تولید محتو چیست؟

قبل از شروع مقاله: اگر به دنبال یک آموزش رایگان برای تولید محتوا هستید، مقاله آموزش تولید محتوا را بخوانید. اما اگر می‌خواهید بدانید تولید محتوا چیست، چه کاربردی دارد و چطور می‌توان از آن کسب درآمد کرد؛ مطالعه همین مقاله را ادامه دهید.

من الان در حال نوشتن یک مقاله هستم؛ در واقع من دارم تولید محتوا می‌کنم! روز قبل کنار یکی از دوستانم بودم که در حال ضبط کردن یک پادکست 5 دقیقه‌ای بود؛ خب راستش را بخواهید او هم در حال تولید محتوا بود؛ ویدیوهای طنز حمید ماهی صفت در اینستاگرام را دیده‌اید؟ خب زمانی که او و تیمش در حال ساخت این ویدیوها هستند هم در واقع تولید محتوا می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت تولید محتوا یعنی تولید کردن هرچیزی که شما می‌توانید آن را به کمک یک دستگاه دیجیتالی مثل موبایل یا رایانه مشاهده کنید و بشنوید. حتی می‌توان ساختن بنرهای تبلیغاتی و نوشتن کتاب‌های فیزیکی را هم تولید محتوا دانست.

اما این تعریفی نیست که من می‌خواهم در جواب سوال تولید محتوا چیست به شما بدهم؛ من هم مثل شما به دنبال یک تعریف جامع، خلاصه و البته ساده می‌گردم:

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟

همانطور که در بالاتر مشاهده کردید؛ تولید محتوا می‌تواند به فعالیت‌های مختلفی اشاره کند. اما بگذارید این بار کمی صمیمانه‌تر جواب بدهم. در واقع در سطح وب از کلمه تولید محتوا بیشتر برای اشاره به 2 موضوع استفاده می‌شود:

  1. تولید محتوای وب سایت که به معنی نوشتن همین مقاله‌ای است که شما در حال خواندنش هستید،
  2. تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی مثل همان پست اینستاگرامی که امروز مشاهده کردید و برای چند نفر از دوستانتان فرستادید.

حالا اگر بخواهم باز هم کمی جمعی‌تر صحبت کنم؛ اغلب منظور از تولید محتوا همان نوشتن مقالات سایت است و برای اشاره به محتوای شبکه‌های اجتماعی؛ از عبارت “تولید محتوای شبکه های اجتماعی” استفاده می‌شود.

چرا به تولید محتوا نیاز داریم؟ اهداف تولید محتوا

چرا به تولید محتوا نیاز داریم؟ اهداف تولید محتوا

ببینید، اگر همین حالا در گوگل جستجو کنید “خرید موبایل” سایت mobile.ir را در رتبه یک گوگل مشاهده می‌کنید، بعد از آن سایت دیجی کالا قرار دارد و به همین ترتیب بقیه سایت‌ها پایین‌تر از آنها قرار گرفته‌اند. اما یک سوال مهم، چرا دیجی کالا اول نیست؟ اصلا چرا آن سایتی که در رتبه دهم قرار گرفته به رتبه اول گوگل نمی‌رسد؟ خب جواب این است: سئو (seo)!

سئو و تولید محتوا

سئو و تولید محتوا

سئو فرآیندی است که صاحبان سایت‌ها و سئوکارها باید روی یک سایت آن را پیاده سازی کنند تا گوگل و بقیه موتورهای جستجو با بررسی کیفیتِ پیاده سازی‌اش، به سایت روی کلمات مختلف رتبه بدهند. مثلا ممکن است سایت من روی کلمه آموزش تولید محتوا رتبه یک گوگل باشد و روی کلمه آموزش بازاریابی دیجیتال رتبه 55 گوگل! چرا؟ جواب به این موضوع برمی‌گردد که روی هر کلمه کلیدی، چقدر نسبت به رقبا بهتر بوده‌ام. اما خب همه اینها چه ربطی به تولید محتوا داشت؟

یکی از 210 فاکتور سئو که باید در هر سایت پیاده سازی شود، تولید محتواست. اما موضوع اینجاست که این فاکتور به تنهایی اهمیت به شدت بالایی برای گوگل دارد. گوگل می‌گوید:

“تا زمانی که محتوای مفیدی در وب سایتتان نبینم، به شما اجازه ورود به صفحات و نتایج اول را نمی‌دهم.”

البته دقت کنید که گاها محتوای مورد نظر گوگل متن نیست، بلکه ممکن است بعضی مواقع صرفا به یک ویدیو یا حتی صوت هم راضی شود.

در هر حال، هدف اصلی اغلب کسب و کارها از تولید محتوا و استخدام نیروی تولید محتوا، نوشتن مقالات سئو شده روی وب سایتشان است. هدف دیگری هم وجود دارد؟ بله!

رابطه فروش و تولید محتوا

فروش

خب از اینجا به بعد مقاله، با یک مفهوم جدید آشنا می‌شویم: بازاریابی محتوا! دقت کنید که بازاریابی محتوا و تولید محتوا شباهت‌های زیادی دارند اما نمی‌توانیم آنها را دقیقا مثل هم بدانیم! حالا این بازاریابی محتوا چیست؟ قبلا در مورد آن در مقاله بازاریابی محتوا توضیحات کاملی داده‌ام اما به طور خلاصه:

بازاریابی محتوا یا content marketing یک روش بازاریابی است که در آن به جای اینکه دنبال مخاطب باشیم، سعی می‌کنیم با ارائه یک محتوای رایگان، نظر او را جلب کرده و به خرید محصولات و خدماتمان ترغیبش کنیم!

اوه، عذرخواهی می‌کنم. باز هم وارد دنیای تعریف‌های آکادمیک شدم! بگذارید با یک مثال مفهوم را بهتر به شما توضیح بدهم: تصور کنید واژه آموزش بازاریابی را در سطح وب جستجو می‌کنید. لینک اول گوگل، مقالهای از سایت x وجود دارد. شما وارد مقاله می‌شوید و یک محتوای رایگان به شدت عالی را مشاهده می‌کنید. محتوایی که علاوه بر متن، از صوت، ویدیو و تصویر هم کمک گرفته تا یک آموزش جامع و جذاب بازاریابی در اختیارتان قرار بدهد.

بعد از اینکه محتوا را خواندید، نسبت به این برند خوشبین می‌شوید، چون در همین مدت زمان کوتاه و به صورت رایگان یک چیز از آنها یاد گرفتید. حالا در بخشی از سایت می‌بیند که آنها یک دوره آموزش بازاریابی چند ساعته هم دارند!

اگر از همان ابتدا به جای مقاله آموزشی رایگان با این دوره برخورد می‌کردید، چقدر احتمال داشت که آن را بخرید؟ الان چطور؟ خب مطمئنا در حال حاضر احتمال خرید دوره از طرف شما بالاتر می‌رود، چون آنها به کمک تولید محتوا، بازاریابی محتوا کرده‌اند. یعنی یک محتوای رایگان مفید به شما داده و سپس محصولشان را برای فروش در اختیارتان قرار می‌دهند.

یک نمونه واقعی این صحبت‌ها هم سایت دیجی کالا است. زمانی که شما برای خرید گوشی lg به دیجی کالا بروید، این سایت علاوه بر یک نقد منصفانه، اطلاعاتی در مورد این تلفن همراه به شما می‌دهد که حتی خود “کو این-هه“(سازنده lg) هم نمی‌توانست آن را در اختیارتان بگذارد! در اصل این توضیحات جامع و منصفانه محصول هم یک بازاریابی محتواست که البته به کمک یک نیروی تولید محتوا نوشته شده.

پس تا اینجا فهمیدیم که تولید محتوا 2 کار برای کسب و کار می‌کند:

  • جذب مخاطب،
  • ترغیب مخاطب.

کسب و کارها چطور از محتوا درآمد کسب می‌کنند؟؟

خب در اغلب مواقع هدف از جذب مخاطب چه به کمک تولید محتوا و چه راهکارهای دیگر؛ رسیدن به درآمد است. یعنی چه من که در حال نوشتن مقاله هستم؛ چه شرکتی که در اینستاگرام وب سایت خودش پست می‌گذارد، چه آن فرد معروفی که در یوتیوب یا آپاراتش محتوا منتشر می‌کند؛ همه در نهایت با هدف کسب درآمد فعالیت می‌کنیم. اما چه نوع کسب درآمدی؟ کسب درآمد به 2 شکل از محتوا ممکن است:

  • جذب مخاطب و فروش محصول و خدمات به او،
  • جذب مخاطب زیاد و در مقابل کسب درآمد از تبلیغات.

مثلا همانطور که گفتم هدف نهایی و اصلی محتوایی که در سایت من منتشر می‌شود ارائه محصول و خدمات به کاربر است اما هدف نهایی محتوایی که در یک سایت خبری مثل ایسنا منتشر می‌شود؛ کسب درآمد از تبلیغات است.

تولید محتوا صرفا برای کسب درآمد انجام می‌شود؟

نه! در بالاتر گفتم اغلب هدف از تولید محتوا کسب درآمد است؛ اما گاها محتوا یک هدف دیگر هم دارد: اثرگذاری!

مثلا بعضی از وب سایت‌های دینی-دولتی صرفا با این هدف محتوا منتشر می‌کنند که روی جوانان اثرگذاری داشته باشند؛ بعضی از خبرگذاری‌ها صرفا با هدف تاثیرگذاری طبق خواسته جناح خودشان محتوا می‌نویسند و یک فرد معروف هم ممکن است فقط برای رشد جامعه، فرهنگ سازی و… تولید محتوا کند.

البته اینطور نیست که بگوییم تولید محتوا یا با هدف کسب درآمد انجام می‌شود یا صرفا اثرگذاری؛ بلکه بعضی مواقع هدف هر دو اینها هدف هستند! مثلا:

وب سایت من؛ خانه محتوا، با هدف اصلی کسب درآمد راه‌اندازی شده، اما در کنار این من قصد دارم به کمک این سایت و تولید محتوایی که در آن دارم بتوانم روی افراد تاثیر بگذارم. چطور؟

خب هدف من اثرگذاری روی آن دسته‌ای است که علاقه‌ای به شغل‌های کارمندی ندارند، همینطور اثرگذاری روی آن دسته‌ای که به دنبال یک شغل مناسب و با درآمد خوب می‌گردند و البته اثرگذاری روی آن دسته از صاحبان کسب و کار که می‌خواهند وارد دنیای کسب و کار آنلاین شوند. در واقع من با آموزش تولید محتوا به این افراد علاوه بر کسب درآمد، به هدف دیگرم که همان اثرگذاری است هم می‌رسم!

چطور از محتوا کسب درآمد کنیم؟

خب زمانی که صحبت از درآمد می‌شود؛ بحث به جاهای جذاب خود می‌رسد. ببینید به طور کلی 2 راهکار برای کسب درآمد از تولید محتوا وجود دارد:

راهکار اول برای افرادی است که می‌خواهند یک کسب و کار داشته باشند و به کمک محتوا خودشان را در مقابل دید مخاطبان قرار بدهند. مثلا دیجی کالا برای اینکه بتواند مشتریان بیشتری جذب کند؛ هر روز محتوای بیشتری تولید می‌کند. از مقایسه میان محصولات مختلف گرفته تا اخبار جدید مربوط به تکنولوژی و… راه‌اندازی چنین کسب و کاری مطمئنا نیاز به سرمایه اولیه و البته صرف زمان زیادی دارد؛ اما در هر حال شدنی است.

راهکار دوم اما برای آن دسته از افرادی است که می‌خواهند به عنوان یک محتوانویس یا تولید کننده محتوا فعالیت کنند. در واقع این افراد قرار است برای آن اشخاص یا شرکت‌هایی کار کنند که می‌خواهند به کمک محتوا درآمد داشته باشند. مثلا در تیم دیجی کالا تعداد زیادی تولید کننده محتوا مشغول به کارند.

همینطور خیلی از تولید کنندگان محتوا مثل من اصلا علاقه‌ای به کارمندی ندارند؛ به همین خاطر است که به شکل دورکاری یا آزادکاری (فریلنسری) و در منزل کار می‌کنند. این یکی از مزیت‌های شغل تولید محتواست که می‌توانید آن را در هر محلی و صرفا به کمک یک لپ‌تاپ انجام بدهید.

نقشه مسیر کسب درآمد از تولید محتوا سایت

حالا اگر قصد دارید از روش دوم کسب درآمد داشته باشید و به عنوان یک نیروی تولید محتوا کار کنید؛ باید مسیر یادگیری آن را بگذرانید. برای این موضوع 2 راه حل دارم:

راه حل اول شرکت در دوره جامع آموزش تولید محتوای سایت است. در این دوره از الفبای تولید محتوا کارمان را شروع می‌کنیم و به تکنیک‌های کسب درآمد از آن می‌رسیم.

راه حل دوم اما استفاده از مقالات آموزشی رایگان سایت است. مطمئنا که این مقالات نمی‌توانند مثل دوره آموزشی چند ساعته به شما کمک کنند؛ اما می‌توانند برای شروع انتخاب خوبی باشند.

انواع تولید محتوای متنی در سطح وب کدام است؟

به طور کلی صفحات نیازمند تولید محتوای متنی در سطح وب 2 دسته هستند. دسته اول صفحاتی که نیاز به مقاله دارند. مثلا برای تولید محتوا در مورد عبارت‌های زیر، نویسنده محتوا باید مقاله بنویسد:

دسته دوم صفحاتی هستند که نیاز به مقاله ندارند؛ بلکه نیاز به متن تبلیغاتی دارند. یعنی نیاز به متنی دارند که مخاطب با خواندنشان ترغیب به خرید یک محصول یا حداقل افزایش میزان رابطه با یک برند بشود. مثلا:

  • صفحه محصول آیفون 7،
  • صفحه محصول دوره آموزش فن بیان
  • و…

به متنی که در این صفحات نوشته می‌شود؛ متن تبلیغاتی می‌گویند. نویسنده این متن‌ها می‌تواند یک تولید کننده محتوای عادی یا یک فرد مسلط به مهارت تبلیغ نویسی باشد. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، مقاله تبلیغ نویسی چیست را بخوانید.

فرمت های مختلف تولید محتوا

تمرکز من برای نوشتن این مقاله آشنایی مخاطبان با رایج‌ترین نوع محتوا یعنی همان مقاله نویسی یا محتوای متنی بود. اما خالی از لطف نیست اشاره‌ای هم داشته باشم به انواع فرمت‌های محتوای موجود در سطح وب.

در حال حاضر یک تولید کننده محتوا می‌تواند در این فرمت‌ها محتوا بسازد:

  • محتوا متنی،
  • محتوای تصویری و گرافیکی،
  • محتوای ویدیویی،
  • محتوای صوتی و پادکست.

البته دقت کنید که هر کدام از این انواع فرمت محتوا، به تنهایی یک دنیای متفاوت برای خودشان هستند و افراد متخصصی را در خودشان جای داده‌اند.

تاریخچه تولید محتوا

زمانی که در مورد تاریخچه تولید محتوا جستجو کنید؛ به ادعاهای مختلفی برمی‌خورید. مثلا بعضی می‌گویند اولین نمونه های تولید محتوا به زمانی  برمی‌گردد که انسان‌های غارنشین روی دیوارها نقاشی می‌کردند! خب اگر بخواهیم تعریف محتواها را “هرچیزی که می‌توان دید و شنید” در نظر بگیریم؛ می‌توان گفت این نقاشی‌های دیواری غارنشینان هم اولین نمونه‌های تولید محتوا هستند.

اما اگر کمی با دید واقعی‌تر نگاه کنیم و به دنبال اولین نمونه‌های تولید محتوا در جهت کسب درآمد در کسب و کار بگردیم؛ احتمالا شرکت John Deere نمونه خوبی است. این کسب و کار بزرگ که در زمینه ماشین آلات کشاورزی فعالیت می‌کند؛ در سال 1895 مجله چاپی خودش را برای کشاورزان راه‌اندازی کرد. به این ترتیب توانست با تولید و ارائه محتوا به مخاطبان هدف، تعداد زیادی مشتری برای کسب و کارش جذب کند. نام این مجله چاپی The Furrow بود.

در ایران اما از تاریخچه تولید محتوا اطلاعات دقیق و کاملی در دست نیست. اگر بخواهم اولین وب سایت‌های تولید کننده محتوا که هنوز هم در سطح وب ماندگار هستند را نام ببرم؛ فکر می‌کنم اینها نمونه‌های خوبی باشند:

  • بیتوته،
  • نمناک،
  • ترفندستان.

علاوه بر اینها فکر می‌کنم وب سایت دیجی کالا یکی از اولین کسب و کارهایی باشد که به شکل دقیق روی تولید محتوا تمرکز کرد و البته توانست به کمک آن به نتایج خوبی دست پیدا کند.

کلام آخر؛ سوالی دارد؟

خب در این مقاله سعی کردم در یک فضای صمیمی، گاها طنز و در کل خسته نکننده (!) به تمامی سوال‌هایی که ممکن است در ذهن شما پیرامون تولید محتوا شکل گرفته باشد جواب دهم. اما اگر هنوز سوالی در مورد مفاهیم این مقاله دارید، آن را در بخش نظرات همین مطلب بپرسید تا در زمان کوتاهی به آن جواب بدهم. با آرزوی موفقیت.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *