آموزش بازنویسی

اگر شما هم چیزهایی در مورد بازنویسی کردن متن شنیده‌اید اما هنوز نمی‌دانید چطور انجام می‌شود؛ نگران نباشید! در اصل این مشکلی است که اغلب تولید کنندگان محتوا و هر کسی که قصد ورود به دنیای نویسندگی را دارد، با آن روبرو می‌شود. در این مقاله می‌خواهم به شکل دقیق و همراه با مثال به شما آموزش بدهم که بازنویسی چیست و چطور می‌توان به کمک آن محتوای یونیک و گوگل‌پسند تولید کرد!

بازنویسی متن چیست؟ (paraphrasing)

بازنویسی متن چیست؟ (paraphrasing)

بازنویسی یا پارافرایز کردن متن به معنای دوباره نویسی یک متن با شکل و شمایلی متفاوت است. بهتر است بگویم در بازنویسی ما در حال کپی کردن یک محتوا اما با لحن، کلمات، زاویه دید و… متفاوت هستیم! اما چرا؟ چرا بازنویسی می‌کنیم؟

با توجه به اینکه وب سایت خانه محتوا به صورت تخصصی در زمینه تولید محتوا آموزش می‌دهد، بیخیال کاربردهای بازنویسی در نویسندگی می‌شوم و صرفا به دلیل انجام آن در تولید محتوا اشاره می‌کنم:

ما برای تولید محتوای گوگل پسند بازنویسی می‌کنیم. در اصل گوگل به کمک الگوریتم پاندا خود قابلیت تشخیص محتوای کپی شده از محتوای یونیک و جدید را دارد. در ادامه هم به محتواهای کپی شده اجازه دریافت رتبه خوب در نتایج را نمی‌دهد. بنابراین نویسندگان به جای کپی کردن در تولید محتوا، متن‌ها را بازنویسی می‌کنند.

البته یک نکته مهم: اصولا زمانی به بازنویسی روی می‌آوریم که؛

  • منابع خارجی معتبر در اختیار نداشته باشیم،
  • اطلاعات کافی در مورد موضوع در اختیارمان نباشد،
  • بخواهیم سریع یک محتوا تولید کرده و به کیفیت آن اهمیت ندهیم.

بنابراین اگر هدفتان تولید محتوای گوگل‌پسند و البته کاربرپسند است؛ بهتر است به سراغ روش‌های دیگر تولید محتوا، یعنی ترجمه و تالیف بروید.

آموزش بازنویسی متن

آموزش بازنویسی متن

بگذارید قبل از اینکه سراغ تکنیک های بازنویسی متن برویم؛ اول با هم یک نمونه از آن را ببینیم تا تمامی سوالات ذهنی موجود در ذهنمان برطرف شود. البته اگر سوالی هم باقی ماند نگران نباشید چون در بخش نظرات جواب آن را در اختیارتان می‌گذارم. در هر حال برای بازنویسی کردن، به سراغ یک تکه متن از مقاله سئو محتوا می‌روم:

((شما می‌توانید برای سئو کردن یک صفحه، لینک را به زبان فارسی یا انگلیسی بنویسید. با توجه به اینکه لینک‌های فارسی، کمی در زمان اشتراک گذاری در صفحات وب و… ظاهر بدی پیدا می‌کنند، من همیشه از کلمات انگلیسی استفاده می‌کنم.))

قصد دارم این تکه از متن را بازنویسی کنم. نتیجه نهایی این است:

((هر صفحه از وب سایت شما می‌تواند یک لینک به زبان فارسی یا انگلیسی داشته باشد؛ اما کدام بهتر است؟ من پیشنهاد می‌کنم برای ساخت لینک از کلمات انگلیسی استفاده کنید؛ چون لینک‌های فارسی بعد از به اشتراک گذاشته شدن در سطح وب، کمی از نظر ظاهری مشکل پیدا می‌کنند.))

همانطور که در بالا می‌بینید؛ برای بازنویسی متن:

  • صرفا به عوض کردن کلمات با کلمات مترادف بسنده نکردم،
  • همان جملات را در جای خودشان تغییر ندادم،
  • کل ساختار متن تغییر کرد،
  • کلمات اصلی و تاثیرگذار در متن اغلب هنوز همان کلمات قبلی هستند،
  • متن هنوز همان مفهوم قبلی را دارد.

این نمونه بازنویسی را در اینجا به شما نشان دادم تا مطمئن شوید بازنویسی فقط به معنی عوض شدن خود کلمات نیستند. اما قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله بروم باید این را بگویم که بازنویسی کردن این قسمت از متن برای من کمتر از 30 ثانیه زمان برد! بنابراین تصور نکنید که انجام آن کار سختی است؛ بلکه بعد از چند بار تمرین دستتان در آن راه می‌افتد.

روش ها و تکنیک های بازنویسی متن برای تولید محتوا

روش های بازنویسی

شاید خیلی از نویسندگان سطح وب بدون دانستن تکنیک های بازنویسی این کار را یاد گرفته باشند؛ اما من ترجیح می‌دهم در این بخش از مقاله چند تکنیک را هم به شما آموزش بدهم تا شاید در انجامش سریع‌تر شوید:

1_ تغییر ضمیر

در مثالی که بالاتر از بازنویسی برای شما زدم، اگر دقت کنید همان ابتدا تغییر ضمیر را می‌بینید! جمله اول در مورد خود مخاطب شروع می‌شود اما جمله دوم با اشاره به سایت مخاطب. علاوه بر این تغییر دادن خود ضمیر یکی دیگر از تکنیک های بازنویسی است.

مثلا در جمله‌ای نوشته شده:((شما می‌توانید برای بهینه سازی سرعت سایتتان از GTMETRIX کمک بگیرید)) و در مقابل با تغییر ضمیر این جمله به این شکل نوشته می‌شود:((ما می‌توانیم برای بهینه سازی سرعت سایتمان از GTMETRIX کمک بگیریم.))

البته تغییر ضمیر به تنهایی کافی نیست و باید از بقیه تکنیک‌ها هم برای بازنویسی متن استفاده کرد.

2_ تغییر افعال

ما در زبان فارسی فعل‌های مترادف خیلی زیادی داریم که در بازنویسی می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. به عنوان نمونه همین جمله‌ای که در مثال بالا استفاده شد را مثال می‌زنم:

((ما می‌توانیم برای بهینه سازی سرعت سایتمان از GTMETRIX کمک بگیریم.))

نمونه متن بازنویسی با تغییر افعال و ضمیر:

((شما باید برای بهینه سازی سرعت سایت، از GTMETRIX استفاده کنید.))

3_ تغییر جای جملات برای پارافرایز متن

تغییر جای جملات

این یکی، تکنیک مورد علاقه من است. در این تکنیک کافی است کمی جایگاه جزئیات جمله را عوض کنید. در اصل یک تغییر کوچک در نهاد و گزاره جمله ترتیب همه چیز را می‌دهد:

((ما می‌توانیم برای بهینه سازی سرعت سایتمان از GTMETRIX کمک بگیریم.))

نمونه بازنویسی با تغییر فعل، ضمیر و جایگاه جملات:

((سایت GTMETRIX به شما در بهینه سازی سرعت سایتتان کمک می‌کند.))

4_ افزایش یا کاهش حجم جمله

راهکار چهارم، افزایش حجم جمله است. در این تکنیک سعی می‌کنم همان جمله را با همان مفهوم، به شکلی بزرگتر یا خلاصه‌تر بیان کنم. مثلا:

((ما می‌توانیم برای بهینه سازی سرعت سایتمان از GTMETRIX کمک بگیریم.))

نمونه بازنویسی متن به کمک تکنیک افزایش یا کاهش حجم جمله:

((اگر قصد بهینه سازی سرعت سایتتان را دارید؛ یک راهکار دیگر هم در مقابلتان وجود دارد: استفاده از ابزار یا بهتر است بگویم وب سایت GTMETRIX))

یا در نمونه کاهش حجم:((وب سایت GTMETRIX یک ابزار عالی برای افزایش سرعت سایت است.))

5_ اضافه کردن داستان و مثال و آمار

داستان و مثال

و در نهایت آخرین تکنیک بازنویسی که در این مقاله در موردش با شما صحبت می‌کنم؛ اضافه کردن داستان و مثال و آمار است. این 3 موضوع علاوه بر بازنویسی، باعث ایجاد جذابیت در مقاله شما می‌شود. بگذارید همین را هم با یک مثال برایتان توضیح بدهم. جمله را پایین را یک بار دیگر بخوانید:

((وب سایت GTMETRIX یک ابزار عالی برای افزایش سرعت سایت است.))

و حالا همان متن به علاوه مثال:

((وب سایت GTMETRIX یک ابزار عالی برای افزایش سرعت سایت است. به عنوان مثال شما می‌توانید با وارد کردن آدرس وب سایت خودتان در این ابزار، از خطاهای مختلفی که باعث کاهش سرعت سایتتان شده مطلع شوید. این خطاها عبارتند از حجم بالای تصاویر، وجود کدهای اضافه و…))

کلام آخر

خب بالاخره به انتهای مقاله آموزش بازنویسی از سری مقالات آموزش تولید محتوا رسیدیم. انتظار دارم بعد از مطالعه کامل این مقاله و البته چند بار تمرین کردن، بتوانید به یک استاد بازنویسی متن، بازنویسی شعر، بازنویسی ضرب‌المثل و هر چیز خواندنی دیگر تبدیل شوید. به عنوان نکته آخر این موضوع را هم بیان کنم:

بعضی از نویسندگان ترجیح می‌دهند بعد از خواندن یک جمله یا پاراگراف از متن آن را بازنویسی کرده و سراغ جمله بعدی بروند. اما من پیشنهاد می‌کنم به جای این کار، حداقل یک بخش کامل متن را خوانده و سپس بازنویسی‌اش کنید. به این ترتیب متن منسجم و با کیفیت‌تری می‌نویسید.

اگر سوال یا نظری در مورد ایم مطلب دارید، در بخش نظرات منتظرتان هستم :)

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *