انواع محتوا

فرقی ندارد یک پیج اینستاگرامی داشته باشید یا یک وب سایت فروشگاهی، در هر حال چیزی که باعث می‌شود مخاطبان به سمت شما آمده و درآمدتان را افزایش دهند، محتواست. اما نکته مهم اینجاست که شما باید نسبت به مخاطبان، سلیقه آنها، نوع برند و محصول و جزئیات دیگر، با انواع محتوا آشنا شده و در شرایط مختلف از آنها کمک بگیرید.

با توجه به این توضیحات، در این مقاله قرار است ابتدا انواع فرمت های محتوا را به شما معرفی کرده و سپس توضیح بدهم انواع محتوا که می‌توانید در دنیای وب منتشر کنید چه چیزهایی هستند؟

انواع فرمت های محتوا

انواع فرمت های محتوا

در بخش ابتدایی مقاله، همانطور که بالاتر هم گفتم قرار است صرفا در مورد انواع فرمت های محتوا صحبت کرده و آنها را بشناسیم. با من و این مطلب همراه باشید:

1_ محتوای متنی

مقاله ای که در حال خواندنش هستید یکی از انواع محتوای متنی است. در سطح وب و مخصوصا در وب سایت‌ها، محتوای متنی کاربرد زیادی دارد. البته اگر از قالب دنیای وب هم بیرون بیاییم، می‌بینیم در رسانه‌های غیر آنلاین هم محتوای متنی طرفدار و کاربرد زیادی دارد. مثلا روزنامه‌ها، مجلات، تبلیغاتی کاغذی و بنرها همگی بخشی از محتوایشان از نوع متنی است.

یک نکته مهم که باید در مورد محتوای متنی بدانید، این است که چه در سطح وب و چه در حالت عادی و دنیای فیزیکی، محتوای متنی که با محتوای تصویری تلفیق می‌شود، بازخورد به شدت بهتری دارد. به عنوان نمونه، چه روزنامه‌ها و چه مجلات، در کنار متن صفحات، از تصاویر هم کمک گرفته و سعی در جذاب تر کردن محتوا می‌کنند. در بخش دوم مقاله که قرار است در مورد انواع محتوا صحبت کنیم، می‌بینید که اغلب آنها هم یا از نوع متنی هستند یا از تلفیق متن و تصویر به دست می‌آیند.

2_ محتوای ویدیویی

شاید محتوای متنی پرکاربردترین نوع محتوا باشد، اما برای مخاطبان محتوای ویدیویی به شدت جذاب است و عملا این نوع محتوا، پرمخاطب ترین انواع محتوا محسوب می‌شود. احتمالا می‌دانید که در حال حاضر محبوب ترین و پرکاربرترین رسانه دنیا، یوتیوب است که یک رسانه ویدیویی محسوب می‌شود. علاوه بر این، در ایران هم رسانه ویدیویی آپارات پرمخاطب ترین رسانه است. با توجه به این، اگر قصد بازاریابی محتوایی را دارید، پیشنهاد می‌کنم حتما از محتوای ویدیویی در کنار انواع دیگر محتوا استفاده کنید.

3_ محتوای صوتی

در کشورهای غربی و آمریکایی، محتوای صوتی علاقه مندان به شدت زیادی دارند. در ایران اما چند سالی است که تازه مخاطبان نظرشان به این نوع محتوا جلب شده و در حال حرکت به سمت آن هستند. اگر هنوز نمی‌دانید محتوای صوتی چیست، محتوای صوتی همان صوتی است که در تلگرام می‌شونید و همان پادکستی است که در اپلیکیشن‌هایی مثل کست باکس یا شنوتو در اختیارتان قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه هنوز بازار محتوا به خوبی متوجه ارزشمندی محتوای صوتی در وب فارسی نشده اند، اگر برنامه ای برای آن دارید، بهتر کم کم برای شروع آن فکری کنید.

4_ محتوای تصویری

یکی دیگر از انواع محتوای دیجیتال که در این مقاله به آن اشاره می‌کنم، محتوای تصویری است. محتوای تصویری همان عکسی است که در اینستاگرام می‌بینید، همین تصاویری که در این مقاله مشاهده کرده و آن اینفوگرافیک آموزشی است که در سطح وب دست به دست می‌شود. در اغلب مواقع محتواهای تصویری به تنهایی جذابیت برای مخاطبان ندارند اما با قرار گرفتن متن روی آنها، جذاب می‌شوند. البته نسبت به نوع مخاطبان شما ممکن است این قاعده تغییر کند.

مثلا اگر در حال انتشار محتوا برای طراحان گرافیک در اینستاگرام باشید، مخاطبان شما اتفاقا به محتواهای تصویری از نمونه کارهای گرافیک بیشتر علاقه نشان می‌دهند.

انواع محتوای الکترونیکی

انواع محتوای الکترونیکی

خب، بعد از اینکه با انواع فرمت‌های محتوا آشنا شدیم، نوبت به آن است که به سراغ انواع محتوا در سطح وب رفته و ببینیم ما به عنوان یک رسانه، به طور کلی توانایی انتشار چند نوع محتوا را داریم؟ با من همراه باشید:

محتوای نمونه موردی یا case study

نمونه موردی‌ها یکی از محبوب ترین انواع محتوای الکترونیکی هستند. اما کیس استادی چیست؟ مثلا وبینار آموزش سئو صفحه محصول در سایت من یک کیس استادی است. چرا؟ چون در این محتوا من یک نمونه را از ابتدا تا انتها بررسی می‌کنم. در واقع من در این وبینار، یک صفحه از دیجی کالا را برای مخاطبان باز کرده و از 0 تا 100 سئو و بهینه سازی اش را برای آنها بررسی کرده و توضیح می‌دهم.

حالا نسبت به حیطه کاری شما، کیس استادی می‌تواند روی یک نمونه دیگر اجرا شود. مثلا کیس استادی بررسی مسیر افزایش فالوور یک پیج اینستاگرام!

نقل قول‌ها

نقل قول‌ها انواع محتوای کوچک اما جذاب هستند. شما می‌توانید نقل قول بزرگان یا بزرگان صنعت خودتان را در قالب یک فایل متنی یا تصویری در رسانه خودتان منتشر کنید. مثلا نقل قولی از انیشتین در قالب یک عکس نوشته.

مصاحبه‌ها

عملا مصاحبه انواعی از محتوا هستند که روی قدرت و اعتبار شما تاثیر زیادی می‌گذارند. در این نوع محتوا شما به سراغ یک فرد معروف یا شاید نه چندان معروف رفته و در مورد موضوعی با او صحبت می‌کنید. نمونه موفق این محتوا، محتوای نیلوفر مرداب در وب سایت بیشتر از یک است که در آن مدیر مجموعه، با افراد موفق در مورد شرایط اقتصادی، روش های موفق شدن و… مصاحبه می‌کند. مشاهده یا شنیدن این محتوا روی ذهن مخاطب تاثیر مثبت زیادی دارد.

اخبار!

بله دقیقا شما می‌توانید از اخبار هم به عنوان انواع محتوای پرمخاطب و الکترونیکی استفاده کرده و آنها را در سایت و پیج خودتان منتشر کنید. به عنوان نمونه اگر در حوزه سئو سایت فعالیت می‌کنید، می‌توانید در دسته بندی خبرهای سایت خودتان، محتواهای خبری در مورد آپدیت‌های الگوریتمی جدید، قوانین جدید، اتفاقات و… محتوا منتشر کنید.

علاوه بر این، این محتواهای خبری می‌تواند به شکل عمومی تری هم باشد. مثلا موضوعاتی که روی صنعت سئو تاثیر دارند ولی به شکل مستقیم با آن مرتبط نیستند. چیزی مثل افزایش قیمت دلار که باعث افزایش قیمت بک لینک می‌شود. همینطور این اخبار می‌تواند مستقیما به خود وب سایت شما مرتبط باشد و در مورد برندتان اطلاعاتی ارائه کند.

 

منبع : convinceandconvert

انواع محتوای دیجیتال

انواع محتوای الکترونیکی

انواع محتوا در فضای مجازی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *