تحقیقات کلمات کلیدی

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند در روند تولید محتوای یک وب سایت بیوفتد، تولید محتوا بدون داشتن هدف و برنامه‌ریزی است. مثل وقتی که یک کسب و کار اینترنتی شروع به کار می‌کند و صرفا نسبت به تصوراتی که از سوالات مخاطبان در مورد محصولات و خدماتش دارد، اقدام به نوشتن مقالات و تولید محتوا می‌کند.

برای اینکه دچار این عذاب الهی -که باعث مصرف بی دلیل انرژی، زمان و هزینه می‌شود- نشوید، باید به خوبی با مفهوم تحقیقات کلمات کلیدی آشنا باشید.

علاوه بر کسب و کارها، به نظر من تمامی تولیدکنندگان محتوا، از فریلنسرهای عزیز تا افرادی که به صورت ثابت در یک مجموعه فعالیت می‌کنند، باید تحقیق کلمه کلیدی را بلد باشند.

در ادامه مقاله می‌خواهم تجربیات چند ساله‌ام در حوزه محتوا برای تحقیقات کلمات کلیدی را در اختیار شما بگذارم. از چیستی آن گرفته تا چگونگی و معرفی ابزارهای رایگان و غیر رایگان.

جستجوی کلمات یا تحقیقات کلمه کلیدی چیست؟

عاشق زمانی هستم که کاربر به دنبال یک تعریف آکادمیک می‌گردد و من به کمک یک مثال، همه چیز را به ساده‌ترین شکل برایش توضیح بدهم:

ببینید، شما در حال خواندن مقاله‌ای برای آموزش تحقیقات کلمات کلیدی در سایت خانه محتوا هستید. شاید در سال حدود 5 هزار نفر در وب فارسی بخواهند بفهمند که این تحقیق کلمات کلیدی چه چیزی است و چطور باید آن را انجام بدهند؟ در اصل همه این 5 هزار نفر نیاز دارند به چنین مقاله‌ای برای جواب سوال خودشان برسند. اما به نظر شما، همه این افراد یک کلمه را برای رسیدن به چنین مطلبی در گوگل جستجو می‌کنند؟

کلمه کلیدی اصلی این مقاله که با آن در گوگل سئو شده عبارت “تحقیقات کلمات کلیدی” است. اما کاربران با توجه به دانش، مهارت، زبان، سن و… متفاوتی که دارند عبارت‌های گوناگون و حتی گاها عجیب و غریبی را برای رسیدن به جواب سوالشان در گوگل جستجو می‌کنند. بیایید با هم چند نمونه از این عبارت‌ها را که توسط کاربران جستجو شده ببینیم:

  • بررسی کلمات کلیدی سایت،
  • کلمات کلیدی سرچ شده در گوگل،
  • جستجوی کلمات،
  • تعداد جستجوی کلمات کلیدی،
  • آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی،
  • یافتن کلمات کلیدی،
  • بیشترین کلمات فارسی جستجو شده در گوگل،
  • لیست کلمات کلیدی،
  • آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی،
  • آنالیز کلمات کلیدی در گوگل،
  • و…

همانطور که در بالا دیدید، کاربران این مقاله برای رسیدن به چنین محتوایی بیشتر از 20 نوع کلمه و عبارت کلیدی را در گوگل جستجو می‌کنند و البته همه آنها انتظار دارند به یک نوع محتوا برسند!

در اصل، فرآیند تحقیقات کلمات کلیدی، فرآیندی است که هدف آن در مرحله اول، پیدا کردن عبارت‌های مختلفی است که کاربران برای رسیدن به محصولات، خدمات، مقالات و… یک وب سایت جستجو می‌کنند. پیدا کردن این عبارت‌ها و جستجوهای متفاوت کاربران به کمک یک سری ابزارهای مختلف انجام می‌شود که در اصل هدف اصلی نوشتن این مقاله هم معرفی و آموزش کار با این ابزارهاست.

این ابزارها با توجه به داده‌هایی که از گوگل جمع آوری می‌کنند، نشان می‌دهند که کدام عبارت‌ها در رابطه با کسب و کار ما در موتور جستجو سرچ شده و تعداد سرچ هر کدام چند بار در ماه است.

خب، تا اینجا متوجه شدیم که مخاطبان مختلف، کلمات کلیدی مختلفی را در گوگل جستجو می‌کنند. ما هم به کمک تحقیقات کلمات کلیدی سعی می‌کنیم این کلمات مختلف را پیدا کرد؛ همه آنها را در وب سایتمان سئو کنیم تا مخاطبان هدفمند را به سمت خودمان جذب کنیم. اما قبل از اینکه سراغ بخش آموزشی و معرفی ابزارها برویم، بگذارید با دیگر اهداف و اهمیت این فرآیند پیدا کردن کلمات کلیدی کمی بیشتر آشنا شویم:

بررسی کلمات کلیدی؛ چرا؟

بررسی کلمات کلیدی

با توجه به اینکه تحقیقات کلمات کلیدی برای بعضی از کسب و کارهای اینترنتی بزرگ بسیار زمانبر و هزینه‌بر است، چه توجیه‌های دیگری وجود دارد که حتما آن را انجام دهیم؟ در ادامه با همه دلایل اهمیتش آشنا می‌شویم:

1_ پیدا کردن کلمات کلیدی عجیب

در بخش قبلی گفتم کاربران نسبت به علم و دانشی که دارند عبارت‌های مختلفی را جستجو می‌کنند؛ اما گاها این عبارت‌ها به کلمات عجیبی تبدیل می‌شوند! بگذارید یک مثال بزنم تا بهتر متوجه شوید:

احتمالا خودتان به خوبی با معنی SEO یا همان بهینه سازی برای گوگل آشنا هستید. اما آن صاحب کسب و کار 50 ساله‌ای را تصور کنید که به تازگی طراحی سایت کرده و می‌بیند رقیبش در صفحه اول گوگل در حال فروش میلیونی است اما وب سایت او در صفحه 10 نتایج هم دیده نمی‌شود. این شخص با توجه به اینکه حتی اسم مفهومی به نام SEO را هم بلد نیست، چطور می‌خواهد به یک مقاله آموزشی در مورد آن برسد؟

شاید برایتان جالب باشد که این فرد و افراد مشابه او این عبارت را جستجو می‌کنند:((آموزش بالا آوردن سایت در گوگل))! احتمالا برایتان جالب‌تر هم باشد که این یکی از کلمات با نرخ تبدیلِ مخاطب به مشتریِ بالاست.  مطمئنا در کسب و کار شما یا کارفرمایتان هم تعداد زیادی از این عبارت‌ها وجود دارد که باید پیدایشان کنید و پیدا کردن چنین کلمه عجیب و غریبی به جز با کمک تحقیقات کلمات کلیدی ممکن نیست.

2_ شناخت سوالات مختلف مخاطب

اگر از مخاطبان همیشگی خانه محتوا باشید احتمالا با خواندن مقالات قبلی سایت یا استوری‌های اینستاگرام متوجه شده‌اید که من یک طوطی عروس هلندی به اسم “شاگی” دارم. حدودا 2 ماه پیش شاگی به دلیل دمای پایین منزل و سرد بودن هوا دچار سرماخوردگی شد. البته من هنوز مطمئن نبودم که مریضی این بیچاره چه چیزی است بنابراین دست به دامن گوگل شدم:

عبارت “دلیل ترشح آب از دماغ عروس هلندی” را جستجو کردم و به وب سایتی به اسم “مای فندق” رسیدم. این یک وب سایت تخصصی برای آموزش‌هایی در مورد عروس‌های هلندی بود. خب در سایت جواب سوال من داده شده بود و فهمیدم که احتمال سرما خوردن پرنده‌ام بالاست.

بار دیگر جستجو کردم “درمان سرماخوردگی عروس هلندی” و همینطور بعد از این هم عبارت‌های مشابهی را جستجو کردم. جالب بود که در اغلب این جستجوها، همیشه وب سایت مای فندق را در لینک یک گوگل یا حداقل صفحه اول می‌دیدم. اما به نظر شما این سایت چطور متوجه شده بود که کاربرانش ممکن است چه کلماتی را جستجو کنند تا روی همه آنها محتوا داشته باشد؟

دقیقا اینجاست که باز سرِ صحبت به سمت تحقیقات کلمات کلیدی می‌چرخد! در اصل به کمک این فرآیند شما هم می‌توانید به اغلب یا همه سوالاتی که مخاطب هدف شما دارد، برسید.

دقت کنید: اگر من امروز بخواهم برای شاگی یک وسیله اسباب بازی، یک جزوه راهنما و… بخرم، اولین گزینه روی میزم، وب سایت مای فندق است. بنابراین وقتی همیشه در مقابل سوالات مخاطب خودتان را نشان دهید، مخاطب شما را به عنوان یک مرجع شناخته و با دید متفاوتی به شما نسبت به رقبا نگاه می‌کند.

3_ آمار جستجو کلماتآمار جستجو کلمات

احتمالا می‌دانید که در سئو محتوا، دست ما آنقدرها هم باز نیست که بتوانیم ده‌ها کلمه کلیدی را فقط روی یک صفحه سئو کنیم. مثلا در مثالی که در مورد همین مقاله و کلمات کلیدی مختلف جستجو شده توسط کاربران زدم، من نهایتا توانایی سئو کردن 3 الی 4 عبارت را روی این صفحه دارم و باید عملا بیخیال بقیه‌شان شوم.

اما قرار است کدام کلمات را انتخاب کنم؟ اصلا کلمه کلیدی اصلی این صفحه باید کدام باشد؟ یکی از معیارهای من برای انتخاب کلمات کلیدی هر مقاله می‌تواند تعداد جستجوی آن باشد. در فرآیند تحقیقات کلمات کلیدی، ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌کنم میزان حدودی جستجو هر عبارت را به ما می‌دهند.

با توجه به همین آمار است که می‌توانیم انتخاب کنیم کلمه کلیدی اصلی مقاله کدام باشد و کدام عبارت‌ها را به عنوان کلمات کلیدی اضافه انتخاب کنیم. البته بعضی از وبمستران و سئوکارها به جای تعداد جستجوی کلمات به موارد دیگری برای انتخاب عبارت مورد نظرشان اهمیت می‌دهند که در ادامه هم اشاره‌ای به آنها می‌کنم:

_ سختی کلمه کلیدی

سئو کردن بعضی از کلمات کلیدی واقعا کار سختی است. مثلا عبارتی مانند “طراحی سایت” یکی از کلمات به شدت سخت در سئو وب فارسی است و عملا رقابت روی آن ربطی به محتوا ندارد! بلکه رقبا به کمک سئوخارجی و حتی سئو کلاه سیاه در این کلمه رقابت می‌کنند.

ممکن است یک مجموعه با توجه به منابع محدودی که دارد، تصمیم بگیرد بعد از تحقیقات کلمات کلیدی، عبارت‌های ساده‌تری را برای سئو کردن انتخاب کند و بیخیال این کلمه پرسرچ و پرسود شود.

_ نرخ کلیک در کلمه کلیدی

نرخ کلیک در کلمه کلیدی

در بین کلمات کسب و کار ما، عبارت‌هایی وجود دارد که حتی رسیدن در آنها به لینک اول هم نمی‌تواند کلیک زیادی از طرف کاربران داشته باشد. بگذارید چند مثال بزنم:

  • سئو شدن روی عبارت “ترجمه” نرخ کلیک کمی دارد چون لینک یک گوگل مربوط به ابزار ترجمه‌گر گوگل است،
  • سئو شدن روی عبارت “پیکسل اصفهان” نرخ کلیک کمی دارد چون کاربران اغلب به کمک 3 گزینه‌ای که گوگل از نقشه‌های کسب و کار در نتایج اول نمایش می‌دهد، به هدفشان می‌رسند.
  • سئو شدن روی عبارتی مثل مدل مو مردانه نرخ کلیک زیادی برای سایت ما ندارد چون اغلب کاربران به محض جستجو این عبارت به بخش تصاویر گوگل رفته و عکس‌هایشان را از آنجا انتخاب می‌کنند. (در تمامی کلمات مشابه اینطور نیست.)

علاوه بر اینها ممکن است بعضی از کلمات کلیدی دارای رقیبانی باشند که همیشه در حال کمک گرفتن از تبلیغات گوگل هستند. در چنین حالتی هم نرخ کلیک به شدت کاهش پیدا می‌کند.

با توجه به همه اینها، شاید بعضی از کسب و کارها ترجیح بدهند به جای صرف هزینه روی چنین کلماتی، روی عبارت‌هایی کار کنند که احتمال کلیک کاربر در آنها بالاست.

_ نرخ تبدیل کلمه؛ اهمیت کلمات لانگ تیل در تحقیقات کلمات کلیدی

و در نهایت یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب کلمات کلیدی در پروسه تحقیق کلمه کلیدی، میزان و نرخ تبدیل عبارت است. منظورم از نرخ تبدیل، تعداد افرادی است که بعد از مشاهده صفحه وب سایت شما، اقدام به خرید محصول یا… می‌کنند. اما از کجا می‌توانیم نرخ تبدیل یک کلمه را حدس بزنیم؟

مطمئنا تا قبل از سئو شدن روی یک عبارت توانایی پیدا کردن نرخ تبدیل آن را نداریم؛ مگر اینکه با آن حوزه آشنا بوده و خواسته کاربران را بدانیم. اما به طور کلی یک قانون و اصل در تحقیقات کلمات کلیدی وجود دارد که به این موضوع اشاره می‌کند:((هر چه عبارت کلیدی شما طولانی‌تر باشد، احتمالا نرخ تبدیل بیشتری دارد!)) اما یعنی چه؟

ببینید عبارتی مثل “خرید کفش” در ماه تعداد بسیار زیادی جستجو دارد. اما تعداد کمی از این افراد بعد از جستجو عبارت مورد نظر و بررسی سایت‌های صفحه اول، اقدام به خرید محصول می‌کنند. چرا؟ چون خیلی از این افراد صرفا برای مشاهده انواع مدل کفش به سراغ این عبارت و سایت‌های صفحه اول آمده‌اند، خیلی از کاربران این کلمه هنوز انتخاب دقیق برای کفش خودشان ندارند و… به طور کلی عبارت‌های 1، 2 و 3 کلمه‌ای به همین دلایل دارای ابهام و نرخ تبدیل کمتری هستند.

اما در مقابلِ عبارت‌هایِ کوتاه، عبارت‌های طولانی وجود دارند. کلمه‌ای مثل “خرید کفش مردانه آدیداس قرمز”. درست است که این کلمه تعداد جستجو بسیار پایین‌تری نسبت به عبارت‌های کوتاه دارد، اما دقت کنید که کاربری که چنین عبارتی را جستجو می‌کند، به احتمال 90 درصد قصد خرید محصول را دارید و این یعنی نرخ تبدیل بالا!

به طور کلی این یکی از تکنیک‌های مهم در تحقیقات کلمات کلیدی است که برای ابتدای شروع کار سایت، از عبارت‌های طولانی یا اصطلاحا لانگ تیل (دم‌دراز) استفاده کنید. چرا؟

  1. این کلمات نرخ تبدیل بالاتری دارند،
  2. در مقابل جستجوی کمی که دارند، تعدادشان بسیار زیاد است و می‌توان روی بسیاری از آنها رتبه گرفت،
  3. رقابت در این کلمات به شدت آسان‌تر از رقابت در کلمات کوتاه است.

4_ شناخت قدرت رقبا!

شناخت قدرت رقبا

خب به ادامه بحثمان در مورد اهمیت تحقیقات کلمات کلیدی برگردیم:

یکی از نکات به شدت مهمی که شاید در خیلی از دوره‌های پولی تحقیقات کلمات کلیدی هم به شما نگویند، این است که به کمک این فرآیند حتی می‌توانیم متوجه قدرت برخی از رقبای مهم خودمان هم بشویم. چطور؟

زمان تحقیقات کلمات کلیدی، بارها با کلماتی روبرو می‌شوید که در کنار عبارت کلیدی، نام برند هم وجود دارد. مثلا زمانی که من در مورد خرید موبایل تحقیق می‌کنم، با این عبارت‌ها روبرو می‌شوم:

  • خرید موبایل دیجی کالا،
  • خرید موبایل از موبایل دات آی آر،
  • فروشگاه موبایل دیجی کالا،
  • و…

اینها در مرحله اول نشان دهنده این است که کاربران وب سایت‌های جستجو شده را در این زمینه به عنوان یک برند معتبر می‌شناسند. اما موضوع بعدی این است که گوگل نسبت به این جستجوها بی‌تفاوت نیست. زمانی که کاربران یک کلمه کلیدی را به همراه نام برند جستجو می‌کنند، گوگل متوجه اعتبار بالای برند گفته شده در این عبارت می‌شود و قدرت بیشتری به آن می‌دهد.

در این شرایط ما باید بفهمیم که رقابت با برند گفته شده صرفا به کمک یک محتوای عادی امکان پذیر نیست، بلکه نیاز است تا با کمک محتوای باکیفیت و حتی شاید تبلیغات و… در ذهن مخاطبان به یک برند تبدیل شویم!

آموزش تحقیق کلمات کلیدی

آموزش تحقیق کلمات کلیدی

خب در نهایت به بخش آموزش تحقیقات کلمات کلیدی رسیدیم. در این قسمت از مقاله می‌خواهم آموزش‌های لازم برای بررسی کلمات کلیدی سایت را در اختیار شما بگذارم. اولین و مهم ‌ترین کاری که باید الان انجام دهیم، کمک گرفتن از ابزارهای بررسی کلمات کلیدی است:

معرفی 3 ابزار تحقیقات کلمات کلیدی

در سطح وب ابزارهای زیادی برای تحقیقات کلمات کلیدی وجود دارد، اما با توجه به اینکه ما ایرانی‌ها همیشه باید با کل جهان تفاوت‌هایی داشته باشیم، اغلب این ابزارها هم در اختیار ما قرار نمی‌گیرند.

علاوه بر این، بسیاری از این ابزارها برای استفاده نیاز به خرید اکانت‌های دلاری دارند که بار دیگر ما ایرانی‌ها توان پرداخت این هزینه‌های بالای دلاری آنهم با این نرخ دلار را نداریم. بنابراین باید در این مقاله ابزارهایی را معرفی کنم که هر دو مشکل بالا را برای ما حل کنند:

1_ ابزار تحقیقات کلمات کلیدی رایگان: keywordtool

وب سایت keywordtool.io در حال حاضر بهترین ابزار رایگان برای پیدا کردن کلمات کلیدی در سطح وب است که به ما فارسی‌زبانان کمک می‌کند. این ابزار، در نسخه رایگان هم تعداد زیادی از کلمات موجود که توسط کاربران فارسی جستجو شده را به ما نمایش می‌دهد.

در نسخه پولی، این ابزار تعداد کلمات بیشتر و همینطور اطلاعاتی مثل تعداد جستجو و… را هم در اختیار ما می‌گذارد. برای خرید نسخه پولی این ابزار نیاز به پرداخت هزینه دلاری ندارید، بلکه می‌توانید در سایت انجام میدم از افرادی که اقدام به فروش اکانت آن با هزینه ریالی می‌کنند، اکانتش را خریداری کنید.

2_ ابزار تحقیقات کلمات کلیدی: wordtracker

سایت و ابزار wordtracker یکی دیگر از ابزارهای تحقیقات کلمات کلیدی است که به صورت رایگان اطلاعات نسبتا مناسبی در اختیار کاربران وب فارسی می‌گذارد:

wordtracker

همانطور که در تصویر بالا هم می‌بینید، این سایت به صورت رایگان تعدادی از کلمات کلیدی کسب و کارمان را در اختیار ما می‌گذارد اما برای نمایش کلمات بیشتر، نیاز به خرید اکانت پولی آن داریم.

نکته: در مورد دقت اطلاعات داده شده در مورد کلمات در این وب سایت چیز زیادی نمی‌دانم و نمی‌توانم آن را تایید کنم.

3_ ابزار تحقیقات کلمات کلیدی: keyword-planner

keyword planner یکی دیگر از سایت‌های تحقیقات کلمات کلیدی است. (این ابزارِ خودِ گوگل است) تا چند سال پیش این ابزار به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داشت. اما بعد از اینکه گوگل تمرکزش را از روی چگالی کلمه کلیدی در سئو محتوا برداشت و به جای آن روی کلمات مرتبط تمرکز کرد، این ابزار هم از حالت رایگان خارج شد.

امروز اگر قصد استفاده از آن را دارید، باید یک اکانت تبلیغات ادز گوگل (GOOGLE ADS) داشته باشید. این اکانت‌ها در دسترس کسانی است که حداقل یک بار برای وب سایت خودشان از تحقیقات گوگل استفاده کرده‌اند. همینطور وب سایت‌هایی مثل جی ادز در سطح وب فارسی اقدام به فروش آنها می‌کنند.

نکته: آیا آمار کیورد پلنر دقیق است؟

راستش را بخواهید مدتی است فکر می‌کنم نتایجی که در ابزار کیورد پلنر گوگل در مورد تعداد جستجوی یک کلمه کلیدی نمایش داده می‌شود، با واقعیت فاصله زیادی دارد. به عنوان نمونه به تصویر پایین نگاه کنید:

اختلاف آمار با واقعیت

سمت راست تصویر تعداد جستجویی است که این ابزار برای کلمه خرید پیکسل در ماه نشان داده و سمت چپ، آماری از سرچ کنسول سایتی که روی این کلمه در کل این ماه در صفحه اول بوده است و نشان دهنده 440 بار جستجو کلمه است! با توجه به همین آمار، فکر میکنم که سوء ظنی که به کیورد پلنر دارم درست باشد!

بررسی کلمات جستجو شده در گوگل

خب حالا که با ابزارها هم آشنا شدیم، نوبت به شروع فرآیند تحقیقات کلمات کلیدی می‌رسد. برای این کار، به سراغ یکی از ابزارهای گفته شده در بالا می‌رویم. با توجه به پیشنهادات بیشتر و البته رایگان بودن، من ترجیح می‌دهم به سراغ keywordtool بروم. بعد از ورود به ابزار و تنظیم زبان و نقطه جغرافیایی که در تصویر پایین هم مشخص است، عبارت مورد نظرم را جستجو می‌کنم:

keywordtool

همانطور که می‌بینید، ابزار تعداد زیادی کلمه کلیدی جستجو شده در مورد عبارت “تولید محتوا” را به من نشان داد. در این مرحله باید از تمامی اینها یک فایل خروجی بگیرم. این ابزار به صورت رایگان به شما اجازه دانلود این کلمات در یک فایل اکسل را می‌دهد. برای دانلود فایل، روی گزینه مشخص شده در تصویر پایین کلیک کنید:

keywordtool exel

خب تا اینجا تحقیقات کلمات کلیدی در مورد عبارت تولید محتوا را انجام دادم. اما من صرفا در وب سایتم همین یک موضوع و دسته بندی را ندارم! بنابراین باید در مورد بقیه عبارت هم هم دوباره این فرآیند انجام شود. مثلا کلماتی که من برای آنها این فرآیند را تکرار می‌کنم عبارتند از:

  • سئو،
  • بازاریابی محتوا،
  • ویراستاری،
  • طنزنویسی،
  • نویسندگی
  • و…

در اصل عبارت هایی که شما باید هر کدام را یک بار در این ابزار وارد کرده تا کلمات مرتبطش را پیدا کنید، با اسم SEED KEYWORD می‌شناسیم.

مثلا اگر قصد تحقیقات کلمات کلیدی در زمینه سئو را داشته باشیم، اینها عبارت های SEED یا پایه من هستند:

  • سئو،
  • بهینه سازی سایت،
  • بالا آمدن سایت در گوگل،
  • رتبه یک گوگل،
  • و…

اما چطور آنها را پیدا کنیم؟

  • با پرسش از کارفرما،
  • با تحقیقات در مورد موضوع مورد نظر،
  • با جستجو در سایت‌های پرسش و پاسخ و بررسی سوال کاربران،
  • بررسی هشتگ‌های شبکه‌های اجتماعی،
  • پرسش کاربران در شبکه‌های اجتماعی
  • و…

بعد از اینکه از تمامی کلمات بالا فایل‌های اکسل مرتبط را دانلود کردیم، باید به سراغ ادامه کار برویم.

حذف کلمات نامناسب

حذف کلمات نامناسب

تصور کنید قرار است من برای یک وب سایت در زمینه “طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی” تحقیقات کلمات کلیدی انجام بدهم. در میان عبارت‌هایی که به کمک ابزارها پیدا می‌کنم، این کلمات دیده می‌شوند:

  • ساخت فروشگاه اینترنتی،
  • طراحی فروشگاه آنلاین،
  • فروشگاه اینترنتی،
  • و…

به نظر شما، عبارت “فروشگاه اینترنتی” به درد این سایت می‌خورد؟ اصلا کسی که عبارت فروشگاه اینترنتی را جستجو می‌کند، به دنبال یک سایت طراحی فروشگاه اینترنتی می‌گردد؟ مطمئنا نه چون چنین کاربری به دنبال یک فروشگاه اینترنتی برای خرید محصولات مورد نظرش است. پس اینجا باید چنین کلمه‌ای از لیست کلمات من پاک شود. در اصل یکی دیگر از دلایل اهمیت تحقیقات کلمات کلیدی، پیدا کردن عبارت‌های نامناسب و به درد نخور است.

نکته: اگر کمی در تولید محتوا خلاق باشیم، حتی نوشتن مقاله روی چنین کلمات بی ارتباطی هم ممکن است! چطور؟ این موضوع را در آینده و مقاله تکنیک تولید محتوا روی کلمات بی‌ربط توضیح خواهم داد.

5_ تعیین کلمات هم معنی و مترادف

در بین عبارت‌هایی که برای کلمه کلیدی سئو به من پیشنهاد شده، این کلمات هم‌معنی هم دیده می‌شود:

  • آموزش سئو،
  • آموزش seo،
  • یادگیری سئو،
  • و…

خب شاید در حالت عادی تصور کنید که این یک موضوع کاملا عادی است و خب دقیقا هم همینطور است. اما یکی از مهم‌ترین دلایلی که ما به خاطر آن فرآیند بررسی کلمات کلیدی سایت را انجام می‌دهیم، پیدا کردن همین عبارت‌های مترادف است. چرا؟ در مقاله سئو محتوا اشاره کردم که استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، مترادف و هم‌خانواده در مقاله 2 مزیت دارد:

  1. گوگل متوجه می‌شود که مقاله ما واقعا به کلمه کلیدی اصلی مرتبط بوده و قدرت سئو بیشتری به آن می‌دهد،
  2. احتمال دارد بتوانیم در بعضی از همین عبارت‌ها روی همین مقاله در گوگل رتبه بگیریم.

بنابراین در این مرحله، عبارت‌های مشابهی که دقیقا در مورد یک موضوع هستند را یکجا جمع آوری می‌کنیم. مثلا می‌توانیم همه آنها را در خانه‌های اکسل پایین هم نوشته و رنگ آن خانه‌ها را یکی کنیم. به این صورت در زمان نوشتن مقاله، می‌دانیم که باید از این کلمات هم استفاده کنیم. اما 2 نکته مهم این وسط وجود دارد:

1_ تشخیص کلمات مرتبط

در میان کلمات، عبارت آموزش سئو محتوا هم به چشم می‌خورد. به نظر شما من باید این کلمه را هم به عنوان کلمه مرتبط با “آموزش سئو” انتخاب کرده و آن را در آن مقاله استفاده کنم؟ خب اینکه من صرفا بخواهم از این کلمه در مقاله آموزش سئو استفاده کنم اشکالی ندارد و میزان مرتبط بودن مطلب را به گوگل نشان می‌دهد. اما اگر تصور کنم قرار است روی کلمه آموزش سئو محتوا در مقاله آموزش سئو رتبه بگیرم، کاملا خیال اشتباهی کرده‌ام! چرا؟

ببینید آموزش سئو محتوا موضوعی است که کاملا مفهوم جداگانه‌ای دارد. در اصل این یک کلمه کلیدی جداگانه است که در گوگل جستجو شده و رقابت زیادی هم روی آن وجود دارد. پس باید این عبارت به طور جداگانه نوشته شده و به عنوان کلمه کلیدی اصلی یک مقاله دیگر انتخاب شود.

یا در مثال دیگر، مثلا شما می‌خواهید در مورد کریستین رونالدو یک مقاله بنویسید. کلمات مرتبطی که پیدا کرده‌اید اینها هستند:

  • لباس کریستین رونالدو،
  • پای چپ کریستین رونالدو،
  • زن کریستین رونالدو.

دو کلمه اول می‌توانند به عنوان کلمات مرتبط در مقاله اصلی استفاده شوند اما عبارت “زن کریستین رونالدو” یک کلمه کلیدی جداگانه است که مخاطب بعد از جستجو آن، می‌خواهد در مورد موضوعی متفاوت از زندگی‌نامه خود رونالدو بخواند! بنابراین عبارت گفته شده تبدیل به کلمه کلیدی اصلی یک مقاله دیگر می‌شود.

2_ پیدا کردن عبارت‌های مترادف بیشتر در تحقیق کلمات کلیدی

خب تا اینجا لیست کلمات کلیدی شما دسته بندی شده؛ بعضی کلمات تعداد زیادی کلمه مرتبط دارند و بعضی حتی یک کلمه مترادف و… هم ندارند. اما نکته مهم اینجاست که برای هیچ کدام از این عبارت‌ها، اینجا آخر خط نیست!

الان شما باید برای هر کدام، کلمات مرتبط بیشتری پیدا کنید. این بار چطور؟ به کمک خود گوگل. برای این کار کلمه کلیدی اصلی هر مقاله را در گوگل جستجو کرده و از کادر بالا و همینطور پیشنهادات پایین، طبق آموزش‌هایی که تا اینجا دیدید، کلمات مرتبط را پیدا کنید. مثلا برای کلمه آموزش سئو، این عبارت‌هایی که علامت زده‌ام کلمات مرتبط خوبی هستند که می‌توانند در مقاله استفاده شوند:

پیدا کردن کلمات lsi

یک بار دیگر تاکید می‌کنم؛ استفاده از این عبارت‌ها لزوما به معنی این نیست که قرار است همه آنها در این مقاله سئو شوند. بلکه هدف اصلی، ثابت کردن مرتبط بودن مقاله به الگوریتم‌های گوگل است. مثلا از بین کلمات بالا، عبارتی مثل کتاب آموزش سئو یا پکیج آموزش سئو، نیاز به صفحات کاملا جداگانه برای سئو شدن دارند.

6_ تعیین استراتژی سئو کلمات

تعیین استراتژی سئو کلمات

بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی به کمک ابزارها و انجام مراحلی که در بالاتر توضیح دادم، نوبت به این می‌رسد که استراتژی سئو کلمات کلیدی اصلی را تعیین کنید. در این بخش قرار است تعیین کنیم که هر کلمه باید در چه نوع صفحه‌ای قرار بگیرد. انواع محتوا همانطور که قبلا هم در سری مقالات آموزش تولید محتوا گفتم، عبارتند از:

  • صفحه محصول،
  • صفحه دسته بندی،
  • صفحه مقاله.

مثلا تصور کنید که من در مورد سئو تحقیقات کلمات کلیدی کرده‌ام و عبارت‌های به دست آمده عبارتند از:

  • آموزش سئو،
  • دوره آموزش سئو،
  • سئو چیست؟

در بین اینها کلمه اول می‌تواند به عنوان یک دسته بندی در نظر گرفته شود، کلمه دوم صفحه محصول و کلمه سوم هم یک مقاله آموزشی. چرا؟ چون این نیاز کاربر در هر کلمه است. به این ترتیب از همین حالا تکلیفمان را با کلمات کلیدی روشن می‌کنیم تا در آینده دچار مشکل خاصی نشویم.

7_ اولویت بندی و شروع

و در نهایت و آخرین بخش از تحقیقات کلمات کلیدی یک سایت، مرحله اولویت بندی کلمات و شروع است. در این مرحله بنا به چند چیز، کلمات را اولویت بندی می‌کنیم:

  • قدرت سئو سایت،
  • بودجه مالی برای تولید محتوا و ترویج آن،
  • زمانی که در اختیار داریم.
  • و دیگر نکاتی که در بخش ابتدایی مقاله به آنها اشاره کردم (نکته 3 از اهمیت تحقیقات کلمات کلیدی).

نکته

نکته مهم: به طور کلی شروع تولید محتوا از کلمات کلیدی طولانی یا همان لانگ تیل‌ها در ابتدای فعالیت سایت، یکی از استراتژی‌های محبوبی است که همه سئو کارها و تولید کنندگان محتوا پیشنهاد می‌کنند.

کلام آخر

می‌خواهم به عنوان کلام آخر مقاله، یک تکنیک سئو محتوا که در همین مطلب هم در موردش با شما صحبت کردم را پیاده‌سازی کنم! می‌خواهم در این بخش آخر چند کلمه مرتبط به کلمه کلیدی اصلی را مورد استفاده قرار بدهم. چرا؟ اولا به خاطر اینکه تعداد کلمات کلیدی مقاله را افزایش داده و سئو محتوا آن را بهبود بدهم. دوما اینکه به شما آموزش بدهم چطور می‌توان بدون آزار مخاطب و شکاک کردن گوگل از این تکنیک استفاده کرد. در ادامه عبارت‌های پر رنگ شده همان کلمات اضافی هستند:

خب در نهایت به انتهای مقاله آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی رسیدیم. در این مقاله آموزش آنالیز کلمات کلیدی در گوگل را به شما آموزش دادم و همینطور شما را با بهترین ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی در سایت و مشاهده کلمات سرچ شده در گوگل آشنا کردم. امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. اگر سوالی در مورد هر بخش از مطلب دارید، آن را در بخش نظرات مطرح کنید. با آرزوی موفقیت. :)

(یه کوچولو زیاده روی کردم شما مثل من نباشید…)

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *