عنوان

مطالعات موردی یا کیس استادی‌ها، آموزش‌هایی هستند که کاملا طبق یک نمونه زنده پیش می‌روند. مثلا اینکه به جای بررسی تکنیک‌های تبلیغات، به بررسی تکنیک‌های تبلیغاتی کمپین آخر سایت آمازون بپردازید، یعنی که در حال بررسی یک مطالعه موردی هستید. اینها هم به دلیل اینکه مشابه یک نمونه و تجربه هستند، به شدت برای مخاطبان جذابیت دارند. اگر توانایی تولید محتوا به این سبک را دارید، حتما به وجود مطالعات موردی در عنوان اشاره کنید. مثلا:

  • مطالعه موردی تکنیک‌های سئو دیجی کالا

18_ ارزش اضافه بدهید

ارزش اضافه بدهید! قرار نیست همه محتواهای شما صرفا به یک فرمت متن محدود شوند. بنابراین می‌توانید به کمک یک ارزش اضافه در مقاله، عنوان جذاب خودتان را جذاب‌تر کنید. مثلا نمونه عنوان پایین را ببینید:

  • تجربه رسیدن به صفحه 1 گوگل در 3 ماه (به همراه ویدیو)

این ویدیو، یک ارزش اضافی است که می‌تواند باعث جذاب‌تر شدن عنوان مقاله و وبلاگ شما شود. ارزش‌های اضافی دیگر هم عبارتند از:

  • صوت،
  • اینفوگرافیک،
  • مصاحبه،
  • کد تخفیف،
  • کتاب الکترونیکی،
  • و…

19_ ترکیب تکنیک ها برای نوشتن عناوین جذاب

ترکیب تکنیک ها برای نوشتن عناوین جذاب

احتمالا خودتان متوجه شدید که خیلی از عناوین استفاده شده در مثال‌های بالا، صرفا به کمک یک تکنیک نوشته نشده بودند؛ بلکه از چند تکنیک مختلف برای ساخت آنها استفاده شده بود. در اصل این خودش یکی دیگر از تکنیک های عنوان نویسی است. اینکه بتوانید تکنیک‌های مختلف را ترکیب کرده و عنوان فوق‌العاده‌ای به دست بیاورید. مثلا عنوان پایین یک عنوان ترکیبی است:

  • در 4 سال دیگر چه بلایی سر این مشاغل می‌آید؟

در نوشتن این عنوان از تکنیک‌های منفی گرایی، استفاده از اعداد و پیشگویی استفاده شده.

نوشتن عنوان جذاب: نکات مهم!

خب، تا اینجای مقاله 19 تکنیک نوشتن عنوان جذاب را با هم بررسی کردیم. به کمک همین تکنیک‌ها عملا به یک کارشناس نوشتن عنوان های جذاب تبدیل شده‌اید! (البته با کمی اغراق) اما در ادامه می‌خواهم یک سری نکات مهم در در مورد عنوان نویسی جذاب را به شما آموزش دهم. پیشنهاد می‌کنم ادامه مطلب را هم بخوانید؛ مطمئن باشید دوباره کلی نکته جذاب و به درد بخور وجود دارد که آنها را یاد می‌گیرید:

1_ تست کنید

تست کردن در عنوان نویسی

در دنیای اینترنت، تست کردن اهمیت زیادی دارد. مثلا خیلی از کسب و کارها زمانی که می‌خواهند یک کمپین فروش محصول یا تبلیغ راه‌اندازی کنند، 2 صفحه برای یک محصول می‌سازند؛ در ادامه دسته‌ای از مخاطبان را به صفحه 1 و دسته‌ای را به صفحه 2 می‌فرستند و هر صفحه که نرخ تبدیل بیشتری داشت را برای بقیه کاربران استفاده می‌کنند. این روش‌های تست را با نام A/B تست یا تست انسانی هم می‌شناسند.

پیشنهاد می‌کنم شما هم برای اینکه به عنوان های جذاب و بهتر برسید، گاها مشابه این کارها را انجام بدهید. مثلا هر از گاهی به کمک ابزاری مثل “سرچ کنسول” آمار بازدید مقالاتتان را بررسی کرده و عنوان آنهایی که نرخ کلیک کمی داشته‌اند را عوض کنید. دوباره در یک بازه زمانی به سرچ کنسول سر زده و این کار را تکرار کنید تا در نهایت عنوان‌هایی بسازید که مخاطبان را ترغیب به کلیک روی صفحات شما کند.

2_ سئو را فراموش نکنید

تکنیک های عنوان نویسی جذابی که در بالا به شما آموزش دادم در همه جا کاربرد دارد. از مقاله نویسی گرفته تا کپی رایتینگ و حتی نوشتن کتاب! اما اگر هدفتان تولید محتوا برای وب سایت است، سئو را فراموش نکنید! همانطور که در مقاله سئو محتوا هم اشاره کردم، برای سئو کردن عنوان حتما باید کلمه کلیدی اصلی را در آن قرار بدهید. سعی کنید علاوه بر حفظ این اصل، عنوان های جذابی بنویسید.

3_ طول عنوان

دقت کنید که در سطح وب و در نتایج گوگل، شما آزاد نیستید هر تعداد کلمه که دوست داشتید در عنوان‌ها بنویسید. یادتان باشد که عنوان‌های طولانی در نتایج به شکل 3 نقطه نمایش داده می‌شوند. این یعنی عنوان جذاب ناقص که فکر نمی‌کنم خیلی برای مخاطب جذابیتی داشته باشید.

نکته: تعداد دقیق کلمه برای نوشتن عنوان وجود ندارد. گوگل نسبت به اندازه تصویری که عنوان شما دارد (به پیکسل)، تصمیم می‌گیرد چقدرش را نمایش داده و چقدر از آن را به شکل 3 نقطه درآورد. به طور کلی یک عنوان 40 تا 60 کاراکتری انتخاب خوبی است.

4_ از عنوان ها برای پیدا کردن ایده تولید محتوا استفاده کنید

ایده های تولید محتوا

پیدا کردن ایده برای تولید محتوا یکی از نگرانی‌های دائمی برای هر تولید کننده محتواست. پیشنهاد می‌کنم هر موقع توانایی پیدا کردن ایده تولید محتوا را نداشتید، مهندسی معکوس کنید! یعنی به جای اینکه به دنبال یک ایده برای تولید محتوا و سپس عنوان نویسی برای آن باشید؛ یک عنوان نوشته و برایش محتوا تولید کنید. چطور؟

شما همین حالا چندین تکنیک عنوان نویسی بلدید که دید خوبی برای تولید محتوا در اختیارتان می‌گذارد. تنها کار لازم این است که موضوع را انتخاب کنید. مثلا موضوع مورد نظر من تخت خواب است:

  • شکل و شمایل تخت خواب‌ها در آینده: تکنیک پیشگویی در عنوان نویسی،
  • خوابیدن روی تخت خواب چه مضراتی دارد؟ منفی نگری در عنوان نویسی،
  • رابطه تخت خواب و صحبت‌های دارن هاردی (که در مورد اهمال کاری و زیاد خوابیدن است)! استفاده از تکنیک نام بزرگان در عنوان نویسی،
  • 12 تخت خواب عجیب و غریب در دنیا! تکنیک استفاده از اعداد،
  • و…

5_ در استفاده از یک تکنیک زیاده روی نکنید!

این اشتباه را در وبلاگ خیلی از وب سایت‌ها می‌بینم که عنوان تمامی مقالات طبق یک فرمول جلو می‌رود. مثلا چند وقت پیش وارد یک وب سایت در زمینه آموزش‌های اینستاگرام شدم و دیدم که عنوان تمامی مقالات این فرمول را دارد:

  • … که باید بدانید،
  • … که نشنیده‌اید،
  • و…

استفاده دائم از یک تکنیک عنوان نویسی باعث کاهش خلاقیت و همینطور کاهش اعتماد مخاطبان به برند شما به عنوان یک مرجع محتوای باکیفیت می‌شود.

6_ از بارش فکری کمک بگیرید

بارش فکری

یکی از بهتری راهکارهای تولید عناوین جذاب، تکنیک بارش فکری است. در اصل این تکنیک یکی از مهم‌ترین راهکارهای خلاقیت و خلق ایده‌های جدید است که حتی در سطح کسب و کار هم کاربرد دارد. با توجه به طولانی بودن این موضوع، آن را به طور جامع در یک مقاله دیگر به شما آموزش می‌دهم اما به طور خلاصه:

در تکنیک بارش فکری برای عنوان نویسی، سعی می‌کنیم نسبت به موضوع مورد نظر هر عنوانی که به ذهنمان آمد را بنویسیم. در این تکنیک به هیچ وجه کیفیت اهمیت ندارد و صرفا این مهم است که تعداد زیادی عنوان تولید کنید. مثلا 40 عنوان در 5 دقیقه! بعد از نوشتن عنوان‌ها در زمان مقرر شده، حالا باید یا بهترین آن را انتخاب کنید یا چند تا از خوب‌ترین‌ها را برای ساخت یک عنوان منتخب ادغام کنید. پیشنهاد می‌کنم قبل از انجام این تکنیک، درموردش قضاوت نکنید.

نکته مهم در انتخاب عنوان مناسب برای مقاله

نکته مهم در انتخاب عنوان مناسب برای مقاله

فکر می‌کنم بیشتر از نیمی از دانشم در حوزه عنوان نویسی را در همین مقاله به شما آموزش دادم. (و البته مقداری هم یاد گرفتم) اما یک نکته مهم دیگر هم باقی مانده که باید بدانید:

حتی بزرگان تبلیغ نویسی و تولید محتوا هم همیشه برای ساخت عناوین جذاب، از یک سری فرمول‌های از پیش آماده کمک می‌گیرند تا عنوان‌های بهتری بسازند. در مقاله فرمول های عنوان نویسی تعداد زیادی از این فرمول‌ها در اختیار شما قرار دادم. پیشنهاد می‌کنم حتما برای تکمیل دانشتان به این مقاله هم سر بزنید. اگر هم زمان کافی ندارید، آن را در مرورگرتان بوکمارک کنید تا در آینده نزدیک مطالعه‌اش کنید.

کلام آخر؛ مخاطب را گول نزنید

به انتهای مقاله “چگونه عنوان جذاب بنویسیم” رسیدیم. در نهایت و به عنوان کلام آخر یک نکته مهم باقی می‌ماند: و آن‌هم اینکه خواهشا با عنوان، مخاطب را گول نزنید. اینکه مخاطب را با دوپهلونویسی یا عناوین فِیک به داخل صفحه بکشید، هیچ بازخوردی جز کاهش اعتماد کاربر و البته کاهش رتبه سئو برای وب سایت ندارد. بنابراین به هیچ عنوان به سراغ این تکنیک عنوان نویسی قدیمی نروید.

امیدوارم از مطالعه این مطلب در خانه محتوا لذت برده باشید. راستش را بخواهید نوشتن آن با توجه به کمبود زمان روزانه‌ای که داشتم، حدود 6 روز زمان برد. خیلی مشتاقم ببینم نتیجه این 6 روز تلاش چه بوده؛ پس از شما خواهش می‌کنم در بخش کامنت‌ها، نظر خودتان را برایم بنویسید. راستی اگر سوالی هم داشتید آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

با آرزوی موفقیت.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *