انواع محتوا کدامند؟ 70 نوع محتوا، 70 مثال!

فرقی ندارد یک پیج اینستاگرامی داشته باشید یا یک وب سایت فروشگاهی، در هر حال چیزی که باعث می‌شود مخاطبان به سمت شما آمده و درآمدتان را افزایش دهند، محتواست. اما نکته مهم اینجاست که شما باید نسبت به مخاطبان، سلیقه آنها، نوع برند و محصول و جزئیات دیگر، با انواع محتوا آشنا شده و در شرایط مختلف از آنها کمک بگیرید.

با توجه به این توضیحات، در این مقاله قرار است ابتدا انواع فرمت های محتوا را به شما معرفی کرده و سپس توضیح بدهم انواع محتوا که می‌توانید در دنیای وب منتشر کنید چه چیزهایی هستند؟

انواع فرمت های محتوا

 

در بخش ابتدایی مقاله، همانطور که بالاتر هم گفتم قرار است صرفا در مورد انواع فرمت های محتوا صحبت کرده و آنها را بشناسیم. با من و این مطلب همراه باشید:

1_ محتوای متنی

مقاله ای که در حال خواندنش هستید یکی از انواع محتوای متنی است. در سطح وب و مخصوصا در وب سایت‌ها، محتوای متنی کاربرد زیادی دارد. البته اگر از قالب دنیای وب هم بیرون بیاییم، می‌بینیم در رسانه‌های غیر آنلاین هم محتوای متنی طرفدار و کاربرد زیادی دارد. مثلا روزنامه‌ها، مجلات، تبلیغاتی کاغذی و بنرها همگی بخشی از محتوایشان از نوع متنی است.

یک نکته مهم که باید در مورد محتوای متنی بدانید، این است که چه در سطح وب و چه در حالت عادی و دنیای فیزیکی، محتوای متنی که با محتوای تصویری تلفیق می‌شود، بازخورد به شدت بهتری دارد. به عنوان نمونه، چه روزنامه‌ها و چه مجلات، در کنار متن صفحات، از تصاویر هم کمک گرفته و سعی در جذاب تر کردن محتوا می‌کنند. در بخش دوم مقاله که قرار است در مورد انواع محتوا صحبت کنیم، می‌بینید که اغلب آنها هم یا از نوع متنی هستند یا از تلفیق متن و تصویر به دست می‌آیند.

2_ محتوای ویدیویی

شاید محتوای متنی پرکاربردترین نوع محتوا باشد، اما برای مخاطبان محتوای ویدیویی به شدت جذاب است و عملا این نوع محتوا، پرمخاطب ترین انواع محتوا محسوب می‌شود. احتمالا می‌دانید که در حال حاضر محبوب ترین و پرکاربرترین رسانه دنیا، یوتیوب است که یک رسانه ویدیویی محسوب می‌شود. علاوه بر این، در ایران هم رسانه ویدیویی آپارات پرمخاطب ترین رسانه است. با توجه به این، اگر قصد بازاریابی محتوایی را دارید، پیشنهاد می‌کنم حتما از محتوای ویدیویی در کنار انواع دیگر محتوا استفاده کنید.

3_ محتوای صوتی

در کشورهای غربی و آمریکایی، محتوای صوتی علاقه مندان به شدت زیادی دارند. در ایران اما چند سالی است که تازه مخاطبان نظرشان به این نوع محتوا جلب شده و در حال حرکت به سمت آن هستند. اگر هنوز نمی‌دانید محتوای صوتی چیست، محتوای صوتی همان صوتی است که در تلگرام می‌شونید و همان پادکستی است که در اپلیکیشن‌هایی مثل کست باکس یا شنوتو در اختیارتان قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه هنوز بازار محتوا به خوبی متوجه ارزشمندی محتوای صوتی در وب فارسی نشده اند، اگر برنامه ای برای آن دارید، بهتر کم کم برای شروع آن فکری کنید.

4_ محتوای تصویری

یکی دیگر از انواع محتوای دیجیتال که در این مقاله به آن اشاره می‌کنم، محتوای تصویری است. محتوای تصویری همان عکسی است که در اینستاگرام می‌بینید، همین تصاویری که در این مقاله مشاهده کرده و آن اینفوگرافیک آموزشی است که در سطح وب دست به دست می‌شود. در اغلب مواقع محتواهای تصویری به تنهایی جذابیت برای مخاطبان ندارند اما با قرار گرفتن متن روی آنها، جذاب می‌شوند. البته نسبت به نوع مخاطبان شما ممکن است این قاعده تغییر کند.

مثلا اگر در حال انتشار محتوا برای طراحان گرافیک در اینستاگرام باشید، مخاطبان شما اتفاقا به محتواهای تصویری از نمونه کارهای گرافیک بیشتر علاقه نشان می‌دهند.

انواع قالب های ارائه محتوا و رسانه ها

کتاب الکترونیکی

کتاب های الکترونیکی یکی از انواع محتوای الکترونیکی جذاب و پرمخاطب هستند. این کتاب ها با فرمت هایی مثل پی دی اف منتشر میشوند. اصولا کسب و کارهای اینترنتی بزرگ، از کنار هم گذاشتن چند مقاله جامع یک ای بوک یا همان کتاب الکترونیکی میسازند.

مثلا در سایت خانه محتوا چند مقاله برای نوشتن عنوان جذاب وجود دارد که همگی محتوای ارزشمندی دارند. حالا من میتوانم همه آنها را کنار هم قرار بدهم، کمی تغییر روی شان ایجاد کنم و در نهایت به عنوان یک فایل pdf و کتاب الکترونیکی در اختیار مخاطبانم بگذارم. اصولا از کتاب های الکترونیکی به عنوان تله های ایمیل استفاده میشود. منظور از تله ایمیل، فایلی است که در ازای ارسالش برای مخاطب، ایمیل او را دریافت میکنند.

کتاب صوتی

نمیدانم چرا ولی من از همان اول هم نتوانستم با کتاب های صوتی ارتباط برقرار کنم و بر خلاف اغلب مخاطبان، از آنها خوشم نمی آید.

در هر حال، من بخواهم و نخواهم کتاب صوتی یکی از انواع محتوای صوتی پرمخاطب است که در سطح وب به آن علاقه زیادی نشان داده میشود. حتی خیلی از سایت های سطح وب مثل فیدیبو به شکل تخصصی در حال انتشار کتاب صوتی هستند. شما هم اگر شرایط مناسبی دارید، میتوانید از این فرصت استفاده کرده و با انتشار کتاب های صوتی، مخاطبان جدید پیدا کنید.

اینفوگرافیک ها

اگر بگویم از بین چند ده نوع محتوا که تا اینجای مقاله معرفی کرده ام، اینفوگرافیک ها پرطرفدارترین شان هستند، دروغ نگفته ام. اینفوگرافیک در واقع تصویری است که اطلاعاتی راجع به یک موضوع به کمک متن و تصویرهای کوچک در آن قرار گرفته. مثلا تصویر پایین یک اینفوگرافیک است:

 

اینفوگرافیک ها به دلیل خلاصه بودن محتوای شان و همینطور جذابیت تصاویری، خیلی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و گاها ویروسی میشوند.

وبینار

شاید تا چند سال پیش هنوز هم وبینار خیلی جدی گرفته نمیشد، اما بعد از شیوع کرونا برای بسیاری از کسب و کارهای آنلاین راهی به جز استفاده از وبینارها برای ارتباط با مشتریان باقی نماند.

امروز در ایران بزرگترین پلتفرم ارائه دهنده وبینار، وب سایت ایسمینار است که هم به برگزار کنندگان و هم به علاقه مندان آموزش های وبیناری کمک میکند.

ویدیو وبینارها

همین الان اگر به سراغ سایت های بزرگ آموزشی کشور بروید، متوجه میشوید که تعداد زیادی از آموزش های این سایت ها، در قالب ویدیوهای وبیناری هستند. درواقع اینها ویدیوهایی هستند که از برگزاری وبینار مدرسان برگزار شده.

بنابراین شما هم میتوانید به عنوان محتوای رایگان یا غیر رایگان از این ویدیوها استفاده کرده و آنها را برای افزایش بازدید سایت یا حتی شبکه های اجتماعی تان استفاده کنید.

کارگاه آموزشی

در ایران هنوز خیلی ها به خوبی تفاوت کارگاه و کلاس آموزشی را نمیدانند. خب باید بدانید که کارگاه، کلاس آموزشی همراه با تمرین است. این یعنی اگر در یک کلاس 2 ساعته قرار است صرفا مطالب را استاد گفته و شما یادداشت کنید، در یک کارگاه 2 ساعته حدود 1 ساعت به ارائه مطلب میگذرد و 1 ساعت هم به تمرین درباره همین مطالب گفته شده. به عنوان نمونه من میتوانم یک دوره تولید محتوا برگزار کرده و بعد از هر چند دقیقه درس دادن، از مخاطبان بخواهم چیزی که یاد گرفته اند را به شکل تمرین، پیاده سازی کنند.

میتینگ

میتینگ ها یک سری جلسات حضوری با موضوعی مشخص و کاری هستند. خیلی از مدرسان و همینطور برندهای معتبر، برای اینکه بتوانند با مخاطبان ارتباط بیشتری برقرار کنند، ترجیح میدهند به سراغ برگزاری میتینگ بروند.

به عنوان نمونه در تهران، کافه ایونت یکی از کافه هایی است که فضای مناسبی در اختیار افراد علاقه مند قرار میدهد. در این فضا شما میتوانید یک دورهمی حضوری برگزار کرده و با مخاطبان تان گفتگو، پرسش و پاسخ و… داشته باشید.

لایو

فکر نکنم کسی باشد که نداند محتوای لایو یا همان live چیست. اینهم به لطف اینستاگرام! همانطور که بهتر از من میدانید، لایوها محتواهایی هستند که به صورت زنده پخش میشوند. در حال حاضر محبوب ترین پلتفرم ارائه محتوای لایو، اینستاگرام است اما علاوه بر آن، شبکه اجتماعی جدید کلاب هاوس به تازگی و وب سایت آپارات و یوتیوب هم در این زمینه خدماتی ارائه میکنند. اصولا از لایوها برای مصاحبه یا ارائه اطلاعات در مدت زمان 30 تا 60 دقیقه استفاده میشود.

چت زنده

چت زنده بستری است که در سایت های بزرگ اصولا آن را مشاهده میکنیم. مخصوصا کسب و کارهایی که باید با مشتریان شان سریعا ارتباط برقرار کرده و سوالات شان را جواب بدهند، چت زنده را در سایت فعال میکنند. در حال حاضر رایچت یکی از سرویس های ارائه دهنده خدمات چت زنده به سایت های ایرانی است.

عکس های متحرک یا همان gif

در سطح وب فارسی و انگلیسی پر است از تصاویر متحرکی که میتوانید از آنها در محتو استفاده کنید. مخصوصا اگر بخواهید این تصاویر را با سوژه طنز استفاده کنید، دست تان بسیار باز است.

برای دانلود عکس های متحرک، معروف ترین سایت، سایت giffy است که متاسفانه برای ورود به آن مجبورید از فیلترشکن استفاده کنید.

ایمیل

مقاله های خارجی را که بررسی میکردم، دیدم از ایمیل هم به عنوان یکی از انواع محتوا اسم برده شده. راستش اگر به من باشد آن را به عنوان یک رسانه انتشار محتوا نام گذاری میکنم تا نوعی محتوا. در هر حال، ایمیل هم نوعی محتوا محسوب میشود که میتوانید در آن از متن، تصویر و صوت استفاده کنید.

دوره آموزشی

دوره آموزشی یکی از محتواهای مورد علاقه من است. دوره های آموزشی خودشان میتوانند در قالب های متفاوتی باشند. مثلا بعضی از دوره ها متنی هستند، بعضی دیگر به شکل صوتی منتشر شده و اغلب شان هم با فرمت ویدیو هستند.

اگر از آن دسته کسب و کارهایی هستید که نیازمند دریافت لید و جمع آوری ایمیل مخاطبان هستید، باید به شدت روی دوره های آموزشی رایگان برای رسیدن به این هدف حساب کنید.

اپلیکیشن موبایل

یکی دیگر از بسترهای ارائه محتوا، اپلیکیشن است. البته من ساخت اپلیکیشن را صرفا به آن دسته از کسب و کارهایی پیشنهاد میکنم که واقعا مخاطبان به استفاده از اپ آنها روی موبایل شان علاقه داشته باشند.

مثلا برای یک کسب و کار فعال در حوزه فروش فرش، شاید طراحی اپلیکیشن ایده خوبی نباشد چون مخاطبان دائم به این اپ نیاز نداشته و احتمالا بعد از نصب، آن را حذف میکنند. اما کسب و کاری مثل دیجی کالا با توجه به تنوع محصول بالا، باید یک اپلیکیشن داشته باشد چون مخاطبانش دائما میخواهند از آن خرید کنند و این اپلیکیشن در این مسیر به آنها کمک میکند.

مجله آفلاین یا آنلاین

اگر محتوای ارزشمندی داشته باشید، هنوز هم مجلات یکی از بهترین قالب های ارائه محتوا هستند که میتوانید از آنها برای نزدیک شدن به مخاطبان خودتان کمک بگیرید.

مجله شما میتواند یک مجله آنلاین 20 صفحه ای با فرمت pdf باشد یا یک مجله 50 صفحه ای چاپی که در اختیار مشترکان قرار میگیرد. به عنوان نمونه، وب سایت معتبر CMI در وب انگلیسی، سالهاست که مجله مخصوص بازاریابی محتوا را منتشر کرده و در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

میکروسایت

اصولا استفاده از میکروسایت در ایران استفاده نمیشود. اما به طور کلی میکروسایت یک وب سایت با چند صفحه است که با هدف خاصی توسط یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی میشود. مثلا یک وب سایت بزرگ میتواند یک سایت دیگر با اسمی متفاوت راه اندازی کرده و در آن صرفا از یک کمپین شبکه های اجتماعی، یک جشنواره فروش و… صحبت کند.

انواع محتوا

خب، بعد از اینکه با انواع فرمت‌های محتوا آشنا شدیم، نوبت به آن است که به سراغ انواع محتوا در سطح وب رفته و ببینیم ما به عنوان یک رسانه، به طور کلی توانایی انتشار چند نوع محتوا را داریم؟ اما قبل از آن:

همانطور که در مقاله محتوا چیست هم گفتم، هر چیزی که در قالب متن، صوت یا ویدیو در وب شنیده و دیده میشود محتواست. حالا با این پیش زمینه بهتر میتوانید انواع محتوا را درک کنید. با من همراه باشید:

محتوای نمونه موردی یا case study

نمونه موردی‌ها یکی از محبوب ترین انواع محتوای الکترونیکی هستند. اما کیس استادی چیست؟ مثلا وبینار آموزش سئو صفحه محصول در سایت من یک کیس استادی است. چرا؟ چون در این محتوا من یک نمونه را از ابتدا تا انتها بررسی می‌کنم. در واقع من در این وبینار، یک صفحه از دیجی کالا را برای مخاطبان باز کرده و از 0 تا 100 سئو و بهینه سازی اش را برای آنها بررسی کرده و توضیح می‌دهم.

حالا نسبت به حیطه کاری شما، کیس استادی می‌تواند روی یک نمونه دیگر اجرا شود. مثلا کیس استادی بررسی مسیر افزایش فالوور یک پیج اینستاگرام!

نقل قول‌ها

نقل قول‌ها انواع محتوای کوچک اما جذاب هستند. شما می‌توانید نقل قول بزرگان یا بزرگان صنعت خودتان را در قالب یک فایل متنی یا تصویری در رسانه خودتان منتشر کنید. مثلا نقل قولی از انیشتین در قالب یک عکس نوشته.

مصاحبه‌ها

عملا مصاحبه انواعی از محتوا هستند که روی قدرت و اعتبار شما تاثیر زیادی می‌گذارند. در این نوع محتوا شما به سراغ یک فرد معروف یا شاید نه چندان معروف رفته و در مورد موضوعی با او صحبت می‌کنید. نمونه موفق این محتوا، محتوای نیلوفر مرداب در وب سایت بیشتر از یک است که در آن مدیر مجموعه، با افراد موفق در مورد شرایط اقتصادی، روش های موفق شدن و… مصاحبه می‌کند. مشاهده یا شنیدن این محتوا روی ذهن مخاطب تاثیر مثبت زیادی دارد.

اخبار!

بله دقیقا شما می‌توانید از اخبار هم به عنوان انواع محتوای پرمخاطب و الکترونیکی استفاده کرده و آنها را در سایت و پیج خودتان منتشر کنید. به عنوان نمونه اگر در حوزه سئو سایت فعالیت می‌کنید، می‌توانید در دسته بندی خبرهای سایت خودتان، محتواهای خبری در مورد آپدیت‌های الگوریتمی جدید، قوانین جدید، اتفاقات و… محتوا منتشر کنید.

علاوه بر این، این محتواهای خبری می‌تواند به شکل عمومی تری هم باشد. مثلا موضوعاتی که روی صنعت سئو تاثیر دارند ولی به شکل مستقیم با آن مرتبط نیستند. چیزی مثل افزایش قیمت دلار که باعث افزایش قیمت بک لینک می‌شود. همینطور این اخبار می‌تواند مستقیما به خود وب سایت شما مرتبط باشد و در مورد برندتان اطلاعاتی ارائه کند.

لیست

لیست یک روش نوشتن محتوای متنی است. محتوای لیستی، محتوایی است که در آن چندین مورد و موضوع، لیست شده و هر کدام هم توضیحی دارند. اگر دقت کنید، همین مقاله ای که دارید میخوانید، خودش یک نوع محتوای لیستی است!

یا به عنوان مثال، یک محتوا با عنوان “25 اپلیکیشن برای طراحی پست اینستاگرام” یک محتوای لیستی هستند. در این چند ساله گوگل و البته مخاطبان به محتواهای لیستی علاقه زیادی پیدا کرده اند. بنابراین پیشنهاد میکنم ارزش زیادی برای آنها قائل شوید.

محتوای چطور گام به گام یا how to

در وب انگلیسی محتوای how to مخاطبان زیادی دارد. منظور همان محتواهایی هستند که به طور گام به گام انجام یک کار را آموزش میدهند و با عبارت هایی مثل چطور و چگونه شروع میشوند. به عنوان نمونه

  • مقاله چگونه تولید محتوا کنیم، راهنمای قدم به قدم،
  • محتوایی با عنوان چگونه درگاه پرداخت سایت بگیریم؟
  • و…

 محتوای سوال و جواب

محتواهای سوال و جواب بیشتر در فرمت ویدیو مورد توجه قرار میگیرند اما خب در فرمت متنی هم مخاطبان و علاقه مندان خودش را دارد. این نوع محتوا، ابتدا با سوال یک مخاطب عادی و سپس پاسخ رسانه ساخته میشود.

مثلا ممکن است در بخش پرسش و پاسخ یا اینستاگرام یک کسب و کار، مخاطبان سوالاتی را مطرح کنند و صاحب یا محتوانویس سایت به عنوان متخصص به آن جواب بدهد. نمونه این نوع محتوا را هم بیشتر در اینستاگرام و بعد از آن سایت هایی مشاهده میکنید که بخش پرسش و پاسخ دارند. حتی بعضی وب سایت ها، هر از گاهی سوالات مهم مخاطبان که در اینستاگرام یا دیگر رسانه ها از آنها شده را جمع آوری کرده و در یک فایل ویدیویی پاسخ همه آنها را میدهند. به این ترتیب یک محتوای ارزشمند، یونیک و پرمخاطب تولید میکنند.

چرا محصول ما؟

اگر با چرخه خرید مشتری یا قیف بازاریابی آشنایی داشته باشید، میدانید که مخاطبان در بخشی از این قیف باید راضی به خرید از شما شوند. حالا بعضی کسب و کارها برای افزایش احتمال خرید مخاطب، محتواهای چرا محصول ما مینویسند. این محتوا از ابتدا تا انتها به طور کامل مزایای یک محصول یا خدمات را مطرح میکنند.

به عنوان نمونه، مقاله 35 دلیل برای آنکه پرتال را انتخاب کنید! یک محتوای چرا محصول ما است که در آن، 35 مزیت انتخاب این سیستم سایت ساز ذکر شده.

نقد محصول یا Product Review

بررسی محصول هم یکی دیگر از انواع مختلف محتواست که در وب انگلیسی مخصوصا مخاطبان و علاقه مندان زیادی دارد. در این نوع محتوا، نویسنده به شکل بی طرف، یک محصول را بررسی کرده و نظرش را در مورد آن مینویسد. به عنوان نمونه، این مقاله از سایت زومیت یک بررسی محصول است چرا که نویسنده در آن به طور کامل آیفون 7 را بررسی کرده و مزایا و معایبش را نوشته.

محتوای مقایسه ای

محتوای مقایسه ای مخصوصا برای آن دسته از صاحبان کسب و کاری که وب سایت فروشگاهی دارند، انتخاب خوبی است. در این نوع محتوا، نویسنده دو یا چند محصول مشابه را با هم مقایسه میکند تا مخاطبان بتوانند راحت تر از بین آنها، انتخاب کنند. به عنوان نمونه مقاله یا پست اینستاگرام دیجی کالا در مقایسه آیفون 7 و آیفون 6 یک مقاله مقایسه ای است.

اخبار شرکت

مدتی پیش با مدیر محتوای یکی از سایت های بزرگ کشور صحبت میکردم و این دوست عزیزم از این صحبت میکرد که بعد مدت زیادی برنامه نویسی، سیستم وب سایت شان به طور کامل تغییر کرده و مخاطبان میتوانند به شکل بسیار راحت تر از قبل، محتوای ویدیویی شان را مشاهده کنند. از او پرسیدم: خب قرار نیست در مورد این موضوع محتوایی بنویسی؟ و با کمال تعجب گفت باید چه چیزی بنویسم؟

متاسفانه در ایران به محتوای اخبار شرکت اهمیت زیادی داده نمیشود در حالی که این محتواها در صورت استفاده به جا، میتوانند به شدت باعث افزایش علاقه مخاطبان به برند شما و افزایش تعامل شوند.

اخبار صنعت

اخبار صنعت هم محتوایی خبری است که این بار به جای شرکت یا برند شما، از اخباری میگوید که در صنعت و حوزه کاری تان اتفاق افتاده. به عنوان نمونه چند وقت پیش، همه کسب و کارهای اینترنتی که درگاه پرداخت داشتند، برای ادامه فعالیت اجبار به گرفتن کد مالیاتی شدند.

در این شرایط سایت هایی که در حوزه پرداخت، اقتصاد و… فعالیت میکنند، قطعا باید این خبر را پوشش داده و در موردش بنویسند. دقت کنید، نوشتن اخبار صنعت صرفا محدود به سایت های خبری نیست و همه سایت هایی فعال در یک حوزه میتوانند از آن استفاده کنند.

خلاصه نویسی ها

خیلی مواقع محتواهایی هستند که مخاطبان شما به آنها نیاز دارند، اما از طرفی زمان یا حوصله کافی برای مشاهده یا مطالعه آنها را ندارند. اینجاست که شما باید در نقش یک فرشته نجات وارد شده و با خلاصه کردن محتوای اصلی، آنها را خوشحال کنید.

به عنوان نمونه من میتوانم در خانه محتوا یک مقاله با عنوان خلاصه کتاب بازاریابی محتوا نوشته جو پولیتزی یا خلاصه وبینار “گری وی” در مورد محتوا تولید کنم. اینها مثال های محتوای خلاصه نویسی هستند.

محتوای جنجالی

اگر کاری به بد و خوبش نداشته باشیم، جنجال یک راه عالی برای جذب مخاطب است. نمونه اش را میتوانید در پیج اینستاگرام آن دسته از افرادی که یک دعوای الکی راه می اندازند و هزاران فالوور جذب میکنند، ببینید.

البته در دنیای محتوا ما قرار نیست دعوا راه بیندازیم! اما در هر حال میتوانیم محتواهای جنجالی بنویسیم. مثلا اگر همین حالا من یک مقاله بنویسم و در آن به گیر بدهم به نکاتی که آقای ناصر نیکوبخت نویسنده کتاب مبانی درست‌نویسی زبان فارسی معیار در کتابش نوشته، قطعا این محتوای متن دست به دست شده و مخاطبان زیادی آن را مطالعه میکنند. البته باید حواس تان باشد که سر هر چیزی هم جنجال بپا نکنید چون بعضی چیزها ممکن است باعث برندسازی منفی و اثر عکس شوند.

استعاره ها!

استعاره، نوعی از محتواست که میتواند چیزهای به ربط را به همدیگر ربط بدهد. مثلا در حالت عادی من مقاله ((چگونه عنوان جذاب بنویسیم)) را در وبلاگم منتشر میکنم. اما اگر به جای این محتوا، مقاله ای با این عنوان بنویسم ((چیزهایی که کاندیداهای انتخاباتی از عنوان نویسی به شما آموزش میدهند)) در واقع یک محتوای استعاره ای نوشته ام. البته به شرطی که کل محتوا هم به همین شکل جلو رفته و هم به کاندیداها و هم عنوان نویسی ربط داشته باشد، نه اینکه صرفا یک عنوان متفاوت بنویسم.

داستان های شخصی

داستان های شخصی در صورتی که به شکل جذاب و به دور از فخرفروشی نوشته یا تولید شوند، تعامل و اعتماد زیادی جلب میکنند. داستان های شخصی باید حول محور یک موضوع باشند. مثلا داستان من در ترک سیگار، داستان آقای فلانی در راه اندازی کسب و کار اینترنتی.

یا اصلا نمونه های واقعی؛

نبایدها

نبایدها انواع دیگری از قالب محتوا هستند که اغلب هم به شکل متنی در سایت یا تصویری در اینستاگرام منتشر میشوند. مثلا یک مقاله آموزشی با عنوان “کارهایی که نباید در سئو انجام داد” از چنین محتوایی است.

محتواهای نوع شفافیت

متاسفانه در ایران خیلی چنین نوع محتوایی را مشاهده نمیکنیم. اما در سطح وب انگلیسی بعضی از سایت ها از آن استفاده میکنند. محتوای شفافیت، زوایای مختلف کسب و کار شما را برای مخاطبان شفاف میکند.

مثلا اینکه در ماه گذشته چقدر از بودجه شرکت صرف تبلیغات شد یا چقدر از هزینه های مان مربوط به نیروها بوده و چنین مواردی که باعث افزایش اعتماد مخاطبان میشود.

پژوهش

اگر به دنبال این هستید که رهبر بازار خودتان شده و عملا به یک منبع قدرتمند تبدیل شوید، محتواهای پژوهش انتخاب های بسیار خوبی هستند. در واقع این محتواها از تحقیقات شما سرچشمه میگیرند. مثلا یک مقاله در مورد اینکه در ماه گذشته چه تعداد از مخاطبان در وب فارسی اقدام به یادگیری تولید محتوا کرده یا اینکه چند محتوا در وب فارسی منتشر شده!

آمارها

محتواهای آماری برای مخاطبان جذابیت زیادی دارند. مثلا یک پست اینستاگرامی در مورد آمار استفاده کاربران فارسی از اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی.

اصولا ما مخاطبان ایرانی منابع درستی نداریم که بتوانیم به کمک شان آمارهای مختلف را پیدا کنیم به همین دلیل برای تولید محتوای آماری به سراغ منابع خارجی و آمار غیر بومی میرویم. اما اگر بتوانیم خودمان با تحقیق به آمار برسیم، قطعا محتوایی که منتشر میکنیم ارزش بسیار بیشتری دارد.

راهنماهای آسمان خراش

قبلا در مورد محتوای آسمانخراش در وبلاگ صحبت کرده ام. به طور خلاصه، آسمانخراش ها محتواهایی هستند که بسیار طولانی بوده و جزئیات کامل موضوع را روشن میکنند.

حالا زمانی که محتوای آسمانخراش شما به شکل عملی انجام کاری را به مخاطب آموزش بدهد، نامش راهنمای آسمانخراش است. البته این اسمی است که من برایش انتخاب کرده ام و در زبان انگلیسی به آن Guide میگویند. نمونه چنین محتوایی، یک مقاله چند هزار کلمه ای همراه با ویدیو است که به شما نحوه ساخت بک لینک برای وب سایت تان را آموزش بدهد.

چک لیست

چک لیست ها، محتواهایی هستند که به صورت لیست وار، مراحل انجام یک کار را به شما یادآوری کرده یا آموزش میدهند. مثلا چک لیست سئو محتوا.

محتوای کاربرگ

محتوای کاربرگ، نوعی محتواهای لیستی بسیار خلاصه هستند. مثلا یک مطلب که شامل 12 نکته اجرایی برای افزایش سطح رضایت در مدارس است. محتواهای کاربرگ اصولا برای این تولید میشوند که به راحتی چاپ شده و استفاده شوند و کمتر وب سایتی آنها را تولید میکند.

قالب ها

الگوها و برای انجام راحت تر یک کار طراحی میشوند. مثلا الگوی طراحی پرسونا، کمک میکند پرسونای یک کسب و کار راحت تر ساخته شود، الگوی ارسال ایمیل، به صاحبان کسب و کار کمک میکند راحت تر متن ایمیل شان را بنویسند و… . به عنوان نمونه تعداد زیادی الگو، به صفحه الگوهای عنوان نویسی مراجعه کنید.

 

نمودارهای تصویری

در خیلی از محتواها، ما به عنوان نویسنده ادعاهایی میکنیم. مثلا شاید من در مقاله آموزش سئو بگویم که دیجی کالا به کمک سئو توانسته ماهانه 27 میلیون مخاطب به سایت خودش دعوت کند.

در این بین اگر بتوانم این عدد را به کمک نمودار تصویری به مخاطبان نشان دهم، سطح کیفیت محتوا را بسیار بالا برده ام. البته این نمودارها در صورتی که ظاهر خوبی هم داشته باشند، میتوانند به عنوان یک پست در شبکه های اجتماعی منتشر شوند. دقت کنید که برای به تصویر کشیدن این نمودارها باید کمی با ابزارهای طراحی مثل فتوشاپ آشنا باشید.

خلاصه تصویری های لیستی

کلمه بالا یک ترجمه نسبتا ناقص از کلمه listicle summaries است. در هر حال منظور از اینها، تصاویری هستند که چند نکته از یک موضوع را به شکل لیست وار برای مخاطب خلاصه کرده اند. مثلا من میتوانم خلاصه مطالب مقاله آموزش خلاقیت را در 3 تصویر و کلا 10 جمله خلاصه کرده و بنویسم. به این ترتیب حالا یک پست جذاب اینستاگرامی دارم! حتی میتوانم این محتواها را در خود سایت و در محتوای آن بارگذاری کنم.

پوستر!

درست است که با کلمه پوستر بیشتر به یاد تصویر بازیکنان و بازگیران می افتیم که در اتاق خواب مان میپسباندیم. اما در وب هم پوسترهای آنلاین داریم که میتوانند به عنوان یک نوع از انواع محتوا استفاده شود. پوستر در وب میتواند یک تصویر مفهونی یا اصلا یک عکس بزرگ همراه با متن نوشته ای کوچک باشد.

تصاویر اختصاصی (عکاسی)

تصاویر واقعی که با دوربین های عکاسی گرفته میشوند میتوانند احساس خوبی به مخاطب در مورد برند شما بدهند. مخصوصا اگر عکاس، حرفه ای باشد و بتواند ایده های جذابی بدهد.

نمونه این نوع محتوا را بارها در اینستاگرام و در پیج هایی که تصاویری از محصولات، از محل کسب و کار و… شان قرار میدهند، مشاهده کرده ایم.

میم ها!

میم ها، تصاویری طنز هستند که اصولا یک دیالوگ یا یک الگوی رفتاری به شکل متنی روی آنها نوشته میشود. چیزی مثل تصویر پایین:

 

برای ساخت میم باید ببینید اشاره چه چیزی در حوزه فعالیت شما قابلیت این را دارد که شما را بخنداند؟ مثلا در حوزه سئو، اغلب ما سئوکارها از این که کارفرمایان تصور میکنند سئو یک تخصص ارزان است، گلایه داریم. پس میتوانم با آن یک میم درست کنیم. میم ها را هم میتوانید در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و هم در میان مقالات وبلاگ.

کاریکاتور و کارتون ها

محتوای یک کاریکاتور یا کارتون تصویری میتواند طنز یا داستانی باشد. در هر حال ما آدم ها هم به طنز علاقه مندیم و هم داستان.

برای پیدا کردن کارتون ها در سطح وب میتوانید کلمات مرتبط را به انگلیسی جستجو کنید یا اینکه به سراغ سایت هایی مثل freepik بروید.

اسکرین شات

چه کسی گفته اسکرین شات ها فقط برای سوتی گرفتن از رفقاست؟ اتفاقا شما میتوانید از اسکرین شات ها برای تولید محتوا هم استفاده کنید.

مثلا من گاهی برای اینکه ثابت کنم که مخاطبانم فلان نظر اشتباه رایج در مورد موضوعی در سئو و تولید محتوا را دارند، از شات کمک میگیرم. حتی در دوره تولید محتوای سایت، چند شات از صفحه چت خودم با چند نفر از مدیران محتوای سایت های بزرگ کشور را نشان کاربران دادم که همه شان به دنبال نیروی تولید محتوا بودند! علاوه بر اینها، خیلی از کسب و کارها از چت مشتریان خودشان هم برای اثبات کیفیت محصول و جلب اعتماد استفاده میکنند.

 

تصویر یادداشت ها و دست نویس ها

خیلی از افراد، مخصوصا آنهایی که قبل از دنیای آنلاین در حوزه آفلاین نویسندگی میکرده اند، خلاقیت جالبی برای تولید محتوا در سایت و شبکه های اجتماعی به کار میبرند.

خلاقیت آنها این است که از یادداشت ها و دست نویس های خودشان عکس گرفته و آن را منتشر میکنند. اگر دست خط خوب یا حداقل خوانایی دارید، این ایده میتواند یک جذابیت خاص به محتواهای وب سایت شما بدهد.

 

لندینگ پیج ها

لندینگ پیج یک صفحه در وب سایت شماست! اگر گوگل آنالیتیکس بپرسیم، به هر صفحه از سایت شما که کاربران از گوگل واردش میشوند، لندینگ پیج میگوید. اما از نظر ما و متخصصان تبلیغات، لندینگ پیج، صفحه ای است که با یک هدف خاص مثل فروش فلان محصول یا ترغیب مخاطب به ارسال ایمیل و… طراحی شده. مثلا تصویر پایین از لندینگ پیج دوره پول از سایت بیشترازیک است:

 

همانطور که مشاهده میکنید، لندینگ ها اصولا با بقیه صفحات سایت تفاوت دارند، سایدبار، فوتر و منو نداشته و تمام تمرکزشان این است که مخاطب را به انجام کار مورد نظر که همان خرید و… است، وادار کنند.

 

نظرسنجی ها

به نظر من نظرسنجی ها یکی از ارزشمندترین انواع محتوا هستند. چرا که در مرحله اول اگر آنها را جذاب طراحی کنید، مخاطبان را راضی نگاه میدارید، در مرحله دوم هم به کمک شان میتوانید اطلاعات مورد نیازتان را در مورد کاربران به دست بیاورید.

مثلا در اینستاگرام یا تلگرام با انتشار یک نظرسنجی، میتوانید بفهمید که سطح دانش مخاطبان تان یا علاقه آنها به فلان محصول و خدمات چقدر است و طبق آن استراتژی محتوایی تان را تغییر بدهید. البته دقت کنید، نظرسنجی ها نباید از سوالات زیادی تشکیل شده و باعث خستگی مخاطبان شوند.

مسابقه ها و آزمون ها

مسابقات و آزمون ها یکی از انواع محتوایی هستند که میتوانند به شدت تعامل مخاطبان را جذب کنند. این نوع محتوا دست شما را در خلاقیت هم باز میگذارند.

مثلا سایت بیشترازیک چند آزمون و تست دارد که به شما در مورد خصلت های شخصیتی، ویژگی های رفتاری، دانش تان در فلان حوزه و… اطلاعاتی داده و سپس محصولاتی مرتبط را به شما معرفی میکند. به عنوان نمونه آزمون تست هوش مالی!

ابزارها

در سطح وب انگلیسی، اغلب سایت های معروف و معتبر در هر حوزه، یک سری ابزار رایگان و غیر رایگان را در اختیار مخاطبان شان قرار داده اند. مثلا وب سایت moz که در حوزه سئو فعال است، ابزارهایی مثل link explorer یا mozcast دارد که به سئوکارها و علاقه مندان کمک زیادی میکنند.

بنابراین اگر زیرساخت یا بودجه کافی دارید، میتوانید در وب سایت تان یک سری ابزار بسازید که به مخاطبان در انجام کارهای شان کمک کند.

 

چالش ها

مخصوصا اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت خوبی دارید، پیشنهاد میکنم حتما از چالش ها به عنوان نوعی محتوا استفاده کنید. چالش ها میتوانند در قالب یک مسابقه جایزه دار یا صرفا چالش هایی که برای سرگرمی ایجاد میشوند.

به عنوان نمونه، دیجی کالا چند سال یک چالش بسته بندی برگزار کرد و در آن از مخاطبان خواست ایده های طراحی بسته بندی خودشان را برایش ارسال کنند. در مقابل هم جوایز نقدی ارزشمندی برای برندگان چالش تعیین کرد.

 

بروشورها

هنوز هم خیلی از کسب و کارها برای شناساندن محصولات و خدمات خودشان از بروشورهای چاپی و غیر چاپی استفاده میکنند. این بروشورها صفحات اندکی دارند و در همین صفحات محدود، یک یا چند محصول و خدمات را به شکل جامع به مخاطب میشناسانند.

 

 

منبع : convinceandconvert

انواع محتوای دیجیتال

انواع محتوای الکترونیکی

انواع محتوا در فضای مجازی

انواع محتوای دیجیتال
انواع محتوای متنی
انواع محتوای صوتی
انواع محتوای کتاب
انواع محتوای الکترونیکی آموزشی
انواع تولید محتوا در اینستاگرام
انواع مختلف محتوا
انواع محتوای فکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *