کلمات کلیدی LONG TAIL

یادم هست از حدود سال 96 بود که کم‌کم صحبت‌هایی از کلمه کلیدی long tail یا همان کلمات کلیدی بلند در فضای وب فارسی شنیده می‌شد. در همین زمان‌ها هم بود که بعضی از سئوکارهای با تجربه اقدام به ارائه استراتژی طبق کلمات کلیدی long tail کردند. خب در واقع امروز نقش این کلمات در سئو مهم‌تر از قبل شده. بنابراین در این مقاله می‌خواهم علاوه بر توضیح چیستی‌شان، به شما آموزش بدهم که چطور از آنها استفاده کرده و با استراتژی‌های کاربردی‌اش آشنایتان کنم.

کلمه کلیدی long tail چیست؟

کلمه کلیدی long tail چیست؟

واژه لانگ به معنی “بلند” و tail به معنی “دُم” است. در واقع واژه لانگ تیل به معنی دم بلند است و به کلمات کلیدی اشاره می‌کند که طول بلندی دارند. اغلب کلمات کلیدی که دارای بیشتر از 3 کلمه باشند را با نام کلمه کلیدی دم بلند می‌شناسند. مثلا عبارت “آموزش خرید لپ تاپ سامسونگ” یک long tail است.

اگر در مورد تاریخچه کلمات لانگ تیل سوال دارید، کریس اندرسون اولین نفری بود که در سال 2004 از آن در مجله Wired (یک مجله در حوزه فناوری) استفاده کرد.

کاربرد کلمات کلیدی long tail چیست؟

اما این کلمات لانگ تیل، اصلا چه کاربردی دارند؟ بگذارید اول ببینیم مخاطب این کلمات چه کسی است! ببینید در سطح وب 2 دسته مخاطب وجود دارد. دسته اول مخاطبانی که هنوز مقصد نهایی خودشان از جستجو در گوگل را نمی‌دانند. مثلا چنین مخاطبی می‌داند قصد خرید تلفن همراه دارد، اما نمی‌داند دقیقا قرار است چه مدل تلفنی بخرد! بنابراین کلماتی مثل “خرید موبایل” را جستجو می‌کند.

خب با توجه به روشن نبودن هدف دقیق این مخاطب، این فرد به احتمال زیاد در زمان جستجو چنین کلمات کوتاهی صرفا به مشاهده محصولات بسنده کرده و اقدام به خرید نمی‌کند.

اما دسته دوم مخاطبان، آنهایی هستند که هدف دقیق‌تری دارند. در واقع شاید اینها گاها همان دسته اول باشند که الان بهتر از قبل نسبت به هدفشان اطلاع دارند. کلمات جستجویی این افراد اغلب کلمات دقیق‌تری هستند. مثلا: خرید موبایل سامسونگ گلکسی s9!

این افراد بیشتر مواقع کلمات بلند و دقیق جستجو کرده و خب با توجه به هدف روشنشان، احتمال خرید بیشتری هم دارند. بنابراین می‌توان در مرحله اول چنین نتیجه گیری کرد:

کلمات لانگ تیل نرخ تبدیل بیشتری دارند!

کلمات لانگ تیل نرخ تبدیل بیشتری دارند!

بله، کلمات لانگ تیل نرخ تبدیل بیشتری دارند. یعنی تعداد زیادی از مخاطبانی که این کلمات را در سطح وب جستجو می‌کنند، به خریدار محصول یا خدمات تبدیل می‌شوند. اما در مقابل نرخ تبدیل کلمات کوتاه، بسیار کمتر از لانگ تیل هاست. تا اینجا شاید تصمیم گرفته باشید که برای تولید محتوا در سایتتان، از کلمات کلیدی long tail استفاده کنید، اما بهتر است این نکته را هم بدانید:

درست است که کلمات لانگ تیل نرخ تبدیل بیشتری دارند، اما جستجو آنها کم است و در مقابل جستجو کلمات کوتاه بسیار زیاد! این یعنی:

  • ممکن است در ماه صرفا 100 نفر کلمه خرید موبایل سامسونگ گلکسی s9 را جستجو کرده و 10 درصدشان به خریدار تبدیل شوند. (10 نفر خریدار)
  • اما در همین بازه زمانی 3 هزار نفر کلمه خرید موبایل را جستجو کرده و 3 درصدشان به خریدار تبدیل شوند. (90 نفر خریدار)

بنابراین شاید اینجا دوباره نتیجه‌گیری کنید که پس کار کردن روی کلمات کلیدی کوتاه نتیجه بهتری دارد. اما باز هم برای نتیجه‌گیری زود است! باید ادامه مقاله را بخوانید.

رقابت در long tail ها

در بخش قبل گفتم که شاید کلمه‌ای مثل خرید موبایل در ماه بیشتر از 3 هزار جستجو و حدود 90 فروش داشته باشد. خب چنین آماری دهن هر صاحب کسب و کاری را آب می‌اندازد، اینهمه فروش آنهم صرفا از یک کلمه کلیدی؟ اما یک سوال:

به نظر شما زمانی یک کلمه کلیدی اینقدر سود مالی داشته باشد، بزرگان صنعت بیخیال آن می‌شوند؟! در واقع در اغلب کلمات کلیدی پرجستجو، کوتاه و پرسرچ، یک سری رقیب به شدت قدرتمند وجود دارند که رقابت با آنها مثل خودکشی است! در علم بازاریابی به این موضوع با عبارت “اقیانوس قرمز” اشاره می‌شود.

اقیانوس قرمز به معنی رقابت در بازاری است که رقبای به شدت قدرتمند و زیادی داشته و عملا ورود به آن، نیاز به هزینه، منابع، زمان و… خیلی زیادی دارد. مطمئنا چنین اقیانوسی برای یک کسب و کار تازه وارد جای مناسبی نیست…

اما در مقابل، یک اقیانوس دیگر هم وجود که به آن اقیانوس آبی می‌گویند، رقابت در آن، در حد وسط یا حتی اندک است و می‌توان با منابع کم هم در آن به درآمد رسید. در واقع کلمات کلیدی لانگ تیل یا همان دم درازها، اقیانوس آبی در دنیای سئو هستند.

اینجاست که باید نتیجه‌گیری کنید به دلیل رقابت کم و نرخ تبدیل مناسب نسبت به تعداد جستجو، بهتر است به جای ورود به اقیانوس قرمز، وارد رقابت در کلمات کلیدی دم بلند در سئو سایت شویم!

آیا دلیل دیگری هم برای استفاده از لانگ تیل ها وجود دارد؟

کلمات کلیدی بلند

علاوه بر دلایل بالا، دلیل دیگری هم وجود دارد که به خاطر آن پیشنهاد می‌کنم در میان استراتژی محتوای سایتتان، به کلمات long اهمیت زیادی بدهید. چه دلیلی؟

در واقع زمانی که شما اقدام به تولید محتوا در این عبارت‌ها کنید، بعد از مدت نسبتا به کوتاهی به مرور مخاطبان جدیدی به دست می‌آورید. مثلا ممکن است بعد از یکی دو ماه فعالیت، بازدید روزانه سایت به 30 تا 200 نفر برسد. حالا گوگل با نگاه دیگری سایت شما را دیده و توجه بیشتری به آن می‌کند.

در ادامه شما با توجه به اعتباری که نزد این موتور جستجو به دست آورده‌اید، می‌توانید در کلمات سخت‌تر با رقیبان رقابت کنید. در واقع الان شما صفحاتی دارید که ارزشمندند و می‌توانید به کمک آنها، کلمات و صفحات با سئو سخت‌تر را هم بهینه کنید. کافی است آن صفحات را تولید و از مقالات لانگ تیل سایت، لینک سازی داخلی با ارزشی را برای‌یشان ایجاد کنید.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *