سئو چیست؟ همه چیز به زبانی ساده اما جامع!

سئو چیست؟ سئو پول است! سئو قدرت است! یعنی چه؟ اگر من را بشناسید می‌دانید که خیلی اهل رویایی حرف زدن نیستم، پس این جملات را چرا به زبان می آورم؟؟

خب راستش را بخواهید اصلا رویایی حرف نزدم، در واقع امروز سئو یا SEO هم پول است و هم قدرت! در ادامه بیشتر توضیح می‌دهم:

سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو همان چیزی است که باعث می‌شود وقتی یک کلمه را در گوگل جستجو می‌کنید، صرفا 10 سایت را در صفحه اول ببینید، در حالی که احتمالا بیشتر از چند صد سایت مختلف در آن حوزه وجود دارند و همه آنها هم می‌خواهند روی این کلمه در صفحات اول دیده شوند. بگذارید یک مثال بزنم:

شما کلمه آموزش نویسندگی را در گوگل جستجو می‌کنید و می‌بینید که در صفحه اول، در کنار 9 سایت دیگر، سایت من، خانه محتوا هم دیده می‌شود. نکته جالب اینجاست که در کنار ما 10 سایت صفحه اول، حدود 100 سایت دیگر هم وجود دارد که دلشان می‌خواهد وقتی کاربر عبارت آموزش نویسندگی را جستجو می‌کند، در صفحه اول دیده شوند.

اما چرا من و این 9 تای دیگر در صفحه اول هستیم؟ خب در واقع همه چیز به سئو ربط دارد. در اصل سئو یا SEO است که تعیین می‌کند هر سایت روی هر کلمه کلیدی در چه جایگاهی باشد. اما خب این سئو چیست؟

SEO از واژه SEARCH ENGINE OPTIMIZATION ساخته شده. این کلمه به معنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است. در سئو، ما یک سری فاکتورهای از پیش تعیین شده را روی سایت‌مان پیاده سازی می‌کنیم، سپس گوگل و بقیه موتورهای جستجو به بررسی سایت ما پرداخته و نسبت به کیفیت کارمان در پیاده سازی این فاکتورها روی سایت، تصمیم می‌گیرند که رتبه سایت‌مان در هر کلمه چه رتبه‌ای باشد؟

بگذارید مثل همیشه باز هم با یک مثال جلو بروم:

تصور کنید شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید و می‌خواهید روی کلمه خرید موبایل به صفحه اول برسید. گوگل در اصول سئو گفته که شما باید برای رسیدن به صفحه اول در این کلمه و کلمات دیگر، حدود 200 فاکتور سئو را روی سایت‌تان پیاده سازی کنید. چه فاکتورهایی؟ مثلا:

  • سرعت مناسب صفحه،
  • تولید محتوای مفید کاربردی برای کاربر،
  • بهینه سازی سایت از لحاظ ظاهری،
  • بهینه سازی سایت برای نمایش در تلفن‌های همراه،
  • و…

حالا تصور کنید شما همه فاکتورهای سئو را روی سایت‌تان پیاده سازی کرده‌اید. بعد از آن گوگل به سراغ‌تان آمده و بررسی می‌کند که در پیاده سازی این فاکتورها، نسبت به رقبا چقدر بهتر یا بدتر عمل کرده‌اید؟ مثلا زمانی که سرعت سایت شما از سرعت سایت X که یکی از رقبای‌تان است بهتر باشد، گوگل یک امتیاز مثبت برای‌تان در نظر گرفته و احتمال دارد به همین دلیل، رتبه بهتری نسبت به آن سایت به شما بدهد.

فاکتورهای سئو سایت چند تا هستند؟

فاکتورهای سئو سایت چند تا هستند؟

خب همیشه زمانی که صحبت از فاکتورهای سئو می‌شود، سئوکارها می‌گویند حدود 200 تا 220 فاکتور در سئو سایت وجود دارد. اما نترسید! در واقع قرار نیست همه این فاکتورها را دائما روی سایت‌تان پیاده سازی کنید. در واقع اصلا هم سئو آنقدرها چیز ترسناکی نیست. بگذارید توضیح بدهم:

ببینید، تعداد زیادی از فاکتورهای سئو، اصلا آنقدرها هم مهم نیستند! شاید از این 200 فاکتور، نزدیک به 70 تا 80 تا اصلی‌ها باشند. تازه از آنها 70 تا 80 عدد هم کمتر از 20 درصد نیاز به فعالیت مداوم دارند. بگذارید مثال بزنم:

مثلا در میان فاکتورهای 200 تایی، یک فاکتور این است که کلمه کلیدی اصلی کسب و کارتان در نام دامنه‌تان وجود داشته باشید. به عنوان نمونه در سایت من، خانه محتوا، کلمه محتوا در دامنه وجود دارد که به این سئو سایت کمک می‌کند. اما حالا اگر نام دامنه سایت من بدون این کلمه باشد اشکالی به وجود می‌آید؟ نه بلکه فقط این یکی از فاکتورهای نه چندان ارزشمند است که رعایت نشده. دقیقا تعداد زیادی از دیگر فاکتورهای سئو هم همین نکات ریز نه خیلی ارزشمند هستند.

از آنطرف گفتم که تعداد زیادی هم فاکتور مهم وجود دارند اما نیاز به فعالیت مداوم روی آنها ندارید. مثلا در سرعت سایت یکی از مهم‌ترین موردها در سئو است. اما نکته جذاب اینجاست که اگر شما یک بار سرعت سایت‌تان را در همان ابتدا بهینه کرده و جزئیاتش را رعایت کنید، دیگر تا چند سال نیاز به بررسی دوباره آن ندارید!

اگر بخواهم از میان فاکتورهای سئو، مهم‌ترین آنها را نام ببرم که بیشتر از همه نیاز به انرژی، زمان و البته هزینه دارند، باید به این 2 اشاره کنم:

  • بک لینک،
  • محتوا!

سئو و تولید محتوا

منظور از محتوا، همین مقاله‌ای است که در حال خواندنش هستید، همان متنی است که در صفحات محصول سایت‌های فروشگاهی می‌بینید و اصلا همان ویدیو آموزشی کوتاهی است که در یک صفحه از سایت منتشر شده.

مهم‌ترین فاکتور در سئو سایت، محتواست! این یعنی حتی اگر شما تمامی فاکتورهای سئو را رعایت کنید اما محتوا نداشته باشید، حتی یک بازدید هم از سئو جذب نمی‌کنید!

اما چرا؟ درک جواب این سوال آسان است: در واقع کافی است صرفا ساختار گوگل را درک کنیم. یعنی بفهمیم رسالت اصلی گوگل چیست؟ ببینید مهم‌ترین دلیلی که من و شمای مخاطب به سراغ گوگل رفته و در آن جستجو می‌کنیم، این است که می‌خواهیم به یک محتوا برسیم.

چه زمانی که عبارت خرید موبایل را جستجو می‌کنیم، چه وقتی در آن جستجو می‌کنیم آموزش سئو و چه وقتی که عبارت “آموزش پخت خورشت سبزی” را جستجو می‌کنیم، در همه این شرایط صرفا محتوا می‌خواهیم. در اصل همه مخاطبان از گوگل محتوا می‌خواهند و اصلا رسالت گوگل، رساندن مخاطب به محتواست.

بنابراین زمانی که محتوایی وجود نداشته باشد، کاربری نیست که عبارتی را جستجو کند و زمانی که کاربر نباشد، گوگل با آن عظمت و کسب و کار میلیارد دلاری‌اش از بین می‌رود.

بنابراین، اینجاست که می‌توانم به جرئت بگویم محتوا پایه و همه چیز در سئو است!

سئو و بک لینک

بالاتر گفتم که مهم‌ترین فاکتورهای سئو سایت از میان 200 و اندی فاکتور، محتوا و بک لینک هستند. سپس در مورد محتوا صحبت کردم اما این بک لینک دقیقا چه چیزی است؟

ببینید، در سطح وب محتواهای زیادی وجود دارد. ربات‌های گوگل هم متاسفانه یا خوشبختانه آنقدرها توانایی بررسی کیفیت هر محتوا را ندارند. یعنی نمی‌توانند مثل یک آدم جلوی رایانه نشسته و تشخیص بدهند که این مقاله به دلیل زبان ساده، ظاهر جذاب و… اش مستحقِ بودن در لینک یک یا صفحه اول است.

بنابراین گوگل مجبور است برای تشخیص کیفیت صفحات مختلف، از دیگر فاکتورها هم کمک بگیرد. یکی از این فاکتورهای مهم، بک لینک است. بک لینک دقیقا آن لینکی است که از یک سایت دیگر در سطح وب، به سایت شما داده می‌شود.

این یعنی مثلا اگر

چرا سئو پول و قدرت است؟

 

 

انواع سئو

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *