معرفی روش های تولید محتوای متنی برای سایت

یکی از ابتدایی‌ترین سوال‌هایی که ممکن است برای افراد در زمان ورود به دنیای تولید محتوا پیش بیاید، این است که چطور مقاله بنویسیم؟ چه منابعی برای تولید محتوا داریم و چطور باید مقاله‌ای نوشت که گوگل آن را به عنوان یک مطلب کپی حساب نکند؟

در جواب همین سوال؛ در این مقاله می‌خواهم 4 روش اصلی مقاله نوشتن را به شما آموزش دهم. دقت کنید اگر نیاز شما یک راهنمای جامع برای تولید محتوای سئو شده است، مقاله چگونه تولید محتوا کنیم را بخوانید. چون موضوع این مطلب، در اصل در مورد روش‌های کلی تولید محتوای متنی است:

انواع روش های تولید محتوای متنی

انواع روش های تولید محتوای متنی

هدف ما از تولید محتوا، نوشتن مقاله‌ای است که در مرحله اول توسط گوگل به عنوان یک مقاله باکیفیت و کپی نشده شناخته شود. در مرحله دوم هم ایجاد مطلبی که بتواند نظر کاربر را به سمت ما جلب کند. در اصل می‌خواهیم کاربر بعد از خواندن مقاله ما، با خودش نگوید این همان چیزی است که در بقیه سایت‌ها نوشته شده. خب بهتر است به سراغ راهکارها برویم:

1_ بازنویسی متن

راحت‌ترین راهکار برای تولید محتوا در سطح وب، بازنویسی یا Paraphrase است. در این روش سعی می‌کنیم یک یا چند مطلب در مورد موضوع دلخواهمان پیدا کرده و متن آنها را به شکلی بنویسیم که ربات‌های گوگل متوجه کپی بودنشان نشوند. بگذارید یک مثال بزنم:

تصور کنید من می‌خواهم مقاله‌ای در مورد عنوان نویسی جذاب بنویسم. بنابراین در قدم اول عبارت “آموزش عنوان نویسی جذاب” را در گوگل جستجو می‌کنم. در صفحه اول وارد وب سایت‌هایی می‌شوم که فکر می‌کنم محتوای بهتری دارند. حالا شروع می‌کنم متن درون این وب سایت‌ها را خوانده و به زبان خودم نوشتن. در اصل کاری که در بازنویسی متن می‌کنم، تغییر جملات، تغییر کلمات، جلو و عقب کردن متن‌ها و… است اما به طور کلی مفهوم مقاله جدید، همان مفهوم مقاله قبلی است.

نکات مهم در مورد بازنویسی متن

1_ یادتان باشد صرفا بازنویسی کردن متن، نمی‌تواند یک مطلب جذاب و خاص برای شما ایجاد کند. چون در اصل شما در حال کپی کردن همان ایده‌های موجود در سطح وب هستید و چیز جدیدی به وجود نمی‌آورید.

2_ پیشنهاد می‌کنم برای اینکه متن بهتری بنویسید، مقاله‌تان را از چند متن مختلف بازنویسی کنید.

3_ حتما در زمان انتخاب کردن وب سایت‌ها، سراغ منابعی بروید که اعتبار بیشتری دارند و مطمئنید مطالبشان با کیفیت و معتبر است.

4_ یادتان باشد ساختار مقاله شما اهمیت زیادی برای کارفرما و مخاطب دارد. پس شما باید در عین بازنویسی کردن، مراقب باشید که ساختار قابل درک مقاله‌تان هم به خوبی رعایت شده باشد.

2_ ترجمه متن

ترجمه

دومین راهکار از روش های تولید محتوای متنی؛ ترجمه متن است. در این راهکار به جای رفتن به سراغ مطالب سایت رقبا در سطح وب، به سراغ وب انگلیسی یا زبان‌های دیگر رفته و از آنها برای تولید محتوا کمک می‌گیریم. اصولا اغلب نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا برای تولید محتوا به سبک ترجمه، صرفا سراغ یک مقاله رفته و کل آن را به زبان فارسی ترجمه می‌کنند.

البته اگر منبع انتخاب شده یک منبع معتبر باشد، مقاله نهایی یک مطلب با کیفیت است. اما پیشنهاد می‌کنم برای ترجمه کردن متن و تولید محتوا از این روش هم به سراغ چند منبع رفته و آمیزه‌ای از همه مطالب با کیفیت آنها بسازید. چرا؟

چون همیشه رقبای شما هم برای تولید محتوا به سراغ منابع خارجی معتبر می‌روند و عملا شما با ترجمه کردن مطالب سایت‌های خارجی، در حال تولید محتوایی مشابه خود رقیبتان هستید. اما با جمع‌آوری از چند منبع، یک مطلب جامع و خاص تولید می‌کنید.

نکات مهم در مورد ترجمه متن

1_ حتما برای پیدا کردن منابع مناسب، زمان صرف کنید. صرفا اینکه سایتی روی کلمه کلیدی شما در صفحه اول گوگل باشد، نشان دهنده اعتبار بالای آن نیست. من همیشه قبل از تولید محتوای ترجمه‌ای در یک حیطه خاص، زمانی را صرف پیدا کردن سایت‌های معتبر می‌کنم و در ادامه برای ترجمه اغلب سراغ همان‌ها می‌روم.

2_ برای ترجمه کردن متن می‌توانید از گوگل ترنسلیت کمک بگیرید. اما این راهکار در صورتی ممکن است که توانایی خوبی در بازنویسی و نویسندگی داشته باشید. در اصل باید از گوگل ترنسلیت کمک بگیرید تا محتوای اصلی را متوجه شده و سپس سعی کنید با زبان خودتان مطلب را بنویسید. کپی کردن متن از گوگل ترنسلیت یک اشتباه بزرگ در تولید محتواست.

3_ حتما مطالب ترجمه شده را به زبان بومی در بیاورید. مثلا اگر در یک مقاله تغذیه‌ای مثالی در مورد سرو کردن شراب با سالاد زده شده، شما باید آن بخش را حذف کرده یا تبدیل به موضوعی قابل فهم و انجام برای کاربران فارسی کنید.

3_ تالیف متن

تالیف

بهترین راهکار برای تولید محتوای متنی، تالیف متن است. تالیف به معنای تولید محتوا از دانش خود فرد نویسنده است. به عنوان نمونه مقاله‌ای که الان در حال خواندنش هستید، مقاله‌ای است که من آن را تالیف کرده‌ام؛ چون نه در وب فارسی و نه وب انگلیسی نمونه‌اش وجود ندارد.

البته تالیف کردن متن به این راحتی‌ها هم نیست. اصولا محتوانویسانی می‌توانند متن تالیف کنند که قبلا در یک زمینه سابقه کاری زیادی داشته یا حداقل در موردش خیلی مطالعه کنند. مثلا من می‌توانم در حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و روانشناسی موفقیت تولید محتوای تالیفی کنم. چرا؟

  • چون سابقه تولید محتوای زیادی در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارم،
  • مطالعه زیادی در زمینه روانشناسی داشته و دارم،
  • دوره‌های سئو زیادی را گذرانده‌ام،
  • و همینطور 4 سال است که به شغل تولید محتوا مشغولم.

اما اگر قرار به تولید محتوا در زمینه پزشکی باشد، مطمئنا سراغ انواع روش‌های دیگر تولید محتوای متنی می‌روم. پس اگر شما هم در زمینه‌ای شرایط مشابه دارید، پیشنهاد می‌کنم از روش تالیفی کمک بگیرید.

نکات مهم در مورد تالیف متن

1_ اینکه در یک زمینه اطلاعات زیادی داشته باشید، لزوما به این معنا نیست که برای تولید محتوا در آن دیگر نیاز به مطالعه بیشتری ندارید. ممکن است در طول زمان نکات جدیدی به حیطه مورد نظر شما اضافه شود. بنابراین حتما گاها برای تولید محتوا از بقیه منابع هم کمک بگیرید.

در زمان تولید کردن محتوا شما کاملا مسئول متن و ادعایی هستید که در مقاله آورده شده. بنابراین مراقب باشید که گفته‌هایتان اعتبار بالایی داشته باشد.

4_ روش تولید محتوای ترکیبی

روش تولید محتوای ترکیبی

و در نهایت روش تولید محتوای مورد علاقه من؛ روش ترکیبی: در این راهکار ما سعی می‌کنیم از تمامی 3 روش قبلی برای تولید کردن محتوا کمک بگیریم. اغلب هم زمانی آن را استفاده می‌کنیم که قصد نوشتن یک مطلب جامع و همه چیز تمام را داشته باشیم.

مثلا من برای نوشتن سری مقالات آموزش عنوان نویسی جذاب (آموزش عنوان نویسی، مقاله فرمول های عنوان نویسی، مقاله کلمات تاثیرگذار در تولید محتوا) از روش ترکیبی استفاده کردم. برای نوشتن این مطالب از حدود 15 منبع انگلیسی، 8 منبع فارسی و همینطور 2 جزوه غیر رایگان کمک گرفتم.

در مقابل کپی کارها چه کنیم؟

و اما یک سوال مهم: زمانی که ما قصد داریم یک مقاله جامع بنویسیم و برای نوشتنش از روش‌های ترجمه، تالیف یا ترکیبی استفاده می‌کنیم؛ چطور با کپی کارها برخورد کنیم؟ افرادی که به راحتی مطالب ارزشمند ما را بازنویسی کرده و در وبلاگ به نام خودشان ثبت می‌کنند؟

خب باید بگویم که در مقابل این افراد هیچ راهکاری ندارید. طبق تجربه خودم پیشنهاد می‌کنم به جای تمرکز و درگیر کردن ذهنتان در مورد آنها، صرفا روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید.

اما اگر برایتان خیلی اهمیت دارد که حتما مخاطبان بدانند نویسنده اصلی چنین مطالب ارزشمندی شما بوده‌اید، باید از شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها کمک بگیرید. در اصل شما باید به کمک تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ و البته تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، یک جامعه هدف از مخاطبانتان را در کنار خود داشته باشید. حالا بعد از نوشتن مقالات خاص و متفاوت، سریعا لینک مقاله را در اختیار آنها قرار بدهید.

به این ترتیب آن مخاطبان هدفی که برایتان اهمیت دارند شما را به عنوان اولین مطرح کننده مطالب ارزشمند گفته شده در مقاله می‌شناسند و حتی ممکن است مطلبتان را به بقیه مخاطبان هدف هم معرفی کنند. نکته مهم اینجاست که به هیچ عنوان از ترس کپی کارها بیخیال تولید محتوای ارزشمندتان نشوید. همینطور در ادامه همین موضوع پیشنهاد میکنم حتما مقاله افزایش سرعت ایندکس مقاله را بخوانید.

کلام آخر

بالاخره به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله انواع روش های تولید محتوای متنی، از بازنویسی تا ترجمه، تالیفی و ترکیبی را به شما معرفی کرده در مورد هر کدام یک سری نکات مهم را یادآوری کردم. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

راستی اگر سوالی در مورد هر بخش از مقاله دارید یا می‌خواهید با نظراتتان خوشحالم کنید، حتما در بخش نظرات ایده‌تان را مطرح کنید. با آرزوی موفقیت.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *