چگالی کلمه کلیدی

گوگل برای اینکه متوجه شود هر صفحه از سایت شما برای چه کلمه یا کلماتی سئو شده است، از راهکارهای زیادی استفاده می‌کند. همینطور برای اینکه کیفیت محتوا و سئو محتوا شما را تشخیص بدهد هم به یک سری نکات توجه می‌کند. در این بین، تراکم، چگالی کلمه کلیدی یا همان keyword density یکی از نکات به شدت پراهمیت محسوب می‌شود.

در این مقاله با توجه به تجربه‌ای که در زمینه تولید محتوا سایت در این چند سال داشته‌ام، یک آموزش از جنس تجربه در مورد همین موضوع در اختیارتان می‌گذارم. با من همراه باشید:

چگالی کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمه کلیدی چیست؟

به طور خلاصه، چگالی کلمه کلیدی به میزان تکرار کلمه کلیدی اصلی مقاله شما، نسبت به تعداد کل کلمات صفحه اشاره دارد. این یعنی مثلا اگر مقاله آموزش سئو محتوا در سایت خانه محتوا دارای 3 هزار کلمه است، چگالی کلمه کلیدی این مقاله به این شکل حساب می‌شود:

  • تعیین کلمه کلیدی: آموزش سئو محتوا،
  • تعداد کلمات کل مقاله: 3 هزار کلمه،
  • تعداد تکرار کلمه کلیدی: 30 بار
  • چگالی کلمه کلیدی یا همان نسبت تکرار کلمه کلیدی به کل متن: 3 درصد.

بنابراین اینکه در این مقاله عبارت آموزش سئو محتوا 30 بار تکرار شده، به معنی این است که keyword density آن 3 درصد است. خب تا اینجا فهمیدیم تراکم کلمه کلیدی چیست، در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست می‌آوریم.

اهمیت تراکم عبارت کلیدی در سئو محتوا

گوگل چند سال پیش برای اینکه بررسی کند یک محتوا روی موضوع آن چقدر سئو شده و مرتبط است، توجه زیادی به تراکم عبارت کلمه کلیدی می‌کرد. این یعنی طبق فرمول‌های سئو محتوای گذشته، گوگل می‌گفت اگر می‌خواهید یک صفحه از سایت‌تان روی کلمه‌ای سئو شود، الزاما باید کلمه کلیدی آن صفحه بین 1 تا 5 درصد تکرار شده باشد.

مثلا اگر مقاله آموزش تولید محتوا در سایت خانه محتوا 1 هزار کلمه داشت، حداقل باید بین 10 تا 50 بار از کلمه کلیدی در آن استفاده می‌کردیم تا گوگل آن را در نتایج نمایش دهد. اما دیگر امروز خبری از چگالی ثابت کلمه کلیدی نیست! یعنی چه؟ در ادامه داستان متوجه می‌شویم:

وقتی keyword stuffing به همه چیز گند زد!

ابتدا همه چیز خوب بود، همه محتوانویسان به خوبی چگالی کلمه کلیدی را رعایت کرده و خب گوگل هم به آنها احترام می‌گذاشت. اما مشکل از جایی آغاز شد که بعضی از سئوکارها اقدام به استفاده از تکنیک‌های غیرقانونی یا همان تکنیک‌های سئو کلاه سیاه کردند. در این شرایط آنها برای اینکه به گوگل ثابت کنند یک محتوای جذاب دارند، بدون حساب بارها کلمه کلیدی را در متن تکرار می‌کردند.

یعنی این یک چیز رایج بود که صفحه‌ای در گوگل را باز کرده و ببینید کلمه کلیدی آن بارها در صفحه تکرار شده، بدون آنکه حتی نیاز به نوشتنش باشد. شرایط اما زمانی بدتر شد که گوگل در تشخیص این تکنیک کلاه سیاه ناتوان بود و نمی‌توانست به خوبی صفحات غیر مجاز را شناسایی کند؛ بنابراین به یک سری صفحات بی‌کیفیت که فقط کلمه کلیدی را بارها در متن‌شان تکرار کرده بودند، رتبه می‌داد! این تکنیک که با نام کیورد استافینگ هم شناخته می‌شود، همه چیز را تغییر داد و گوگل را مجبور کرد که کمی در الگوریتم‌های خودش تغییرات به وجود بیاورد.

وقتی همه چیز تغییر کرد! قوانین جدید در مورد تعداد کلمات کلیدی در سئو

قوانین جدید

بعد از این داستان‌ها و به قول خودمان مسخره بازی‌هایی که سئوکارها سر گوگل درآوردند، این موتور جستجو آپدیت‌ها و بروزرسانی‌هایی در الگوریتم‌های خود ایجاد کرد و همه چیز را تغییر داد. طبق این آپدیت‌ها، دیگر مثل قبل چگالی کلمه کلیدی در سئو اهمیت نداشت. این یعنی اگر قبلا باید الزاما برای نوشتن مقاله آموزش سئو، 3 درصد کلمه کلیدی را تکرار می‌کردید، دیگر حتی با چگالی کلمه کلیدی 1 درصد یا حتی کمتر هم کارتان راه می‌افتاد! چطور؟

خب در واقع گوگل از موضوع جدیدی به اسم LSI ها برای تعیین کیفیت محتوای شما کمک می‌گرفت و البته می‌گیرد. یعنی چه؟

درک معنی محتوا

در الگوریتم‌های جدید، گوگل به جای اینکه روی چگالی عبارت کلیدی تمرکز کند، روی معنامحور بودن کلمات تمرکز کرده. این یعنی زمانی که شما قصد دارید مقاله آموزش سئو را بنویسید، دیگر این موتور جستجو صرفا به همین یک کلمه در متن‌تان دقت نمی‌کند و به سراغ بقیه کلمات هم می‌رود. وجود عبارت‌های مترادف را بررسی می‌کند، مطمئن می‌شود که در مقاله از کلماتی استفاده کرده‌اید که به کلمه اصلی شما مرتبط بوده و در کل دیگر به جای یک کلمه، سعی می‌کند به کمک LSI ها کل متن را درک کرده و سپس قضاوتش کند.

اگر نمی‌دانید LSI چیست حتما مقاله آن را بخوانید اما به طور خلاصه LSI به معنی عبارت‌های پیرامون عبارت کلیدی اصلی شماست. مثلا اگر شما در مورد سئو صحبت کنید، مطمئنا خواه و ناخواه باید در مورد موضوعات و کلماتی مثل گوگل، سایت، کسب و کار اینترنتی و… هم حرف بزنید.

یا در مثال دیگر، اگر در مورد جشن تولید حرف می‌زنید، مطمئنا در میان صحبت‌های‌تان کلماتی مثل شمع تولد، کیک، کلاه بوقی و… هم پیدا می‌شود. اینها دقیقا همان کلمات LSI هستند که گوگل با بررسی‌شان، متوجه می‌شود در حال صحبت از یک موضوع هستید و قصد ندارید مقاله بی‌کیفیتی تحویل بدهید.

آیا دیگر چگالی کلمه کلیدی بی‌اهمیت است؟

 

نه اینطور نیست که دیگر مقالات سایت شما بدون نیاز به تکرار کلمه کلیدی سئو شوند. اما واقعیت این است که برای سئو کردن محتوا، دیگر کافی است کلمه کلیدی را به شکل عادی و نه به شکل مصنوعی استفاده کنید. این یعنی همین که در مورد خود موضوع صحبت کنید، خواه و ناخواه عبارت کلیدی را در آن استفاده می‌کنید.

علاوه بر این اگر در جایی از متن می‌توانستید بدون ضربه زدن به نوشتار و ظاهر مقاله از کلمه کلیدی استفاده کنید، این کار را بکنید اما دیگر به هیچ عنوان قرار نیست تمام زورمان را روی نوشتن یک مقاله با چند درصد تکرار کلمه کلیدی بگذاریم! بلکه کافی است عادی باشیم.

یک مثال: سئو چیست و آموزش سئو

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *