آموزش سئو برچسب ها

باور کنید اگر بگویم برچسب ها یکی از گمراه کننده‌ترین بخش‌ها در سئو سایت‌های ایرانی هستند، به هیچ عنوان دروغ نگفته‌ام! فکر می‌کنید اغراق می‌کنم؟ نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:

 

همانطور که در عکس بالا می‌بینید، یک صفحه از یک سایت ایرانی چیزی بیشتر از ده برچسب یا همان tag دارد و این یعنی یک فاجعه بزرگ برای سئو سایت. در هر حال امروز می‌خواهم در این مقاله به شما روش استفاده صحیح از برچسب در سئو را آموزش داده و یادتان بدهم چطور از آنها برای بهینه سازی بهتر سایت‌تان کمک بگیرید.

برچسب یا tag چیست؟

برچسب یا tag چیست؟

اول از همه باید بگویم که واژه تگ یا همان tag را با تگ html اشتباه نگیرید. در واقع تگ یا برچسب مورد نظر، ساختاری در سایت‌های وردپرسی و بعضی سایت‌های غیر وردپرسی است که اصولا برای دسته بندی کردن محتوا و محصولات ساخته شده.

صفحات برچسب، دقیقا مشابه همان صفحات دسته بندی هستند و هدف از ساختن‌شان هم باید همان دسته بندی کردن محتوا یا محصول باشد. حالا اینکه دقیقا چه فرقی با دسته بندی دارند را در ادامه می‌گویم. اما اول از همه بگذارید بگویم چطور باید برچسب بسازیم؟

آموزش ساخت برچسب در وردپرس

راحت‌ترین راه برای ساخت برچسب در وردپرس، مسیری است که در ادامه به شما آموزش می‌دهم. کافی است به سراغ صفحه‌ای که قرار است برای آن برچسب بسازید بروید. مثلا تصور کنید من می‌خواهم مقاله آموزش سئو محتوا خودم را یک برچسب بزنم. به سراغ صفحه مورد نظر رفته و در سمت چپ صفحه، به برچسب ها مراجعه می‌کنم:

 

در این قسمت کافی است کلمه کلیدی مورد نظرتان را تایپ کنید. مثلا من می‌خواهم مقاله سئو محتوایم، در برچسب “محتوا” قرار بگیرد. محتوا را در این بخش تایپ کرده و روی دکمه افزودن کلیک می‌کنم. به همین راحتی برچسب من ساخته شد.

حالا در مقالات دیگری که قصد اضافه کردنشان به این برچسب را داشتم، کافی است دوباره به بخش برچسب ها مراجعه کرده و با نوشتن عبارت محتوا، روی کلمه ظاهر شده در همین قسمت کلیک کنم:

 

بعد از این هم با انتشار یا بروزرسانی مقاله، مقاله من در برچسب مورد نظر قرار می‌گیرد. مثلا می‌توانم مقاله کسب درآمد وبلاگ، تولید محتوا، شغل تولید محتوا و… را در این برچسب دسته بندی کنم.

تفاوت دسته بندی و برچسب در سئو چیست؟

خب، برسیم به اینکه تفاوت دسته بندی و برچسب دقیقا در چه چیزی است؟ در واقع ساختار دسته بندی و برچسب در سئو هیچ تفاوتی ندارند. یعنی گوگل هر دو آنها را دقیقا به یک شکل دیده و با یک سری کد مشابه شناسایی می‌کند. پس تا اینجا می‌فهمیم ذاتا هر دو آنها به یک اندازه دارای قدرت سئو هستند.

اما تفاوت آنها، بیشتر در کاربردشان است. یعنی چه؟ یعنی آن روزی که یک نفر ساختار دسته بندی و برچسب ها را درست کرده چنین چیزی در نظر گرفته:

  • برای ساخت دسته بندی‌های اصلی سایت جهت محصولات و مقالات، از دسته بندی استفاده کنیم،
  • برای ساخت دسته بندی‌های فرعی سایت جهت محصولات و مقالات، از برچسب استفاده کنیم!

بگذارید یک مثال بزنم:

وب سایت خانه محتوا در حدود 100 مقاله در حال حاضر دارد. این مقالات به چندین دسته بندی مختلف تقسیم می‌شوند. مثلا دسته‌ای در مورد تولید محتوا سایت، دسته‌ای سئو، دسته‌ای نویسندگی، دسته‌ای تبلیغ نویسی و… هستند. در واقع این دسته بندی‌های اصلی سایت من است و هر کدام هم در حدود 10 تا 20 مقاله را در خودشان جای داده‌اند.

اما در این بین یک سری دسته بندی فرعی هم وجود دارد! منظورم چیست؟ همانطور که گفتم بخشی از محتواهای من در دسته سئو سایت دسته بندی شده‌اند، چیزی در حدود 30 مقاله. اما از این 30 مقاله، حدودا 5 مقاله در مورد موضوع سئو داخلی هستند و 3 مقاله در مورد سئو خارجی. این یعنی من می‌توانم این 5 مقاله را در یک دسته بندی جدید به اسم سئو داخلی و آن 3 مقاله را در یک دسته بندی دیگر با اسم سئو خارجی دسته بندی کنم. اما این کار را می‌کنم؟ خیر! چرا؟ در ادامه می‌فهمیم:

برچسب؛ ساختار کوچک‌تر!

 

در واقع برچسب ها همان دسته بندی، در ساختاری کوچک‌تر هستند. این یعنی من به جای اینکه برای این 2 دسته مقاله که تعداد کمی دارند دوباره 2 دسته بندی جدید در سایتم ایجاد کنم، از 2 برچسب کمک می‌گیریم. به زبان دیگر من مقالات یا محصولاتی از سایتم که برای دسته بندی شدن نیاز به یک دسته بندی کوچک دارند را به کمک برچسب‌ها دسته می‌کنم.

به این ترتیب من یک دسته بندی اصلی با تعداد زیادی مقاله دارم که درون آن چندتایی هم برچسب یا همان تگ وجود دارد. هر کدام از این برچسب ها خودشان دوباره مقالات سایت من را در یک دسته بندی دیگر قرار می‌دهند. بگذارید یک مثال دیگر در زمینه سایت‌های فروشگاهی بزنم تا آن دسته از مخاطبان مقاله که صاحب فروشگاه آنلاین هستند هم قضیه را درک کنند:

تصور کنید من صاحب یک فروشگاه آنلاین کتاب هستم (آخ که چقدر دلم می‌خواهد باشم…) دسته‌ای از دسته بندی‌های کتاب‌های سایت من، دسته کتاب‌های موفقیت فردی نام دارد. در این دسته بندی حدود 200 کتاب مختلف با موضوع موفقیت فردی قرار گرفته‌اند. حالا در این بین موضوعات دیگری هم وجود دارد که من بتوانم با توجه به آنها، کتاب‌های درون فروشگاهم را دسته بندی کنم.

مثلا دسته کتاب‌های هدف گذاری، کتاب‌های مدیریت زمان، کتاب‌های تصمیم گیری و… همانطور که می‌بینید همه اینها در دسته بندی موفقیت فردی هستند اما در دسته بندی های کوچک‌تری هم جا می‌گیرند. این بار به جای اینکه بیایم باز هم برای هر دسته، یک دسته بندی بسازم، با توجه به تعداد کمترشان از برچسب ها استفاده می‌کنم.

بنابراین بار دیگر جمع بندی می‌کنم: برچسب یا تگ در سئو، مشابه همان دسته بندی سایت است، اما از آنها برای دسته بندی کردن محصولات یا مقالات سایت در بخش‌ها و تعداد کمتر استفاده می‌کنیم!

 

آیا برچسب ها سئو می‌شوند؟

روش ساخت برچسب

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *